فرمول همیشگی‌ کتاب‌‌های عامه‌پسند!

عشق، ‌قدرت، ‌انتقام

اگـرچه ادبیــات عامه‌پسند جزئی ضروری در ادبیات هر جامعه‌ به شمار می‌رود و بازار مطالعه را گرم می‌کند، اما رواج بیش از حد آن هم به نوبه خود نگران کننده است. اگر نگاهی به ردیف کتاب‌های چیده شده در کتاب فروشی‌ها بیندازید، راحت پیدایشان می‌کنید. طرح روی جلد کتاب، خلاصه داستان را تعریف می‌کند. برای راهنمایی بیشتر چشمتان دنبال تصویر یک جفت چشم یا گل پرپرشده باشد.
کد خبر: ۳۷۹۴۱۵

عوامل پشت و مقابل صحنه

با احتساب این‌که زن‌ها و دختران جوان، مخاطبان اصلی کتاب‌های عامه‌پسند هستند، باید گفت قدرت تخیل زن‌ها در پروراندن احساسات و رویاهایی درباره مرد آرمانی و زندگی ایده‌آل، باعث شده تا در هردو وجه نویسندگی و خوانندگی از داستان‌های پرسوز و گداز عمدتا عاشقانه استقبال کنند. اگر نگاهی به فهرست بلند بالای نویسندگان عامه‌پسند 3 دهه اخیر بیندازید، خواهید دید بیش از 90 درصد داستان‌پردازان، زن‌ها هستند، اما در این میان منفعت‌طلبی گروهی از ناشران آنها را به سمت انتشار کتاب‌های عامه‌پسند سوق می‌دهد و نیازی به بررسی و انتخاب داستان‌های خوب و خلاقانه نیست. چرا که همیشه مشتری‌های ثابت و دست به نقد خود را آماده و منتظر دارند. فاجعه اینجا اتفاق می‌افتد که عمده کتاب‌های عامه‌پسند (اگر نگوییم همه‌شان!) به لحاظ ادبیات داستانی، محصولی بسیار نازل و پراشتباه هستند. حتی در نگاهی اجمالی می‌شود جمله‌بندی‌های ضعیف و ابتدایی، عبارات غلط را به آسانی شناسایی کرد. به طور طبیعی در صورتی که خواننده به همین ادبیات بسنده کند، دچار خسران ادبی خواهد شد. ضمن این‌که داستان‌ها اغلب جهانی رویایی را ترسیم می‌کنند و به مرور زمان، خواننده را واقعیت‌گریز خواهند ساخت. برای همین به این سبک داستان‌ها، ادبیات‌گریز هم اتلاق می‌شود.

عامه‌پسندهای خارجی

در کشورهای خارجی هم ادبیات عامه‌پسند بسیار پرطرفدار است و جایگاهی مخصوص به خود دارد. کتاب‌های عامه‌پسند نقش سرگرمی را بازی می‌کنند و سایر گونه‌های کتاب، مورد غفلت واقع نمی‌شوند. در همین ژانر، نویسندگان متعدد با ادبیاتی منسجم، داستان‌های پرکشش، جذاب و غیرتکراری را خلق می‌کنند. ‌از جمله نویسندگانی‌ که کتاب‌هایشان همیشه در صدر جدول فروش قرار می‌گیرند، باید به دو نویسنده پر کار آمریکایی سیدنی شلدون و دانیل استیل اشاره کرد. دست بر قضا هردو این نویسنده‌ها آثارشان به فارسی ترجمه شده و مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است.

داستان‌های سیدنی شلدون پر از افت و خیز و ماجراجویی هستند. استقبال از کتاب‌های او بقدری زیاد بود که در کنار نوشتن رمان‌های پرتیراژ، به فیلمنامه‌نویسی روی آورد و معتبرترین جایزه‌های سینمایی مثل تونی، امی و اسکار را بدست آورد. عشق، قدرت، انتقام‌/‌ رویاهایت را به من بگو‌/‌ در جست‌وجوی معما‌/‌ سفیر کبیر‌/‌ آن سوی نیمه شب و... تعداد زیادی از خواننده‌های ایرانی را به شلدون علاقه‌مند کرده است.

اما دانیل استیل، نویسنده پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان است و تا به حال کسی نتوانسته رکورد فروش کتاب‌هایش را بشکند. کتاب‌های او در سراسر دنیا ترجمه می‌شوند و موفقیتی بی‌برو برگرد کسب می‌کنند. تا به امروز بیش از 80 عنوان کتاب از او به چاپ رسیده که بیست و یکی از آنها تبدیل به فیلم و سریال شده است. پیمان، قدرت ایمان، غم و شادی، پیوندهای خانوادگی، حلقه، دوباره عشق، یک بار برای همیشه، رازها و هدیه تنها نمونه کوچکی از کتاب‌های متعدد استیل هستند که بعضی از آنها حتی در ایران هم چندین بار تجدید چاپ شده‌اند.

عذرا جوانمردی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها