مسؤول تهیه پرونده «باغ ایرانی» اعلام کرد پرونده «باغ ایرانی» با اکثریت آرای اعضای کمیته میراث جهانی، بلافاصله پس از معرفی و بدون پرسش و پاسخ، در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
کد خبر: ۴۱۲۰۰۵

محمدحسن طالبیان در گفتگو با ایسنا کیفیت بالای پرونده و همچنین جامع و فنی بودن آن را عامل ثبت جهانی هر 9 باغ موجود در پرونده «باغ ایرانی» دانست.

سی‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از 29 خردادماه در مقر اصلی یونسکو در پاریس آغاز شده است و تا هشتم تیرماه ادامه دارد. در این اجلاس پرونده «باغ ایرانی» شامل 9 باغ پاسارگاد و ارم از استان فارس، پهلوان‌پور و دولت‌آباد از استان یزد، فین و چهل‌ستون از استان اصفهان، اکبریه از استان خراسان جنوبی، عباس‌آباد از استان مازندران و شاهزاده ماهان از استان کرمان از سوی ایران معرفی و ثبت شد.

ایران تا کنون موفق به ثبت 12 اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی شده است؛ مجموعه‌های تاریخی چغازنبیل (دوراونتاش) در خوزستان، تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) در فارس و میدان نقش جهان در اصفهان هر سه در تاریخ 19 اردیبهشت‌ماه سال 1358 در فهرست میراث جهانی ثبت شدند. پس از ثبت این آثار، ایران به‌مدت حدود 24 سال اثر دیگری را در فهرست جهانی ثبت نکرد تا این‌که در سال 1382، مجموعه تاریخی تخت سلیمان به‌عنوان چهارمین اثر تاریخی کشور جهانی شد. سپس در تیرماه 1383 پاسارگاد و منظر تاریخی و فرهنگی بم، در تیرماه 1384 گنبد سلطانیه و در تیرماه 1385 مجموعه تاریخی بیستون به جمع آثار ایران در فهرست میراث جهانی اضافه شدند.

اما در سال 1386، ایران پرونده قره‌کلیسا را برای ثبت در فهرست میراث جهانی معرفی کرد که به‌دلیل تغییر و تحولات صورت‌گرفته در سازمان میراث فرهنگی و ارائه دیرهنگام پرونده، قره‌کلیسا از سوی کارشناسان یونسکو نمره قبولی نگرفت و ایران یک سهمیه خود را برای ثبت جهانی از دست داد. البته سال بعد، یعنی در تیرماه 1387‌، پرونده‌ای با عنوان مجموعه کلیساهای آذربایجان به یونسکو فرستاده شد و نهمین اثر جهانی ایران با نام مجموعه کلیساهای ارامنه شامل سه کلیسای اصلی و چند بنای اطراف آن، همراه دهکده‌ها و قبرستان ثبت جهانی شد. پس از آن و در سال 1388 سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر که شامل 14 اثر بود، دهمین اثر جهانی ایران نام گرفت. در نهایت، سال گذشته در اجلاس سی‌و‌چهارم کمیته میراث جهانی که در برزیل برگزار شد، ایران برای نخستین‌بار موفق به ثبت جهانی دو اثر تاریخی بازار تبریز و مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به‌صورت همزمان شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها