شهرها و جاذبه‌ها

پوشاک سنتی کرمانشاه

شهرستان کرمانشاه منطقه‌ای کوهستانی است که بخشی از سلسله جبال زاگرس قسمت عمده آن را پوشانده است. به طور کلی عمده کوه‌های این شهرستان شامل کوه‌های پرآو و رشته‌کوه‌های سفید می‌باشد. رود قره‌سو که سرچشمه اصلی آن سراب روانسر واقع در 50کیلومتری شمال غرب کرمانشاه می‌باشد و رودخانه‌های مرگ و رازآور از دیگر رودخانه‌های این شهرستان است. شهرستان کرمانشاه دارای چندین سراب زیباست که عمده‌ترین آنها سراب نیلوفر، سراب قنبر و تالاب هشیلان است.
کد خبر: ۳۳۴۴۹۳

جاذبه‌های فرهنگ عامه کرمانشاه

مردم کرمانشاه به زبان کردی تکلم می‌کنند. گویش‌های متفاوت و مهمی از این زبان در نقاط مختلف آن رواج دارد. ازجمله گویش کلهری سنجابی، زنگنه، سورانی و زبان فارسی با لهجه کرمانشاهی که خاص این دیار است.

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت کرمانشاه را مسلمانان تشکیل می‌دهند. در میان پیروان اسلام بیشتر آنان شیعیان و درصدی نیز اهل سنت می‌باشند. مردان و زنان کرمانشاهی دارای پوشاک سنتی خاصی هستند. مردان کرمانشاهی اغلب پیراهن‌هایی به رنگ سفید که دکمه یقه آن به شانه چپ بسته می‌شود، می‌پوشیدند. شلوارهای بلند و گشاد که در ناحیه مچ پا تنگ بوده و گیوه در انواع آجیده، ملکی و زیرلاستیکی نیز از پاپوش‌های رایج مردان بوده است.

زنان این دیار نیز در گذشته پیراهن‌های بلند گشادی از جنس مخمل یا پارچه‌های مخمل و زری می‌پوشیدند. آنان سربند به سر می‌بستند و به فراخور وضع مالی خود از انواع پاپوش ازجمله انواع گیوه و کفش‌های چرمی استفاده می‌کردند. خوراک مخصوص مردم کرمانشاه نیز شامل خورش خلال بادام، رشته‌پلو، سیب‌پلو، باقالی‌‌پلو، کوفته ریز، خورش قیمه، دنده کباب، خورش بامیه، آبگوشت، آش رشته، آش دوغ و قورمه دل و جگر است.

مراسم عزا و عروسی و همچنین موسیقی شهرستان کرمانشاه در نوع خود کم‌نظیر و منحصر به فرد می‌باشد.

از جاذبه‌های مذهبی این شهرستان می‌توان به تکیه‌ معاون‌الملک و تکیه بیگلربیگی اشاره کرد و از مساجد معروف آن هم می‌توان مسجد جامع کرمانشاه، مسجد عمادالدوله، مسجد دولتشاه، مسجد فیض‌آباد، مسجد شیخ هادی و مسجد شاهزاده را نام برد. اما محوطه تاریخی طاق‌بستان، غار دواشکفت، کاروانسرای ماهیدشت و حمام حاج شهبازخان به عنوان جاذبه‌های تاریخی شهرستان کرمانشاه خودنمایی می‌کنند. در شهر کرمانشاه موزه‌های متعددی از جمله موزه مردم‌شناسی و پوشاک و زیورآلات، تکیه معاون‌الملک، موزه خط و کتابت تکیه بیگلربیگی، موزه تمبر اداره پست، موزه تاریخ طبیعی دانشکده کشاورزی، موزه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، موزه شهدای گلزار شهدای کرمانشاه و موزه ورزش در استادیوم آزادی این شهر وجود دارند. از جاذبه‌های زیارتی کرمانشاه نیز می‌توان به بقعه‌های سیده فاطمه و زیارتگاه اویس قرنی اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها