مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در دومین همایش ملی ثبت کشور با ثبت دو اثر معنوی استان مرکزی شامل جشن تیرگان فراهان و مراسم بیل‌گردانی نیمور موافقت شد.
کد خبر: ۳۸۸۰۰۵

محمدحسین فرمهینی فراهانی در گفتگو با مهر در اراک افزود: استان مرکزی در این همایش تعداد سه پرونده را به منظور ثبت در فهرست میراث معنوی ارائه کرد که با ثبت دو اثر موافقت شد.

فراهانی درباره جشن تیرگان گفت: جشن تیرگان از زمان‌های ایران باستان در روز سیزدهم تیر برگزار می‌شد ولی سال‌‌هاست که در ذلف‌آباد با گذشت زمان‌های طولانی و با ترکیبی از آداب و رسوم محلی و مراسم مذهبی مانند تعزیه‌خوانی شکل مخصوص به خود را گرفته است و همچنان تا به امروز اجرا می‌شود.
 
وی تصریح کرد: تاریخ این جشن به دلیل اینکه روز آغاز فصل تابستان، فصلی پرکار برای کشاورزان و بلندترین روز سال و همچنین شروع برداشت گندم به عنوان مهم‌ترین محصول کشاورزان این منطقه است، به یکم تیرماه تغییر پیدا کرد.
 
فراهانی در تشریح مراسم بیل‌گردانی نیز گفت: از حدود نیمه اسفند هر سال کشاورزان اهالی شهر نیمور و باقرآباد محلات برای لایروبی رودخانه بزرگ نیمور به صورت دسته جمعی و مطابق با زمین خود اقدام می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: پس از پایان عملیات لایروبی همگی در کنار سد نیمور که از سدهای تاریخی و قدیمی استان است جمع می‌شوند؛ لایروبی ممکن است چند روز طول بکشد و هنگامی که آب به پخشگاه می‌رسد مردم جشن گرفته و به سبک ورزش‌های پهلوانی اقدام به گرداندن بیل‌ها می‌کنند.

احداث شهرک توریستی ایرنیان 

وی در ادامه با اشاره به تصویب احداث سرزمین ایرانیان در زرندیه گفت: احداث این شهرک توریستی بین‌المللی ایرانیان 30 هزار فرصت شغلی به دنبال دارد.

فراهانی با اعلام این خبر افزود: شهرک توریستی بین‌المللی سرزمین ایرانیان در زرندیه به مساحت ‌هزار و 400 هکتار و زمان لازم برای تکمیل و بهره‌برداری از آن 10 سال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در طرح مطالعاتی شهرک توریستی مذکور شهربازی استاندارد، زمین گلف، پیست اتومبیلرانی، دهکده سلامت، تورهای چند منظوره، پارک فناوری و تجاری و شهرخودرو پیش‌بینی شده است. فراهانی از مراکز خرید، پیست کارتینگ، پارک آبی، بزرگترین پیست سوارکاری ایران، دهکده چوگان، فضاهای تفریحی سنتی، اماکن اقامتی، دهکده پرواز، باغ بوتانیک و منطقه ویژه اقتصادی به عنوان دیگر فضاهای در نظر گرفته شده برای این مجموعه نام برد.

وی با بیان اینکه با ایجاد این شهرک 30 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون 800 میلیون دلار با سرمایه‌گذاران خارجی قرارداد امضا شده و تسهیلات بانکی با هشت بانک داخلی و خارجی در دست پیگیری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها