در یک عملیات هوایی شبانه، نیروی هوایی ناتو پایتخت لیبی و مقر معمر قذافی را بمباران کردند. از محل اقامت قذافی هنوز اطلاعی در دست نیست. هم‌زمان مواضع واحدهای دولتی‌ در اطراف مصراته نیز هدف بمباران قرار گرفتند.
کد خبر: ۳۹۸۲۲۵

به گزارش دویچه وله ، مقام‌های دولت لیبی و شاهدان عینی صبح دوشنبه 25 آوریل گزارش دادند که در پی حملات هوایی ناتو به مقر دیکتاتور لیبی، بخشی از این مجمتع آسیب دیده است. یکی از ساختمان‌های ویران‌شده تالار کنفرانس‌ها و همایش‌ها بوده است. حدود دو هفته پیش رهبران شماری کشورهای آفریقایی در این تالار با قذافی دیدار کرده بودند.

یک خبرنگار نزدیک به دولت لیبی به خبرگزاری فرانسه گفت که 45 نفر زخمی شده‌اند که حال 15 تن از آنها وخیم است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیف‌الاسلام قذافی، فرزند معمر قذافی این حمله را "بزدلانه" خواند. وی گفت: «این حمله‌ بزدلانه به دفتر معمر قذافی شاید کودکان را بترساند، ولی ما را از مبارزه بازنمی‌دارد و ما ترسی به خود راه نمی‌دهیم.»

نیروهای ناتو در شامگاه جمعه 22 آوریل نیز مجموعه ‌باب العزیزیه در طرابلس را بمباران کرده بودند. چندین ساختمان این مجتمع نابود شده‌اند. مقر رهبری قذافی در این منطقه قرار دارد. نیروهای ناتو ساختمان دیگری که گفته می‌شود مرکز فرماندهی است را نیز ویران کرده‌اند.

اندکی پس از نیمه ‌شب دوشنبه پرواز هواپیماهای نظامی بر فراز پایتخت، صدای مهیب بمباران در مرکز طرابلس به گوش رسید. پس از شنیده شدن اصابت بمب‌ها، برنامه‌های سه کانال تلویزیونی لیبی به مدت حدود نیم ساعت قطع شدند.

خبرگزاری رسمی دولتی لیبی "یانا" به نقل از مقام نظامی نوشت که «شماری از نقاط نظامی و غیرنظامی طرابلس مورد هدف بوده‌اند و صلیبیون متجاوز (ناتو) خسارت‌های جانی و ساختاری ایجاد کرده‌اند.»

حملات ناتو به مواضع قذافی در اطراف مصراته

نیروهای ناتو هم‌زمان با بمباران مقر قذافی در طرابلس، مواضع نیروهای دولتی لیبی در اطراف شهر مصراته را زیر بمباران خود گرفتند.

شهر مصراته روز یکشنبه 24 آوریل هدف حملات شدید موشک‌های نیروهای قذافی بود. در این روز دست‌کم 16 نفر از مردم غیرنظامی کشته و حدود 71 نفر دیگر زخمی‌شده‌اند. یک شاهد عینی از حملات موشکی پی در پی به شهر خبر داد. بنا بر اظهارت وی، هر پنج دقیقه یکبار صدای یک انفجار شنیده می‌شد.

روز شنبه نخست اعلام شد که معمر قذافی به واحدهای خود دستور عقب‌نشینی از مصراته را داده است. یک سرباز نیروهای دولتی که به اسارت شورشیان درآمده، گفته است که دستور عقب‌نشینی از مصراته داده شده بود ولی با این هدف که با موشک‌باران شهر به نیروهای خودی آسیب نرساند. مصراته سومین شهر بزرگ لیبی است و در 210 کیلومتری پایتخت قرار دارد.

دولت کویت روز یکشنبه 123 میلیون یورو به مخالفان قذافی کمک کرد. شیخ محمد صباح الاسلام الصباح، وزیر خارجه‌ کویت اعلام کرد که کشورش از طریق شورای ملی موقت لیبی، «کمک‌های بشردوستانه‌ همه‌جانبه و فوری» خود را به مردم لیبی خواهد رساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها