اداره محیط زیست سیستان و بلوچستان:‌

هامون خشک شد

تورج همتی مدیر کل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با اعلام خبر خشک شدن هامون گفت: وضعیت نگران‌ کننده‌ای برای آینده تالاب ایجاد شده است.
کد خبر: ۳۵۹۲۸۳

مدیر کل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با فارس،‌ گفت: در حال حاضر هیچ گونه ورودی آب به تالاب نداریم و تالاب خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه از رودخانه هیرمند هیچ آبی به تالاب وارد نمی‌شود ، گفت: بیش از یک دهه است که این مشکل گریبان هامون را گرفته است و امیدواریم با بارندگی‌ها به ویژه در ارتفاعات هندوکش و افغانستان مشکل تالاب حل شود.

مدیر کل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان همچنین اظهار داشت: در این فصل از سال معمولاً دبی آب رودخانه هیرمند کاهش می‌یابد و این مسئله نیز باعث می‌شود خود به خود آبی به تالاب نرسد.

وی با اشاره به برداشت‌ آب در کشور افغانستان، گفت: برداشت آب در کشور افغانستان افزایش یافته است ؛ این برداشت‌ها برای فعالیت‌های کشاورزی صنعتی و شهرسازی است. وضعیت نگران کننده‌ای برای آینده تالاب ایجاد شده است.

مدیر کل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان ، با اشاره به تأثیر سیلاب‌ها در تأمین آب تالاب هامون ، گفت: بیشتر آب تالاب از طریق سیلاب‌ها تأمین می‌شود.در منطقه هندوکش بیشتر در فصل بهار با سیلاب‌هایی مواجه هستیم و باعث تأمین آب می‌شود.

همتی گفت: در نظر داریم با توجه به زیرساخت‌هایی که در تالاب هامون صورت گرفته از جمله احداث ایستگاه‌های پایش آلوگی هوای فرامرزی، منطقه‌ای و همین طور طرح مرکز بازیدکنندگان هامون که در دست اجرا است ، بسترهای لازم برای تحقیقات و مطالعات و اهداف آموزشی و همین طور مشارکت جوامع محلی را فراهم کنیم.

وی درباره ایجاد مرکز بازدیدکنندگان هامون گفت: این مرکز در کناره کوه‌خواجه در حال ساخت است که تمدن چند هزار ساله دارد. در این مرکز ارتباط بین میراث طبیعی با میراث فرهنگی افزایش می‌یابد.

مدیر کل اداره محیط زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در آنجا با موزه‌های مردم شناسی تاریخ طبیعی و معرفی فرآورده‌های تالاب در گذشته از جمله اقتصاد سنتی سیستان که شامل صیادی و دامداری و صنایع دستی است و مراقبت فیزیکی تالاب را به مردم نشان می‌دهیم.

همتی با اشاره به این‌که گذشته تالاب را باید به مردم نشان دهیم، گفت: ایجاد سایت پرنده شناسی در تالاب هامون پیش‌بینی شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها