90درصد تخلیه زباله و رهاسازی فاضلاب درحالی درجنگلهای شمال انجام می‌شود که تنها 7درصد از سطح کشور را عرصه‌ جنگلی پوشانده است. کارشناسان منشاء بسیاری از بیماریهای لاعلاج دراین مناطق را آلودگی آبهای زیرزمینی و چرای دام در مراتع آلوده به شیرابه زباله می‌دانند.
کد خبر: ۴۰۶۰۸۹

به گزارش مهر، درحال حاضر بیش از 90 درصد محلهای رهاسازی فاضلابها و تخلیه زباله‌ها در شهرهای شمال کشور در جنگلهای باستانی هیرکانی و میراث طبیعی دنیا قرار دارد. به طوری که انباشت زباله بدون هیچگونه عمل جداسازی از مبدا، در داخل و حاشیه‌های جنگل و در بهترین مکانهای توریستی و طبیعی و نزدیک به مراکز مسکونی شهری یا روستایی با کمترین فاصله حمل و با ارزانترین هزینه انجام می‌شود.

هر چند دفن زباله‌های شهری یک مشکل عمومی در همه شهرها است اما در شمال کشور به دلایل مختلفی نظیر بالا بودن جمعیت در واحد سطح، کوهستانی بودن، جنگلی و مرطوب بودن، بالا بودن سطح سفره زیرزمینی در دشت‌ها و موارد قابل توجه دیگر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کاظم نصرتی رئیس جامعه جنگلبانی ایران با انتقاد از رویه دفن و رهاسازی زباله در شهرهای شمالی کشور می‌گوید: در حال حاضر در حدود 64% از محلهای تخلیه زباله در عرصه‌های جنگلی، 26% در اطراف رودخانه‌ها و 10% در مناطق مرتعی واقع شده که از آنجایی که رودخانه‌ها نیز اغلب از مناطق جنگلی می‌گذرند می‌توان گفت بیش از 90 درصد از محل‌های تخلیه زباله در شمال کشور در مناطق جنگلی واقع شده است.

او با بیان این‌که تنها 7 درصد از سطح کشور ایران را عرصه‌های جنگلی پوشانده می‌افزاید: ایران از نظر میزان پوشش جنگلی در کشورهای کم پوشش حداقل سرانه جنگلی برای هرنفر یعنی حدود 2 دهم هکتار را داراست که بایستی به جای شعار دادن مبنی بر رساندن پوشش جنگلی به حدود 25 درصد از سطح کشور که غیرعملی است در حفظ و نگهداری همین مقدار کوشش کنیم.

به اعتقاد نصرتی، یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب عرصه‌های جنگلی تخلیه و دفن غیر اصولی زباله و فاضلاب در این عرصه‌ها است.

در حال حاضرعرصه جنگلهای واقع در شهرهایی مانند چالوس، نوشهر، عباس آباد، رامسر که جزو شهرهای توریستی شمال کشور محسوب می‌شود مملو از انباشت زباله و شیرابه‌های روان هستند که هم از نظر منظر و هم از نظر اکولوژیکی مشکلات بسیاری در این مناطق به وجود آورده و سلامت مردم این شهرها را تهدید می‌کند.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران با اشاره به رودخانه زرجوب در استان گیلان که به دلیل تخلیه زباله به عنوان یکی از آلوده ترین رودخانه‌های جهان معرفی شده می‌گوید: در شمال کشور رودخانه‌های دیگری نظیر زرجوب وجود دارد که به دلیل فاضلاب و زباله از آلوده ترین رود خانه‌های دنیا هستند. زیرا روشهای دفن و تخلیه غیر اصولی و غیر بهداشتی زباله در بسیاری از مناطق شمال کشور در دنیا مشابهی ندارد و منحصر به ایران است.

نصرتی تفکیک زباله از مبدأ، احداث کارخانه‌های تبدیل زباله به انرژی و تولید کمپوست از زباله و احداث سیستمهای تصفیه فاضلاب در استان‌های شمالی را تنها راهکار ساماندهی زباله و فاضلاب در این مناطق می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها