مدیر پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو از تهیه‌ی پرونده‌ ثبت جهانی غار کرفتو به‌عنوان «معماری صخره‌یی و دست‌کند» در این منطقه‌ تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۳۹۸۴۹۱

سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: از حدود شش‌ماه پیش، کار تهیه اطلاعات برای پرونده ثبت جهانی این غار تاریخی و حریم آن آغاز شده است. اکنون این پرونده برای بررسی و در صورت لزوم تکمیل، به معاونت میراث فرهنگی کشور فرستاده شده است.

وی افزود: غار کرفتو در منطقه شناخته‌شده و تاریخی کرفتو و در چهار طبقه قرار دارد که بخش‌هایی از آن دست‌کند است و کتیبه‌هایی از دوران پیش از تاریخ دارد. امتداد این غار حالت طبیعی خود را حفظ کرده است و در برخی بخش‌ها، طول غار به 700 تا 750 متر می‌رسد.

وی گفت: در صورت تأمین اعتبار، امسال عملیات فتوگرامتری و لیزراسکن در محوطه تاریخی کرفتو انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به انجام برخی اقدامات در محوطه زیویه، اظهار کرد:‌ قبلا در این محوطه تاریخی عملیات توپوگرافی (شناخت عوارض طبیعی منطقه) انجام شده بود که یکسری مشکلات داشت. به همین دلیل، دوباره یک بخش خصوصی قرار است به‌صورت علمی و دقیق این کار را انجام دهد. همچنین عملیات لیزراسکن و فتوگرامتری در این محوطه تاریخی انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی زیویه و کرفتو افزود: در حوزه صنایع دستی در این محوطه نیز بحث «شناخت و احیای فن و هنر سفالگری زیویه» مطرح است. بحث مطالعاتی آن آغاز شده است و به‌دنبال کامل شدن بحث مطالعاتی و جمع‌آوری این اطلاعات به‌طور کامل، مردم بومی منطقه در این زمینه آموزش‌های لازم را می‌بینند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها