تحلیل کریستین ساینس مانیتور

مصر جدید و روابطش با آمریکا؟

به نظر می‌رسد مصر جدید در مقایسه با گذشته مستقل‌تر است و همین امر روابط و منافع درازمدت واشنگتن - قاهره را زیر سوال برده است. ‌مصری که شاید دیگر رنگ و بویی از مصر مبارک نداشته باشد.
کد خبر: ۳۸۹۴۵۱

به گزارش ایسنا، روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی در بررسی روابط مصر با آمریکا پس از حسنی مبارک نوشته است:

« مردم مصر رژیمی را در این کشور سرنگون کردند که نقطه عطفی در سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شد و این نگرانی در میان مقام‌های آمریکا ایجاد شده که واشنگتن نفوذش در مصر را از دست بدهد. ادامه اعتراض‌ها در میدان التحریر (تقریبا شش هفته پس از انقلاب در مصر) نشان می‌دهد که فشار و نفوذ مردم احتمالا در شکل گیری مصر پس از حسنی مبارک نقش کلیدی خواهد داشت.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند روابط مصر و آمریکا هم چنان ادامه خواهد داشت و به طور کلی قطع نمی‌شود.

شادی حمید، مدیر مرکز تحقیقاتی بروکینگز در دوحه قطر گفت: ماهیت روابط میان آمریکا – مصر تغییر می‌کند اما ما در مورد تغییرات بنیادین در روابط دو جانبه سخن نمی‌گوییم. تمرکز بر بازسازی مصر است و کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا از مصر مهم و ضروری به شمار می‌رود اما این حمایت‌ها شکل سابق را نخواهد داشت.

این در حالی است که برخی دیگر از تحلیلگران بر این باورند که به دلیل مردمی بودن این انقلاب در مصر تغییرات بنیادین در روابط دو کشور در آینده ایجاد می‌شود و آمریکا دیگر نمی‌تواند بر روی مصر حساب باز کند.

از جمله دیگر تغییرات بنیادین در سیاست‌های دولت بعدی مصر، اعمال فشارها در راستای اتخاذ مواضع سخت‌تر علیه اسراییل است. حمایت‌های حسنی مبارک از اسراییل خشم بسیاری از مصری‌ها را موجب شده بود. مردم مصر به شدت از حمایت‌های حسنی مبارک در کمک به مقام‌های تل آویو در محاصره غزه ناراحت بودند و به دنبال فرصتی برای اعلام انزجار خود از این اقدامات حسنی مبارک بودند.

توافق نامه صادرات گاز مصر به اسراییل که به گفته برخی مصری‌ها با قیمت بسیار اندکی صادر می‌شود نیز در خطر قرار دارد. معترضان مصری در تظاهرات‌هایشان حسنی مبارک را با مقام‌های اسراییلی مقایسه می‌کردند.

نگلا سعید، یکی از معترضان مصری گفت: حسنی مبارک با ایجاد رابطه دوستی با اسراییل رضایت آمریکایی‌ها را برآورده کرده بود و این موضوع برای حسنی مبارک از اهمیت بیشتری تا نظر مردم مصر برخوردار بود. ما نمی‌خواهیم از آمریکا دستور بگیریم. ما یک کشور مستقل می‌خواهیم.

مصطفی کمال السید، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی قاهره تصریح کرد: دولت جدید مصر به شدت تحت خواسته‌های مردم ایجاد می‌شود و سیاست‌هایش نیز در راستای تحقق درخواست‌های مردم اتخاذ خواهد شد. در این راستا روابط مصر – آمریکا مانند سابق نخواهد بود و به یک رابطه عادی هم چون کشورهای دیگر تبدیل می‌شود.

وی معتقد است که مصر احتمالا در مسیر ترکیه حرکت می‌کند بدان معنا که سیاست‌های مستقل اتخاذ می‌کند و از آمریکا فاصله خواهد گرفت.

شورای نظامی مصر به این موضوع اشاره کرده است که مصر به تعهدات پیشین خود از جمله معاهده کمپ دیوید در سال 1979 متعهد است.

با این حال اکثر کارشناسان بر این موضوع اذعان کرده‌اند که دولت آینده منتخب مصر در راستای منافع اسراییل گام برنخواهد داشت. به همین دلیل به نظر می‌رسد که معاهده کمپ دیوید نیز در خطر قرار می‌گیرد.

برخی مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که روابط آمریکا – مصر بر اساس منافع مشترک درازمدت است. آنها معتقدند که دو کشور در امور ضد تروریستی، اقدامات مشترک نظامی و پروژه‌های اقتصادی از منافع مشترک برخوردارند.

موضوع دیگری که باعث نگرانی آمریکا شده است، استقلال سیاست‌های مصر و بهبود روابطش با ایران و سوریه است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها