هانامی یا همان جشن شکوفه‌های گیلاس، رسمی سنتی در کشور ژاپن است. کلمه هانامی به معنای «دیدن گل‌ها» بوده و به همین دلیل نام این مراسم را هانامی گذاشته‌اند. در این مراسم مردم از دیدن شکوفه‌های زیبا و صورتی رنگ گیلاس لذت برده و آن را جشن می‌گیرند. البته در ژاپن این دوران، هانامی هم مانند دیگر رسوم تغییر کرده و به معنای جمع شدن دور هم و مهمانی‌ در فضای باز و زیر ساکوراست. ساکورا نامی است که در زبان ژاپنی برای درختان گیلاس گذاشته‌اند، البته گاهی هم به اختصار به شکوفه‌های گیلاس ساکورا می‌گویند.
کد خبر: ۴۰۰۷۳۴

ولی فراموش نکنید که هانامی ساده است؛ فقط باید بسادگی از انبوه شکوفه‌های سفید و صورتی لذت برد و شاد بود. وقتی از دور دست به درختان گیلاس نگاه می‌کنید، گویی ابری سفید و صورتی در نزدیکی زمین معلق مانده است و دنیایی پراز زیبایی و طراوت را ایجاد کرده است. البته شکفتن این شکوفه‌ها کنار قلعه، کاخ یا معبدها صحنه‌ای زیباتر ایجاد کرده و منظره‌ای بدیع خلق می‌کند.

جالب است بدانید که هانامی در گذشته زیر درختان آلو برگزار می‌شده و به همین دلیل امروزه هم برخی افراد مسن به شیوه قدیمی و زیر شکوفه‌های‌ آلو جشن می‌گیرند.

تاریخچه

برگزاری هانامی به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. آن‌طور که گفته می‌شود این رسم ابتدا در دوران نارا و سال‌های 710 تا 794 میلادی آغاز شده است. اما در دوره‌های ‌آن (794 تا 1185) ساکورا جایگزین شکوفه‌های آلو شده و از آن به بعد جشن زیر درختان گیلاس برگزار شده است. امروز هم ژاپنی‌ها این سنت را ادامه داده و هر جا که شکوفه‌های گیلاس وجود داشته باشند، دور هم جمع می‌شوند. هزاران نفر از مردم در باغ‌ها و پارک‌ها، حضور پیدا می‌کنند تا جشن شادی را برگزار کنند و از تماشای شکوفه‌ها لذت ببرند. البته گاهی این گروه‌ها تا شب نیز در پارک‌ها حضور داشته و به جشن خود ادامه می‌دهند.

وقتی شکوفه‌ها سر می‌رسند

مهم‌ترین عامل در تعیین زمان برگزاری این جشن، تاریخ شکوفه دادن درختان گیلاس منطقه است. البته معمولاً هر چه آب و هوای منطقه ملایم‌تر باشد، درختان نیز زودتر شکوفه می‌دهند. علاوه بر این، زمان شکوفه دادن درختان گیلاس هر سال متغیر بوده و با شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند.

اگر آب و هوا ملایم باشد، شکوفه‌ها زودتر نمایان شده و چنانچه سرد باشد، شکوفه‌ها هم دیرتر ظاهر می‌شوند. در واقع معمولاً سال‌های مختلف تا 2 هفته از نظر شروع زمان شکوفه دادن درخت‌ها تفاوت دارند.

فراموش نکنید که فصل شکوفه‌های گیلاس کوتاه است. باد و بارا‌ن‌های شدید هم می‌تواند عمر این شکوفه‌ها را کوتاه‌تر کرده و باعث ریزش آنها شود. پس مردم از این فرصت کوتاه به بهترین شکل استفاده می‌کنند.

هانامی خارج از ژاپن

آوازه هانامی از مرزهای ژاپن فراتر رفته و میان سایر ملل نیز اهمیتی ویژه یافته است. امروزه مردم کشورهای تایوان، فیلیپین، کره و چین هم چنین جشن‌هایی و البته کوچک‌تر و مختصرتر برگزار می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها