گزارشی از پشت صحنه یک فیلم تلویزیونی در یاسوج

«دژ سوق»، گوشه‌ای از مبارزات مردم

فیلم تلویزیونی «دژ سوق» نیمه شعبان کلید خورد و تمامی عوامل این فیلم که مراحل پیش‌تولید آن را در سکوت خبری طی کردند، این روزها سرشان خیلی شلوغ است و کارهای پایانی ضبط را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۳۵۴۴۰۳

خودم را به شهر سوق، محل تصویربرداری رساندم. سوق در 180 کیلومتری یاسوج واقع شده است. البته جمشید ضرابی و امید فرخی از کارکنان صداوسیمای کهگیلویه و بویراحمد همراه ما هستند تا در لوکیشن فیلم دژ سوق (شهر سوق) حاضر شویم و با عوامل آن گفتگویی انجام دهیم.

ساعت 10 شب است. گویا زمان خوبی رسیدیم. سکانس به پایان رسیده و تمام عوامل با یک لیوان چای خستگی‌شان را در می‌کنند. ما هم از زمان به دست آمده استفاده می‌کنیم و برای طرح چند سوال، هرچند کوتاه سراغ عوامل فیلم می‌رویم.

مجید پرهیز، نویسندگی و کارگردانی این فیلم تلویزیونی را به‌عهده دارد. وی با بیان این‌که این فیلم تلویزیونی 90 دقیقه‌ای دارای موضوعی اجتماعی و سیاسی است، گفت: این فیلم گوشه‌هایی از رویدادهای سیاسی قبل از انقلاب و نقش و مبارزات مردم استان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد.

پرهیز افزود: لوکیشن این فیلم در مناطقی از شهرستان‌های دنا و کهگیلویه است و هنرمندان کشوری و استانی، کار تولید آن را به عهده دارند. فیلمنامه این فیلم تلویزیونی برگرفته از رویدادهای سیاسی است که در سال‌های 56 و 57 در منطقه سوق رخ داده است.

وی درخصوص داستان این فیلم می‌گوید: مردم روستای سوق در حمایت از دیدگاه‌های مراجع دینی بخصوص امام خمینی(ره) مبنی بر ملی شدن صنعت نفت و همچنین در اعتراض به یغما بردن منابع نفت و گاز کشور، دست به تظاهرات می‌زنند.

رهبری این گروه را فردی روحانی به نام مرتضی سوقی به‌عهده دارد و با حمله به ایستگاه بزرگ گازی در منطقه لنده، رعب و وحشت در دل رژیم پهلوی ایجاد می‌کند. استاندار وقت خوزستان در راس یگانی نظامی برای سرکوبی تظاهرات و دستگیری عوامل به منطقه لشکرکشی می‌کند. درگیری شدیدی بین مردم و قوای نظامی رخ می‌دهد و تعدادی از روستاییان در تنگه‌ای حوالی شهر سوق، استاندار خوزستان را دستگیر می‌کنند.

نویسنده فیلم دژ سوق ادامه داد: این حادثه در آستانه مراسم بهره‌برداری از خط انتقال گاز ایران به شوروی سابق صورت گرفت. ساواک در چنین شرایطی، اقدام به بمبگذاری در ایستگاه پمپاژ گاز در حاشیه روستای دژ سوق می‌کند تا گناه این اقدام را به گردن روستاییان و مبارزان انقلابی بیندازد. پس از این وقایع رژیم اقدام به سرکوبی مبارزان می‌کند و...

پرهیز با اشاره به استعداد جوانان خلاق و هنرمندان خوش‌ذوق استان می‌گوید: هویت تاریخی مردم استان متاسفانه از سوی مورخان بخوبی به جامعه معرفی نشده است و همین موجب شد با مجرب‌ترین گروه فیلمنامه‌نویس و بازیگر، رشادت و پایمردی مردم استان را در این فیلم به تصویر درآوریم.

سیدشهرام فتاحیان، تهیه‌کننده دژ سوق، کارهای دیگری همچون سایه و همسفر را در کارنامه خود دارد. وی با بیان این‌که پس از پیگیری‌های متعدد توانستیم این کار را در اداره کل سیمای استان‌ها مصوب کنیم، می‌گوید: تعدد لوکیشن و بازیگر، تهیه این فیلم را دشوار کرد؛ به طوری که در سکانس‌هایی بیش از 4000 نفر بازیگر اصلی و هنرور ایفای نقش می‌کنند. فتاحیان می‌افزاید: با توجه به این‌که در روزهای پایانی فیلمبرداری به سر می‌بریم، در تلاش هستیم کار تدوین را آغاز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فیلم تلویزیونی دژ سوق در ایام دهه مبارک فجر از یکی از شبکه‌های سراسری پخش خواهد شد.

جمشید جهانزاده، یکی از بازیگران این تله‌فیلم است. نقش‌آفرینی‌های وی همیشه به‌یادماندنی است. شاید کمتر کسی باشد که بازی در فیلم‌های ارابه مرگ، رقص و شیطان، آشوبگران و قانون او را از یاد برده باشد. جهانزاده که در حال گریم است، می‌گوید: به عنوان فردی کوچک از جامعه هنری کشور هرجا که احساس کنم در معرفی هویت تاریخی مردم استان گامی برداشته می‌شود، با تمام وجود آماده همکاری هستم.

احمد علامه دهر، از دیگر بازیگران مطرح در این تله‌فیلم که نقش روحانی این تله‌فیلم را به‌عهده دارد، با اشاره به توانمندی‌های فراوان نیروی‌های بومی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار می‌کند: هنرمندان این استان توانایی خلق آثار فاخری را در بخش‌های مختلف دارند.

روناک یونسی، بازیگری که نقش‌های جدی را بخوبی ایفا می‌کند، در این فیلم نقش نازگل را به‌عهده دارد. گرگ و میش ساخته قاسم جعفری، فیلم سینمایی ارتفاع و فیلم‌های تلویزیونی زینب، واقعیت مجازی، شب تلخ و در حصار آرزو از سوابق کاری یونسی است؛ اما یکی از کارهای خوب او که توانست وی را در تلویزیون مطرح کند، گل‌های گرمسیری بود که با بازی در کنار آتیلا پسیانی، بهنوش طباطبایی، اشکان خطیبی و... تجربه جدیدی را کسب کرد.

یونسی ضمن اشاره به فرهنگ پویا و زیبای استان و حضور ارزشمند دختران هنرور روستا در این پروژه، از همراهی آنها در تولید سکانس‌های این تله‌فیلم قدردانی می‌کرد.

فرهاد جم هم که با مجموعه موفق همسران نخستین بار به تلویزیون آمد و همزمان با این مجموعه در فیلم پری داریوش مهرجویی نقش کوتاهی ایفا کرد، با ایفای نقش علی در این تله‌فیلم، فضای استان و نوع برخورد جوانان یاسوج را شگفت‌آور و جالب توصیف و اظهار امیدواری کرد که بزودی با این استعدادهای بالقوه هنری، استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه سینما و تلویزیون به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند.

هاشم گرامی با تجربه فیلمبرداری از 47 کار سینمایی، مدیریت تصویربرداری این تله‌فیلم را به‌عهده دارد.

گرامی با اشاره به ویژگی‌های متفاوت دژ سوق می‌گوید: در این تله‌فیلم، ما اتفاق مستندی را بازسازی کردیم و به تصویر کشیدن صحنه‌های رخ داده، کار را برای ما سخت‌ کرده بود.

وی می‌افزاید: احساس می‌کنم تولید آثار در مراکز استان‌ها باید بیشتر تقویت شود؛ چراکه باعث آشنایی بیشتر هنرمندان و انتقال تجربیات می‌شود.

گرامی ضمن تشکر از اهالی استان اضافه می‌کند: در این استان، فضاها و چشم‌اندازهای زیادی وجود دارد که تهیه و تولید آثار تلویزیونی و سینمایی باعث رونق صنعت گردشگری نیز می‌شود.

صدابرداری این تله‌فیلم را اصغر آبگون به‌عهده دارد. آبگون با 300 مجموعه صدابرداری که تاکنون داشته، موفقیت‌های مختلفی را نیز کسب کرده است.

آبگون در ارتباط با نحوه صدابرداری دژ سوق می‌گوید: کارهایی که شکل و شمایل تاریخی می‌گیرد، سخت‌تر است. به طور مثال در سکانس‌هایی که بیش از 2000 نفر هنرور و صحنه‌های تیراندازی، آتش‌سوزی و... وجود دارد، کار باید به گونه‌ای باشد که مخاطب صداهای مناسب همان زمان را بشنود.

وی با بیان این‌که تولید این تله‌فیلم، کار متفاوت و تجربه جدیدی بود، ابراز می‌کند: دژ سوق با 7‌میکروفن ضبط می‌شود که امیدوارم به دل مردم ایران بنشیند. در ادامه نظر حجت‌الله رحیم‌زاده، مدیرکل صداوسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد را نیز درخصوص تولید این تله‌فیلم جویا می‌شویم.

وی می‌گوید: ما به هنرمندان بومی اعتماد کرده‌ایم و امیدواریم با خلق اثری زیبا، فاخر، مخاطب‌پسند و واقعگرا از این آزمون سربلند بیرون بیایند.

وی با بیان این‌که این استان سرزمینی با پیشینه‌ای کهن و تاریخی پر از رویدادهای اجتماعی و سیاسی گوناگون است، اضافه می‌کند: فیلم تلویزیونی دژ سوق، نقطه عطفی در به تصویر کشیدن تنها گوشه‌ای از مبارزات مردم انقلابی این دیار علیه رژیم ستمشاهی است و این رویکرد و جریان فرهنگی همچنان در سرلوحه برنامه رسانه ملی در استان قرار دارد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد همچنین به نقش بی‌بدیل مردم استان در 8 سال دفاع مقدس اشاره کرده و می‌گوید: بزودی نیز کار ساخت تله‌فیلم دیگری با موضوع نقش مردم استان در دفاع مقدس آغاز می‌شود.

تعدادی از عواملی که در ساخت فیلم همکاری دارند، عبارتند از: کارگردان و نویسنده: سیدمجید پرهیز/تهیه‌کننده: سیدشهرام فتاحیان/‌ مدیر تصویربرداری: هاشم گرامی/‌ صدابردار: اصغر آبگون/‌ طراح صحنه و لباس: هومن معصومی/‌ طراح گریم: حسین صالحیان/، مدیر تولید: ابراهیم گرامی و‌ عکاس: مهدی غلامی/ بازیگران: روناک یونسی، فرهاد جم، جمشید جهانزاده، صدرالدین حجازی، محمد برسوزیان، سیدیونس آب‌سالان، احمد علامه دهر، کورش شمس، بتول راستگویان، اکبر آیین، امیر نوروزی، هاله میرهادی و...

فرشید قره‌لی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها