اگر ولایت‌پذیریم باید بدانیم احکام و فرمایشات ولی‌فقیه فصل‌الخطاب است. یکی از عزیزان در اظهارات خود، فرمان رهبر معظم انقلاب برای برکناری اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور را ارشادی تلقی کرده و آن را لازم‌الاجرا نمی‌داند. 20 فروردین 1389 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور صادر کردند.
کد خبر: ۳۹۴۷۵۲

متن نامه رهبر فرزانه انقلاب به جهت اهمیت موضوع دوباره یادآوری می‌شود. به متن توجه فرمایید.

بسمه تعالی

جناب آقای محمود احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیت. انتصاب جناب آقای اسفندیار رحیم‌مشایی به معاونت رئیس‌جمهور برخلاف مصلحت جنابعالی و دولت و موجب اختلاف و سرخوردگی میان علاقه‌مندان به شماست. «لازم است» انتصاب مزبور ملغی و «کان لم یکن» اعلام گردد.

محتوای نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ولی‌فقیه نشان از چیست؟ این نامه ارشادی است یا مولوی؟

تفاوت حکم ارشادی و مولوی در آن است که حکم ارشادی واجب‌الاطاعه نیست، گرچه در مخالفت با آن، مصالحی از بین می‌رود، ولی احکام مولوی واجب‌الاطاعه است و مخالفت با آن باعث از دست رفتن مصالح کشور و گرفتاری‌هایی خواهد شد.

این تعریفی از حکم ارشادی و مولوی است که علما و فقها از آن ارائه داده‌اند که البته بر سر این موضوع هم بحث‌هایی وجود دارد. اما با همین تعریف و توجه به عبارت «لازم است» انتصاب مزبور ملغی و کان لم یکن اعلام شود، می‌توان قضاوت کرد که نامه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مولوی بود نه ارشادی.

نکته دیگری که در این باره مطرح است، این است که آیا هر فردی در هر مقام و منزلتی، می‌تواند برای خود تفسیر کند حکمی که از سوی رهبری صادر می‌شود ارشادی است یا مولوی؟

اگر برداشت‌های گوناگون از اسلام و احکام و دستورات آن که معضل بسیاری از افرادی است که خود را دین‌شناس و اسلام‌شناس می‌دانند و تفسیرها و برداشت‌های متفاوتی از احکام اسلامی دارند، گسترش یابد و رو به فزونی رود و هر شخصی براساس فهم و دریافت خود آن گونه که می‌خواهد درک کند، چه خواهد شد؟

دوستانی که از دستور رهبر معظم انقلاب برداشت ارشادی دارند باید بدانند که حکم حکومتی، حکمی است که فقیه در مقام اعمال وظایف اجرایی صادر می‌کند.

حال باید دید که حکم حکومتی از احکام مولوی است یا ارشادی؟

حضرت امام (ره) در کتاب «رسائل»، حضرت رسول اکرم (ص) را دارای 3 شأن دانسته‌اند؛

1ـ نبوت و رسالت 2ـ حکومت و ریاست 3ـ قضاوت.

حکمی که براساس بند دوم صادر شود حکم مولوی است. رسول اکرم (ص) در این مقام، اوامری دارد که در صورت صادر شدن آن اوامر، اطاعت از آنها واجب می‌شود.

پس هنگامی که ولی‌فقیه در راستای اجرای موضوعی چه احکام شرعی باشد و چه احکام اداره حکومت، حکمی می‌دهند، این حکم مولوی است، همان گونه که در نامه فروردین 1389 رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس‌جمهور آمده است. در واقع به واسطه ولایت فقیه و جانشینی او در مقام ولایت رسول الله و ائمه، احکام ایشان اطاعت از خداست.

به نظر می‌رسد دیدگاهی در حال شکل‌گیری است تا با بدفهمی در این خصوص از بار مسوولیت احکامی اینچنین روشن شانه خالی کند.

جا دارد تا علما و فضلا در این باره وارد عمل شوند و به تنویر افکار عمومی در این زمینه بپردازند.

محمد صفری 
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها