قلعه بانی اعلام کرد:

افزایش تولید نفت ایران

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش حدود 115 هزار بشکه‌ای تولید نفت در سالجاری جزئیات راه اندازی حداقل چهار طرح افزایش تولید نفت ایران در سال جهاد اقتصادی را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۹۹۰۳۴

احمد قلعه بانی در گفتگو با مهر با اشاره به افزایش یکصد هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام ایران تا پایان سالجاری در تشریح جزئیات این طرح ها، گفت: هم اکنون عملیات طرح توسعه زودهنگام میدان نفتی یادآوران در حال انجام است که امسال فاز زودهنگام تولید نفت این میدان راه اندازی می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه مطابق با برنامه زمان بندی پیش بینی می شود امسال روزانه 20 هزار بشکه نفت خام از یادآوران برداشت شود، تصریح کرد: علاوه بر با تکمیل طرح تولید زودهنگام، توسعه فاز اول میدان نفتی یادآوران با هدف تولید روزانه 85 هزار بشکه نفت آغاز می شود.
 
در همین حال ناجی سعدونی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت پیشتر با اشاره به مشارکت چین در طرح توسعه میدان نفتی یادآوران از فعالیت همزمان 4 دکل حفاری در این میدان مشترک نفتی خبر داده و گفته بود: تا آبان ماه امسال روزانه 20 هزار بشکه نفت از این میدان مرزی تولید خواهد شد.
 
پیش بینی می شود تا 35 آینده فاز یک میدان یادآوران با تولید 85 هزار بشکه در روز به پایان برسد، بیان کرد: همچنین مطابق با برنامه زمان بندی فاز دوم تولید از میدان نفتی یادآوران به 180 هزار بشکه در روز می رسد.
 
مطابق برنامه ریزی انجام شده در شرکت ملی نفت برای توسعه میدان مشترک نفتی یادآوران سه فاز تعریف شده است که در نهایت سقف تولید به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
 
بر این اساس ، حفاری 52 حلقه چاه و تعمیر سه حلقه چاه در فاز اول، پیش بینی حفاری 100 حلقه در فاز دوم و 105 حلقه در فاز سوم، ساخت تسهیلات سطح الارضی، جمع آوری، فرآورش و انتقال نفت و گاز تولیدی از عمده فعالیتهای اجرایی این طرح نفتی است.
 
قرارداد فاز اول توسعه میدان یادآوران به ارزش تقریبی ‌2 میلیارد دلار 18 آذر ماه سال 1386 ما بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ساینوپک چین امضا شده بود که پیش از گذشت 2 سال هم اکنون رقم اعتبارات توسعه فاز اول این میدان حدود یک میلیارد و 633 میلیون دلار افزایش را نشان می دهد.

میدان یادآوران با مجموع نفت خام درجای بیش از 17.3 میلیارد بشکه در جنوب میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان واقع شده که حدود 3.2 میلیارد بشکه نفت این میدان قابل استحصال و تولید روزانه آن نیز افزون بر 300 تا 400 هزار بشکه نفت خام پیش‌بینی شده است.

تولید نفت از میدان مشترک با عمان 2 برابر می شود 

معاون وزیر نفت از افزایش تولید نفت در میدان مشترک هنگام به عنوان یکی دیگر از طرح های افزایش تولید نفت ایران در سالجاری خبر داد و افزود: هم اکنون به طور متوسط روزانه 16 هزار بشکه از این میدان مشترک با عمان در خلیج فارس استخراج می شود.
 
این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت با یادآوری اینکه در شرایط فعلی حفاری چاه سوم میدان نفتی هنگام در خلیج فارس در حال انجام است، یادآور شد: امسال با تکمیل حفاری چاه های جدید و راه اندازی جکتهای دوم و سوم در مجموع تولید نفت از میدان هنگام با افزایشی حدود 14 هزار بشکه ای به 30 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
 
به گزارش مهر، میدان مشترک هنگام در سال ۱۹۷۵ با حفر یک حلقه چاه در خلیج فارس کشف و به دنبال آن در سال ۲۰۰۶ میلادی، با حفر دومین چاه و انجام مطالعات مخزن مشخص شد، میزان نفت درجای این میدان بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز درجای آن حدود 2 تریلیون فوت مکعب است.
 
در همین حال عمان با مشارکت یک شرکت انگلیسی، تولید نفت خام از این میدان مشترک را از اسفند ماه سال 1387 و با ساخت یک خط لوله به طول 25 کیلومتر از بخش مشترک میدان هنگام – البخاء و استفاده از تاسیسات موجود در راس الخیمه امارات را با ظرفیت 10 هزار بشکه نفت در روز آغاز کرد.
 
طرح توسعه زودهنگام میدان مشترک نفتی هنگام هم از شهریور ماه سالجاری با استخراج روزانه 10 هزار بشکه نفت با درجه ای.پی.آی توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است.

شمارش معکوس برای افزایش تولید نفت در مسجدسلیمان

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای بهره برداری از طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان، اظهار داشت: بهار امسال تولید نفت از این میدان از دوهزار و 500 بشکه فعلی به مرز 25 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.
 
به گفته نائب رئیس هیات مدیره شرکت ملی نفت بر اساس مطالعات انجام گرفته ظرفیت تولید روزانه تا سقف 80 هزار بشکه نفت خام در میدان مسجدسلیمان وجود دارد.
 
قرارداد طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان به ارزش تقریبی 200 میلیون دلار به شرکت ملی نفت چین واگذار شده است که قرار بود این پروژه نفتی حداکثر تا پایان اسفند ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار گیرد.
 
با گذشت بیش از 102 سال از اکتشاف میدان نفتی مسجد سلیمان تاکنون بالغ بر یک میلیارد و یکصد میلیون بشکه طلای سیاه از سازند آسماری این میدان برداشت شده است.
 
بر اساس مطالعات اکتشافی انجام گرفته در شرکت ملی نفت ایران امکان استخراج در مجموع پنج میلیارد بشکه نفت از میدان مسجد سلیمان وجود دارد که در شرایط فعلی طرح توسعه این میدان مراحل پاینی خود را پشت سر می گذارد.
 
برای اجرای طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان باید 17 حلقه چاه جدید حفاری می شد ضمن آنکه ساخت یک واحد جدید بهره برداری، کارخانه نمک زدایی (فرآورش نفت نمکی) و خطوط لوله جریانی چاهها در دستور کار قرار گرفته است.
 
تولید نفت در فاز نخست این میدان به 25 هزار بشکه در روز می رسد، ضمن آنکه پیش بینی می شود تولید از این میدان قدیمی در فاز دوم با 30 هزار بشکه افزایش به بیش از 55 هزار بشکه در روز برسد.

افزایش 40 هزار بشکه ای تولید نفت در میدان منصوری 

قلعه بانی یکی دیگر از طرح های افزایش تولید نفت ایران را تکمیل طرح توسعه میدان نفتی منصوری عنوان کرد و افزود: طرح توسعه میدان نفتی منصوری و ساخت واحد نمک زدایی این میدان نفتی امسال با ظرفیت 40 هزار بشکه در روز راه اندازی خواهد شد.
 
هدف از طرح توسعه میدان نفتی منصوری افزایش سقف تولید نفت و ظرفیت فرآورش و ارتقا از 65 هزار بشکه نفت در روز به 100 هزار بشکه نفت و همچنین مطالعه به منظور افزایش تولید روزانه تا 150 هزار بشکه نفت خام آغاز شده است.
 
میدان نفتی منصوری در حدود 60 کیلومتری شمال خلیج فارس و تقریباً 50 کیلومتری جنوب شرقی اهواز در ناحیه خشکی جنوب غربی ایران واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها