استان مرکزی بهره مند از ظرفیت‌های مختلف، مستعد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت،کشاورزی و خدمات است و این استان به عنوان یکی از مناطق تاثیرگذار در اقتصاد ملی،ظرفیت قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد.
کد خبر: ۳۹۷۲۷۹

 به گزارش واحد مرکزی خبر، وجود بیش از دو هزار و 700 واحد تولیدی و صنعتی در استان مرکزی، بهره مندی از صنایع مادر و حلقه‌های واسط کلیدی در تولید کشور، از مهم‌ترین شاخصه‌ها و امتیازهای این منطقه برای جذب و بهره وری از سرمایه‌گذاری است.


3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت


استان مرکزی پارسال با جذب بیش از 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بالاترین رتبه را در کشور کسب کرد.


صنعت آلومینیم، خوشه صنعتی تجهیزات ریلی، ساخت تجهیزات پالایشگاهی و انرژی، ایزوگام، پروفیل، شیشه و سنگ از توانمندی‌های استان برای سرمایه‌گذاری بیشتر است.


واقع شدن در شاهراه کشور، برخورداری از زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه، ظرفیت‌های متعدد در بخش خدمات و کشاورزی، گردشگری و فرهنگی، گمرک و شهرکها و نواحی متعدد صنعتی هم از دیگر زمینه‌های استعداد این منطقه برای پذیرش سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.


اما آنچه مانع استفاده بیشتر از توانمندی‌های استان شده، نبود برنامه جامع برای سرمایه‌گذاری خارجی است و به گفته کارشناسان، سالانه دهها هیات اقتصادی و تجاری از کشورهای مختلف وارد استان می‌شود که باید حداقل نیمی از آنها منجر به سرمایه‌گذاری شود.


استاندار استان مرکزی گفت مطالعه کانون‌های توسعه در استان به عنوان پیش نیاز و نقشه راهبر برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است که بخش‌هایی از آن انجام شده است.


علی اکبر شعبانی فرد افزود: شناسایی نواحی استراتژیک در استان که با برنامه مدیریت آب، محیط زیست و آمایش سرزمین این خطه همخوانی داشته باشد، برای توسعه سرمایه‌گذاری ضروری است و استان باید از پراکندگی و حرکت‌های بدون برنامه در این بخش خارج شود.


او تاکید کرد سرمایه‌گذاری خارجی باید بر مبنای مطالعات علمی و متناسب با محیط کسب و کار، تضمین نرخ برگشت سرمایه، اشتغال زایی و همخوانی با مزیت‌ها و نیازهای منطقه صورت گیرد و این سیاست اکنون به عنوان محور برنامه پنجم توسعه استان مرکزی در دو بخش داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.


استاندار استان مرکزی شناسایی دقیق ظرفیتهای استان مرکزی در بخش‌های مختلف و هدف‌گذاری برای تکمیل زنجیره تولید و صادرات کالا و خدمات را از راهبردهای اساسی دانست و گفت بدون آن تقویت سرمایه‌گذاری خارجی در این استان امکان پذیر نیست.


شعبانی فرد نقش بانک‌های استان را در جهاد اقتصادی و شکوفایی اقتصاد استان بسیار موثر ارزیابی کرد و افزود: امسال که بنام جهاد اقتصادی نامگذاری شده بانک‌ها باید با کوتاه کردن زمان پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان را فراهم کنند.


استاندار استان مرکزی تعهدات ایجاد اشتغال پارسال در استان را 18 هزار و 170 نفر اعلام کرد و افزود استان با همکاری بانک‌ها و تولید کنندگان با 21 درصد افزایش تعهدات، توانسته است بیش از 21 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.


شعبانی فرد گفت امسال هم استان تعهد دارد 45 هزار و520 فرصت شغلی ایجاد کند که با توزیع متوازن تسهیلات، بر اساس میزان بیکاری در بخش‌های مختلف با همکاری بانک‌های عامل بیش از این میزان فرصت شغلی ایجاد شده است.


وی استان مرکزی را استانی درآمدزا دانست و افزود در حالیکه درآمد استان سال 88 مبلغ 80 میلیارد تومان بود، پارسال این میزان به 390 میلیارد تومان افزایش یافت.


رشد 24 درصدی در پرداخت تسهیلات بانکی


حسین آبادی دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان مرکزی هم میزان پرداخت تسهیلات بانک‌های استان را سال گذشته 20 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت این میزان در مقایسه با سال قبل 24 درصد رشد داشته است.


اکنون 21 بانک شامل 8 بانک دولتی، 13 بانک خصوصی و 5 موسسه مالی و اعتباری با 408 شعبه در استان مرکزی فعالیت می‌کند.


دبیرکمیته روابط خارجی و بین‌الملل استانداری استان مرکزی نیز گفت بر اساس آمار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب زیر پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی کشور، استان مرکزی با اجرای 30 طرح و پیش بینی بیش از 319 میلیون دلار سرمایه بین استان‌های کشور از نظر تعداد رتبه پنجم و از نظر میزان سرمایه‌گذاری در رتبه دهم قرار دارد.


حسن بابایی افزود طرح‌های زیر پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی استان مرکزی به طور عمده در زمینه صنعت شامل محصولات شیمیایی، غذایی، سلولوزی، نساجی، برق و الکترونیک، فلزات پایه، قطعات خودرو و صنعت و فرآورده‌های معدنی است.


او گفت در مجموع 552 طرح زیر پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با امکان سرمایه‌گذاری 34 میلیارد و 185 میلیون دلار وجود دارد که استان تهران با 144 طرح در رتبه نخست قرار دارد.


حسن بابایی افزود در صورت تعریف راهبردهای مناسب در تسهیل امور و قوانین و تقویت زیرساختهای لازم، استان مرکزی با ظرفیتهای بالقوه فراوان، توان افزایش طرح‌ها را در سرمایه‌گذاری خارجی دارد.


او گفت تصویب قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس شورای اسلامی به عنوان پشتیبان قوی این بخش، اقدام ارزشمندی است که باید بهره بیشتری از آن ببریم.


دبیر کمیته روابط خارجی و بین‌الملل استانداری استان مرکزی افزود سرمایه‌گذاری خارجی موجب اصلاح نظام مدیریتی، تبادل تجربیات اقتصادی و به کارگیری فناوری‌های نوین می‌شود و باید با اجرای برنامه‌های کارآمد موانع موجود برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی را تا حد امکان کاهش داد.


حسن بابایی نوسانات ارزی، بزرگ بودن مدیریت دولت، ضعف زیرساخت‌ها و اقدامات تشویقی برای سرمایه‌گذاری، کم بودن ابزار تسهیل امور گمرکی، مشکلات فرهنگی و ذهنیت منفی نسبت به سرمایه‌گذاران خارجی را از جمله موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری خارجی دانست.


تقویت سرمایه‌گذاری خارجی


رئیس سازمان بازرگانی استان مرکزی هم گفت تقویت سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی علاوه بر اقدامات لازم برای تضمین ثبات و امنیت، نیازمند برنامه جامع عملیاتی با حضور بخش‌های متولی تجارت خارجی در استان است.


اصغر عالیخانی افزود اطلاع رسانی شفاف از قابلیت‌های استان مرکزی و مشخص کردن اهداف، نیازها و معرفی بخشهای اولویت دار برای سرمایه‌گذاری خارجی از مهم‌ترین مسائل این بخش است.


او گفت اگرچه قانون سرمایه‌گذاری خارجی در اختیار متولیان امر قرار دارد اما ضروری است موارد این قانون به صورت روشن در وظایف استانی تعریف و بر اساس راهبردی عملی، امور سرمایه‌گذاری در مناطق و استانها تسهیل شود.


عالیخانی افزود اکنون مطالعات عملی و دقیقی در مورد شناخت بسترها و نیازها برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در طرح‌های توسعه استان وجود ندارد و همین امر در برخی موارد سر درگمی سرمایه گزاران خارجی را در پی دارد.


او تشکیل کمیته راهبردی تجارت خارجی استان مرکزی را در سال جاری به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیته سامانه اطلاعاتی قوی از نیازهای استان برای سرمایه‌گذاران خارجی و ارائه تسهیلات به آنان تشکیل شود.


استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر و تجهیزات صنعتی و چهارمین قطب صنعتی کشور است و در زمینه کشاورزی هم شهر محلات به عنوان دهکده گل ایران شهرت دارد.


البته تولید محصول انار و پسته ساوه، لوبیای خمین و کشمش اراک و شازند هم به عنوان یک مزیت در بخش کشاورزی این استان مطرح است.


این استان علاوه بر دارا بودن صنایع پتروشیمی و پالایشگاه و نقش آنها در تامین نیاز کشور، در بخش خودروهای ریلی، سازه‌های سنگین صنعتی، پل، ماشین آلات راهسازی و معدن، تجهیزات نفت و گاز، دکل‌های انتقال نیرو و دهها کالای دیگر به عنوان مهره کلیدی فعالیت دارد.


صادرات استان مرکزی به 68 کشور جهان، بیانگر وجود زیر ساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.


در کنار توانمندی‌های استان برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، وجود برخی ظرفیتها از جمله ظرفیت خالی صنایع بزرگ استان، فرش دست باف، خدمات فنی و مهندسی و رشته‌های مختلف صنایع دستی از جمله ظرفیت‌های مغفول مانده سرمایه‌گذاری در استان مرکزی است.


اکنون کمتر از نیمی از ظرفیت صنایع بزرگ و مادر در استان مرکزی فعال است که توجه به این بخش و احیای این توانایی می‌تواند ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را در استان افزایش دهد، بدون این‌که نیاز به ایجاد زیر ساخت باشد.


معاون برنامه‌ریزی استاندار مرکزی هم از برگزاری همایش بین‌المللی توانمندی‌های استان مرکزی برای جذب سرمایه‌گذاری اردیبهشت امسال در اراک خبر داد.


محمد رضا عاشوری با اشاره به این‌که تاکنون این همایش در دو استان دیگر هم برگزار شده است، پیش بینی کرد در این همایش 2 هزار نفر که بیشتر سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور هستند، شرکت کنند.


عاشوری گفت این استان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که معرفی بیشتر این قابلیتها نقش موثری در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها