رئیس سازمان صدا و سیما افتتاح رسمی شبکه مستند سیما را هدیه‌ای به مردم عزیز ایران اسلامی دانست و گفت: مطمئن هستم که شبکه مستند یکی از پر بیننده‌ترین شبکه ها خواهد بود.
کد خبر: ۳۹۱۷۳۸

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ عزت الله ضرغامی در حاشیه مراسم افتتاح رسمی این شبکه افزود: نه تنها مستند بلکه همه ساختارهای دیگر رسانه ای هم در سیما و هم در صدا اگر به درستی و با شناخت نیازها و مطالبات ، توقع و انتظارات مردم ساخته شود به نظر من همه اینها مخاطبان بسیار بالایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تجربه نشان داده است مخاطب بسیاری از برنامه ها که ساختار نمایشی نداشته از پربیننده ترین برنامه های نمایشی ما هم بیشتر بوده است.

ضرغامی گفت: این یک اصل کلی است و ربطی به مستند ندارد.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه گفت: مطمئن هستم که شبکه مستند یکی از پر بیننده ترین شبکه ها خواهد بود.

عزت الله ضرغامی با اشاره به اینکه مستند، کاری خلاقانه بر اساس واقعیات است افزود: اگر مستند با ابتکار و جذابیت های لازم ایجاد و کاری حرفه ای شود، اعتماد سازی بالایی ایجاد می کند و به نوبه خود از بسیاری از کارهای نمایشی جذابیت بالاتری دارد .

وی گفت: سابقه کارهای مستند درسیما همین گونه بوده و چون برنامه های مستند تاکنون در برنامه های سیما پراکنده بوده است ، مردم خیلی روی کار مستند متمرکز نبوده اند.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: اما از امروز که برنامه ها با جدول پخش مشخص ارائه می شود ، مطمئنم که این شبکه یکی از پربیننده ترین شبکه های ما خواهد بود.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد : مستندسازان بسیار خوبی در کشور داریم که باید از ظرفیت های آنان استفاده کرد.

عزت الله ضرغامی در پاسخ به سوالی درباره دغدغه مستندسازان برای پخش آثارشان گفت: اگر مستندسازان دغدغه دارند راست می گویند و گلایه آنها درست است.

وی علت این نگرانی مستندسازان را نبود بستر و زمینه لازم و مناسب بیان کرد و افزود: برنامه های مستند باید از نظر کمی به لحاظ حجم برنامه ها و هم به لحاظ کیفی تبلیغ شود.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: به دلیل اینکه ما شبکه مستقلی برای این کار نداشتیم تاکنون این اقدام صورت نگرفته و بسیاری از کارهای مستند که خیلی از آنها هم مستند های خوبی بوده عملا فرصت پخش در کل کشور را پیدا نکرده است.

ضرغامی افزود: مستندسازان بسیار خوبی در همه عرصه ها داریم و اگر اینها احساس کنند که آثارشان از شبکه سراسری وحتی خارج از کشور پخش می شود ، مستندسازی به لحاظ کیفی و کمی رونق بیشتری می گیرد.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: مطمئن هستم که مستندسازان عزیز کشورمان در حد خودشان در بالاترین سطح و تراز جهانی کارهای مستند ارائه می کنند و یقین دارم که با افتتاح 24 ساعته شبکه مستند، فرصت بسیار مناسبی پیدا می شود تا مردم آثار آنها را ببینند و استفاده کنند.

ضرغامی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شبکه مستند بخشی از پازل رسانه ای صدا و سیماست، منظور از این پازل چیست گفت: در واقع کسی که این را گفته، معنایش این بوده که آن مجموعه و سبدی که نیاز رسانه ای مردم است و مردم علاقه مندند که همه نیازهای خود را در داخل این سبد و این جدول ببینند ،‌ مجموعه و نقشه ای است که بخش های مختلف آن باید تکمیل شود و مستند یک گونه و ساختاری است که گمشده سیما بوده است.

وی اضافه کرد: کار مستند مستقیماً و شاید مطلقاً در جهت بالا بردن آگاهی های عمومی و تخصصی مردم است.

ضرغامی گفت: کار نمایشی هم به نوبه خود پیام دارد و آگاهی می دهد و اگر خوب ساخته شود در جای خود قابل بحث است، اما مستند ، مطلقش آگاهی است و من فکر می کنم هزاران سوژه وجود دارد که مردم می خواهند درباره آنها مطلب بدانند و اطلاعاتشان اضافه شود و این اطلاعات بعداً در چگونه زیستن مردم و در تصمیم گیری آنها مؤثر است.

رئیس رسانه ملی تأکید کرد: در کار مستند سطح عمومی فکر مردم به خصوص نسل جدید افزایش می یابد و من تردید ندارم اگر این شبکه بتواند به خوبی وظایفی را که به آن محول کرده ایم انجام دهد بعد از یک سال شاهد خواهیم بود که تفکر و بصیرت و دانش عمومی جامعه یک پله و یک سطح بالا می آید چون بسیاری از دانستنی های مردم در قالب مستند و در دل این شبکه تولید و عرضه می‌شود.

وی گفت: در همه حوزه ها ازجمله حوزه های سیاسی بهترین قالب، مستند است و ما در طول همین سالها تجربه کردیم مستندهای سیاسی و دفاع مقدس که ساخته شد اصلاً نگرش جامعه به بسیاری از مسائل سیاسی عوض شد، بسیاری از یادآوری های تاریخی انجام گرفت و مردم احساس کردند که خیلی مطالب را متوجه شده اند.

ضرغامی افزود: در بحث های علمی، ورزشی، اجتماعی و در همه حوزه ها اگر به درستی تشخیص دهیم که نیاز مردم چیست و خلاقانه و جذاب با سناریوی روشن و علمی، مستندسازی و تولیدات خودمان را عرضه کنیم، یقین دارم که تحولی در مخاطبان سیما ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: البته با شرایطی که ما داریم حدود 25 درصد مردم می توانند این شبکه را ببینند و مردم باید بدانند که شبکه آنالوگ ما در واقع با شبکه قرآن و معارف پر شده است و شبکه های جدید باید در حوزه دیجیتال پخش شود که خوشبختانه الآن در تعدادی از استان های کشور سیستم دیجیتال بهره برداری شده است و حدود 18 میلیون نفر از مردم در حال حاضر به سیگنال های دیجیتال دسترسی دارند و می توانند شبکه 24 ساعته مستند را ببینند.

ضرغامی گفت : با همکاری هایی که دولت داشته و تلاش کرده است اعتبارات لازم را در اختیار صدا و سیما قرار بدهد مطمئن هستم که در سال 90 بقیه استان ها را هم می توانیم به سیستم دیجیتال مجهز کنیم و با توجه به جذابیت فوق العاده شبکه مستند و نیاز عمومی مردم به این شبکه ، فکر می کنم با اولویت دادن استانداران و مسئولان منطقه ای به این شبکه ، خیلی زود شاهد گسترش این شبکه در کشور باشیم.

رییس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : این لوکیشن زیبایی که مردم از شبکه خبر می بینند ، لوکیشن جدیدی است که به همت متخصصان حوزه فنی سازمان همزمان با شبکه مستند افتتاح می شود.

وی گفت : محلی که برای پخش شبکه مستند آماده شده بسیار زیباست و آمادگی اجرای بسیاری از برنامه ها را دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها