برایان هو ، فعال صلح بریتانیا که 10 سال گذشته را در اعتراض به سیاست خارجی این کشور در میدان پارلمان لندن، چادر زده بود به علت سرطان ریه درگذشت.
کد خبر: ۴۱۰۴۳۹

برایان هو کارگر نجاری بود که از سال ٢٠٠١ در اعتراض به سیاست‌های خارجی دولت انگلستان و بویژه تحریم‌ها علیه عراق، که روزانه باعث قتل ٢٠٠ کودک عراقی می‌شد، اعتراضش را آغاز کرد. با اشغال افغانستان و عراق و قتل‌عام مردم فلسطین، وی علیه جنایات جنگی اشغالگران با پافشاری بیشتری به اعتراضاتش ادامه داد و به قهرمان ضدجنگ مبدل گشت.

وی که پلاکارت‌ها، شعارهای افشاگر دولت و تصاویر قربانیان افغان، عراقی و فلسطینی را در ابعاد وسیعی در برابر پارلمان انگلستان آویخته بود، 24 ساعته در گرما و سرما و در زیر باران آنجا حضور داشت و با بلندگو علیه سیاست‌های دولت سخن می‌گفت و مردم را به اعتراض فرا می‌خواند.

در ابتدا دولت تونی بلر برای نمایش آزادی بیان به او اجازه داد که در مقابل پارلمان حضور داشته باشد اما با وسیع‌تر شدن جنبش ضدجنگ و پیوستن دیگران به او، هو به دردسری برای دولت مبدل شد و در سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی برای بیرون راندن وی از این میدان صورت گرفت.

بارها ماموران پلیس به او توهین و او را تحقیر کردند و پلاکارت‌هایش را در هم شکستند. اما او که به هیچ صورت حاضر نبود به آسانی تسلیم شود رفته رفته حمایت وسیع حلقه‌های ضدجنگ در سطح جهان را به سوی خود معطوف کرد و به چهره محبوب جنبش صلح‌طلبانه تبدیل گردید.

رسانه‌ها نیز دیگر نتوانستند از کنار او به آسانی بگذرند و گزارش‌ها و مقالات زیادی در مورد او منتشر شد تا جایی که «شبکه 4» تلویزیون انگلستان در سال ٢٠٠٧ لقب «الهام‌بخش‌ترین شخصیت سیاسی سال» را به وی اعطا کرد.

پارلمان انگلستان برای درهم شکستن هو حتی قانون تظاهرات در اطراف پارلمان را تغییر داد و او را به محاکمه کشانده، اما هر بار جمع وسیعی از هوادارانش و فعالان ضدجنگ به کمک او می‌شتافتند و دولت را مجبور به عقب‌نشینی می‌کردند.

به گزارش بی. بی. سی، هو که به سرطان ریه مبتلا شده بود بالاخره ماه گذشته در بیمارستانی در آلمان بستری شد و شامگاه یکشنبه این هفته دوستانش اعلام کردند که او در این بیمارستان جان باخته است.

او در آخرین دقایق زندگی به دوستانش گفته بود از این‌که از امکانات نسبتا خوبی برای زندگی خود برخوردار است، اما مردم ستمدیده عراق، افغانستان، فلسطین و... به این امکانات دسترسی ندارند، احساس ناراحتی می‌کند.

در بیانیه منتشر شده از سوی هواداران هو آمده است: «پارلمان بریتانیا، پلیس و دادگاه‌ها باید برای همیشه از رفتار ننگین خود در قبال برایان احساس شرم کنند.»

رضا عظیمی 
جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها