رئیس جمهوری افغانستان در سخنانی از تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه دائمی نظامی در کشور پرده برداشت.
کد خبر: ۳۸۴۲۸۱

به گزارش مهر به نقل از آسوشیتد پرس، "حامد کرزای" در این سخنان اعلام کرد تصمیم برای موافقت یا رد ایجاد پایگاه های دائمی بر اساس منافع ملی افغانستان خواهد بود.

طرح ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان، در ابتدا از سوی یک سناتور آمریکایی مطرح شد، اما این طرح در آغاز از سوی حکومت افغانستان و بعد از سوی فرستاده موقت آمریکا در امور افغانستان رد شد.

فرانک روژیرو که پس از مرگ ریچارد هالبروک، به طور موقت به عنوان نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان منصوب شد، به خبرنگاران گفته بود که افغانستان و آمریکا نیاز به همکاری درازمدت با همدیگر دارند، اما "آمریکا تصمیم ندارد در افغانستان پایگاه دائمی ایجاد کند."

با این حال، حامد کرزای، که در بازگشت از اجلاس امنیتی مونیخ، در کابل با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت : افغانستان و آمریکا درباره "ایجاد یک قرارداد استراتژیک" با هم در گفتگو هستند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت : "درباره بحث و گفتگو میان ما و آمریکا در مورد ایجاد یک قرارداد استراتژیک و اینکه آیا در این قرارداد پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان مطرح است یا نیست، باید بگویم بله ؛ از گفته های سناتورهای آمریکایی و مقامات آمریکایی که در مطبوعات گفتند و با ما هم مطرح کردند، معلوم است که آنها این آرزو را دارند و این مسئله ای است که ما با آنها در حال گفتگو هستیم."

ایجاد پایگاه های دائمی آمریکا در افغانستان به ویژه در شرایطی مطرح می شود که آمریکا در نظر دارد تا سال 2014 میلادی، به حضور نظامی خود در افغانستان پایان دهد. مقامات افغان تاکید دارند که سپردن مسئولیت امنیتی به نیروهای این کشور، از حساسیتهای منطقه ای در برابر حضور نیروهای خارجی در افغانستان می کاهد و در دراز مدت به سود امنیت افغانستان خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها