بی‌توجهی سازمان میراث فرهنگی لرستان به اثر تاریخی پل شکسته خرم‌آباد بالاخره شهرداری را وادار به مداخله در این زمینه کرد که طرح مطالعاتی و گردشگری این اثر تاریخی با وجود همه کمبود اعتبارات شهرداری از سوی این نهاد در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۳۵۸۹۵۹

به گزارش مهر، پل شکسته یا پل شاپوری که نمادی از معماری غنی ایرانی در دوره ساسانی است به دلیل بی‌توجهی‌های میراث فرهنگی امروز تبدیل به زباله‌دانی شده که ساماندهی این اثر تاریخی و ایجاد شرایطی برای بازدید گردشگران با وجود پیگیری‌های رسانه‌ها از سوی میراث فرهنگی مورد توجه قرار نگرفت. در این راستا وحید رشیدی، شهردار خرم‌آباد می‌گوید: مجموعه پل شکسته خرم‌آباد در جنوب این شهر سال‌هاست به حال خود رها شده که طی مذاکرات انجام شده با سازمان میراث فرهنگی بر این اساس یک مجتمع فرهنگی و تفریحی به صورت مشترک در این منطقه صورت گیرد.

پل شاپوری، شاهکار معماری تاریخی لرستان

(پل شکسته یا پل شاپوری)‌ که در گویش لری به آن طاق پیل اشکسه گفته می‌شود از بزرگ‌ترین پل‌‌های سنگی ایران و بدون شک یکی از شاهکارهای معماری لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می‌رسد. بعلاوه طاق پیل اشکسه سالیان دراز مهم‌ترین عامل ارتباطی غرب استان لرستان (طرهان) به شرق این استان و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌ است.

این پل بیش از ?? چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط 5 چشمه طاق از آنها بر جای مانده ‌است. چشمه طاق‌های پل به صورت جناقی ساخته شده‌اند و پایه‌های پل و موج‌شکن‌های آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌‌اند.

پل شکسته سال‌هاست به حال خود رها شده است

وحید رشیدی، شهردار خرم‌آباد می‌گوید:‌ مجموعه پل شکسته خرم‌آباد در جنوب این شهر سال‌های سال است رها شده و تاکنون از سوی دستگاه‌های متولی امر نیز اقدامی در راستای ساماندهی آن صورت نگرفته است. البته به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی برای ساماندهی این پل در قالب یک مجتمع فرهنگی و تفریحی قول‌های شفاهی از متولیان این امر گرفته شده که البته هنوز اقدام عملی برای ساماندهی این اثر ملی صورت نگرفته است.

طرح جامع گردشگری پل شاپوری

رشیدی اضافه می‌کند: در حال حاضر در این زمینه قراردادی با یک مشاور کلان در این راستا بسته شده تا طرح جامع گردشگری پل تاریخی شاپوری خرم‌آباد تهیه شود. بر این اساس پس از تکمیل فاز مطالعاتی این پروژه عملیات اجرایی احداث مجتمع فرهنگی و تفریحی در کنار این اثر تاریخی آغاز خواهد شد. بعلاوه برخی از مالکان اطراف این پل در زمینه اختصاص ثلث زمین‌های خود برای احداث کتابخانه و مسجد قول مساعد داده‌اند. به هر حال تاکنون به دلیل این‌که در موافقت‌نامه‌های سازمان میراث فرهنگی مشارکت از طرح‌های گردشگری خرم‌آباد دیده نشده این سازمان با مشکلاتی برای اختصاص بودجه در این زمینه مواجه است که ما امیدواریم این مشکلات در درون این سازمان رفع شود.

آیا شهرداری خلأهای مدیریتی را پر می‌کند؟

رشیدی تاکید می‌کند: باید در زمینه خلأ فعالیت‌های میراث فرهنگی، طرحی از سوی میراث فرهنگی تهیه و تدوین و در نهایت برای اجرا و مشارکت در این زمینه به شهرداری آورده شود که تاکنون در این زمینه برنامه‌ای از سوی میراث فرهنگی ارائه نشده است. در حال حاضر شاخص‌ترین برنامه‌ای که در دستور کار قرار دارد ساماندهی اطراف پل شاپوری است.

به هر حال به نظر می‌رسد حال که شهرداری به عنوان نهادی خودگردان با اعتبارات محدود برای توسعه صنعت گردشگری خرم‌آباد وارد عمل شده و حتی خیرین نیز برای بهبود وضعیت اثر تاریخی پل شاپوری اعلام آمادگی کرده‌اند دیگر متولیان امر از جمله میراث فرهنگی نیز باید با ورود به این موضوع حمایت خود از ساماندهی این اثر تاریخی را دریغ نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها