به مناسبت انتشار آلبوم موسیقی دارکوب

کوبنده مثل دارکوب

گروه موسیقی دارکوب به سرپرستی همایون نصیری چند هفته‌ای است که در بین جوانان علاقه‌مند به موسیقی‌های جدید و امروزی جای خود را باز کرده است. از این رو اغراق نیست اگر به جرات بگوییم همایون نصیری و گروه دارکوبش را این روزها کمتر کسی است که نشناسد؛ جوان هنرمند و کوشایی که اگر چه سرپرست این گروه است اما از 17 سالگی نام خود را با موسیقی کوبه‌ای (پرکاشن) پیوند زده است.
کد خبر: ۳۵۲۰۸۳

هرچند در ابتدا موسیقی را با تنبک شروع کرد و کمی بعد با ورود به هنرستان موسیقی، ساز سنتور را امتحان کرد، اما علاقه‌اش به سازهای ضربی آنچنان بود که در 17 سالگی به عضویت گروه «آور» یکی از مشهورترین گروه‌های موسیقی آن دوران درآمد و بسرعت خود را به‌عنوان پرکاشن نوازی با استعداد مطرح کرد؛ پرکاشن نوازی که به بررسی انواع سازها در مناطق مختلف ایران پرداخته و با تحقیق و تفحص درموسیقی‌های ملل و نواحی‌های گوناگون به برگزاری کنسرت‌های متعدد روی آورد.

او اولین کنسرت خود را با گروهش که همنام با اسمش بود، برگزار کرد و از سال 86 نام دارکوب را برای گروهش انتخاب و رسما شروع به فعالیت در این زمینه کرد.

موفقیت همایون نصیری تا آنجا پیش رفت که چندی پیش اولین آلبوم دارکوب را با استفاده از موسیقی نواحی و مدرن با سرپرستی خود و همراه بابک بروجردی، امید حاجیلی و دارا دارایی به عنوان نوازنده و البته با خوانندگی مهران مدیری و حامد بهداد توسط موسسه گلچین آوای شرق منتشر کرد. این آلبوم که شامل 6 قطعه بی‌کلام (موسیقی نواحی خراسانی، آذری، کردی و جنوبی)، 2 قطعه با صدای حامد بهداد و 2قطعه نیز با صدای مهران مدیری بود به دلیل جدید بودن قطعات (در هیچ کنسرتی اجرا نشده بود) با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد.

اگرچه پیش از این نصیری در گروه «فیه ما فیه» با سبک تلفیقی خاص هنرنمایی کرده ولی با تشکیل گروه دارکوب و انتشار اولین آلبوم این گروه با حضور 2 ستاره سرشناس ـ مهران مدیری و حامد بهداد ـ طیف وسیع‌تری از طرفداران را به موسیقی خود معطوف کرد.

نصیری درباره حضور این ستاره‌ها در گروهش می‌گوید: این مساله بد و تلخی نیست. من به این افراد به عنوان چهره‌های سینمایی نگاه نمی‌کنم و خود آنها هم چنین حسی ندارند ضمن این که حضور این ستاره‌ها قبل از هر چیز به توانایی آنها باز می‌گردد و بعد شهرتشان. اگر آنها نتوانند کار خود را در گروه بدرستی انجام دهند، گروه زیر سوال می‌رود.

سرپرست گروه دارکوب می‌افزاید: البته نمی‌توان انکار کرد که حضور چهره‌ها در این گروه، خود کمکی است به بهتر شدن وضعیت کلی موسیقی، ارتباط بهتر مردم با این هنر و البته کمک به گروه و من که سرپرست و بنیانگذار آن هستم زیرا این باعث می‌شود افرادی مثل مرا مردم بیشتری بشناسند و صددرصد من به این مساله فکر کردم که اگر مهران مدیری و حامد بهداد این توانایی را نداشته باشند، اولین کسانی که ضرر می‌کنند من و گروه موسیقی دارکوب هستیم .

او درباره سبک موسیقی خود می‌گوید: موسیقی‌ای که ما کار می‌کنیم ترکیبی است از نواهای ایرانی و هارمونی‌های غربی. به عبارت دیگر ما در موسیقی خود از سازهای ایرانی و سازهای غربی مثل ترومپت، گیتارباس، پیانو و... استفاده می‌کنیم، اما تمرکز اصلی‌مان روی سازهای کوبه‌ای است و البته تخصص من هم در همین زمینه است.

نصیری ادامه داد: به نظر من در ایران گروه‌های کمتری هستند که این سبک را دنبال می‌کنند و گروه‌های دیگری مثل پاپ قدرت فعالیت بیشتری دارند و شاید عمده‌ترین دلیل آن وجود سلیقه‌های مختلف بین مردم باشد، البته ما سعی کرده‌ایم شمار مخاطبان خود را زیاد کنیم. به نظر من بیشترین مخاطبان ما کسانی هستند که موسیقی را می‌شناسند و آن را جدی می‌گیرند.

البته علاوه بر اهمیت بالا و غیرقابل انکار حضور این ستاره‌ها در آثار همایون نصیری باید به عصیان و سرکشی‌ای که ویژگی‌های بارز آثار اوست، اشاره کرد که بی‌تردید مخاطب امروزی را به سمت خود می‌کشد.

حامد بهداد و مهران مدیری 2 ستاره سینمایی گروه دارکوب هستند که توجه بسیاری را به خود، گروه و کارشان جلب کرده‌اند.

حامد بهداد، متولد 6 آبان 1352 در مشهد است و برای اولین بار با ایفای نقش در فیلم آخر بازی، سینما را تجربه کرد و برای بازی در این فیلم کاندیدای سیمرغ بلورین از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شد و پس از آن با حضوری کوتاه اما درخشان در فیلم «بوتیک» توانست کاندیدای دریافت تندیس خانه سینما شود.

اما بعد‌ها با وجود این که هیچ‌گاه در نقش اول ظاهر نشد، اما توانست بازی‌های در خور توجهی از خود در قالب نقش مکمل در فیلم‌های مختلف به جا بگذارد که ازجمله می‌توان به فیلم‌های بوتیک، این زن حرف نمی‌زند، کافه ستاره و آدم اشاره کرد. پررنگ‌ترین بازی او در قالب نقش مکمل، بازی در فیلم روز سوم در نقش یک افسر عراقی که در بحبوحه محاصره خرمشهر، عاشق دختری خرمشهری می‌شود، است که موفق می‌‌شود نظر کارشناسان و منتقدان سینمایی را به خود جلب کند.

او در کنار کارهای سینمایی به موسیقی نیز بسیار علاقه داشت و هم‌اکنون در گروه دارکوب مشغول به فعالیت است. این هنرمند، موسیقی را آرامشی برای روح می‌داند و معتقد است به وسیله موسیقی می‌توان بهترین لحظات را ایجاد کرد. او می‌گوید: خیلی وقت بود که دلم می‌خواست با تمامی کسانی که به من لطف داشته‌اند، دیداری از نزدیک داشته باشم و با خودم فکر کردم بهترین فرصت همکاری با دارکوب است.

علاوه بر بهداد، مهران مدیری نیز دیگر چهره سینمایی گروه دارکوب است. کسی که مدت‌هاست (پیش از حامد بهداد) به کار خوانندگی مشغول بوده و اگرچه بیشترین شهرت خود را مدیون سینما و تلویزیون است، اما درهر‌حال مخاطبانی که پیگیر فعالیت‌های هنری وی بوده‌اند، بی‌تردید طی سال‌ها در جریان فعالیت‌های موسیقی او هم قرار گرفته‌اند.

مهران مدیری در کنار علاقه‌مندی‌هایش به هنر نمایش و کارگردانی و تلاشی که برای رسیدن به جایگاه کنونی‌اش کرده، همواره به عالم موسیقی نیز عشق و ارادت خاصی داشته است. او با انتشار نخستین آلبوم موسیقی در سال 1379، در مقام خواننده قرار گرفته و همچنین در نخستین کنسرت رسمی خود که در بهمن 1383 در تهران برگزار کرد با انتخاب هوشمندانه ملودی‌ها، تصنیف‌ها و صدای دلنشینی که از سوی شنوندگان آثارش مورد توجه قرار گرفته بود، ثابت کرد که موسیقی را خوب می‌شناسد. او خواننده تیتراژ مجموعه‌های خودش نیز هست. آشنایی با همایون نصیری سبب شد تا با آلبوم دارکوب همکاری و همراهی کند تا با پخش آن توسط موسسه فرهنگی ـ هنری گلچین آوای موسیقی شرق، مخاطبان بسیاری را جذب این آلبوم جدید کند؛ آلبومی که پرسش همیشگی مخاطبان را درباره چرایی خوانده شدنش، شدید و شدیدتر می‌کند.

مدیری خود دلیل خواننده‌شدنش را تشویق‌های فردین خلعتبری می‌داند و می‌گوید: قصه از آنجا شروع می‌شود که یک روز در پشت صحنه برنامه نوروز 77 در حال خواندن آواز بودم که خلعتبری متوجه می‌شود و بحث همکاری و خواندن حرفه‌ای از همانجا شروع ‌شد.

وی علاوه بر آلبوم از روی سادگی 2 همکاری دیگر هم با فردین خلعتبری داشت؛ ترانه تیتراژ سریال «مهر و ماه» و ترانه تیتراژ فیلم سینمایی هم‌نفس به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده که هر دو بسیار بیشتر از آلبومش مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفتند.

خلعتبری هم در جاهای مختلفی هم‌نفس را موفق‌ترین همکاری‌اش با مدیری و بهترین ترانه اجرا شده توسط او می‌داند. نکته جالب اینجاست که گویا مهران مدیری این ترانه را در استودیو در مدت بسیار کمتری از آنچه آهنگساز پیش‌بینی می‌کرده، خوانده است و این مساله با توجه به ملودی بسیار سخت‌کار و سلفژ نه‌چندان قوی مدیری مساله قابل توجهی ا‌ست. شاید همان باهوش بودن این هنرمند و البته گوش قوی ‌او در بخش موسیقی سبب توفیق او در ارائه کارهایی از این دست باشد.

مدیری درباره سبک کارهایش بسادگی و بدون هیچ تفاخری می‌گوید: مثل کار طنزم که تعریفی ندارد در کنسرت‌هایم هم کسی بالاخره نفهمید که چه بود، کلاسیک بود یا سنتی. شاید هم پاپ بود، چون پاپ یک تعریف لغوی عجیب در ایران دارد و هر چه را که شاد و شنگول است را پاپ می‌گویند که البته با این تعاریف، این آثار قطعا پاپ نبوده و نیست، چراکه خیلی تلخ است و تم کلاسیک دارد.

به هر حال همکاری مهران مدیری با حامد بهداد و همایون نصیری موفقیتی برای گروه دارکوب بوده است؛ آلبومی که پس از مدت‌ها تاخیر، ضبط و توسط موسسه فرهنگی آوای موسیقی شرق به بازار آمد و در حالی که مراسم افتتاحیه فرش قرمز آن لغو شد، اما اولین هفته‌های فروش این آلبوم حکایت از استقبال مخاطبان و جذابیت این آلبوم موسیقی جدید و تلفیقی دارد.

صبا رادمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها