یک سوم منبع غذای بشر از گیاهان و گرده افشانی زنبورها تامین می شود و با این حال انسان شاید نه به صورت مستقیم اما در حال نابود کردن این منبع حیاتی یعنی زنبورهای عسل است.
کد خبر: ۳۱۸۶۶۱

اهمیتی ندارد ساکن کدام بخش از سیاره زمین باشد زیرا همه انسان ها در هر گوشه جهان به اندازه ای مساوی نیازمند زنبورهای عسل هستند ، حشراتی که تعداد آنها روز به روز در حال کاهش است.

تعداد مرگ و میر در میان این حشرات فعال غیرعادی شناخته شده است و دانشمندان در تلاشند دلیل مرموز این مرگ و میر را بیابند. به گفته «دنیس ون انگلدورپ» از دانشگاه ایالت پن از هر سه وعده غذایی انسانها یک وعده منبع گیاهی دارد که در این صورت انسان مستقیما به زنبورها وابسته خواهد بود زیرا گرده افشانی این جانداران و دیگر حشرات است که عامل رشد و تکثیر گیاهان می شود.

تحقیقات دانشمندان بر روی مراکز پرورش زنبور عسل نشان می دهد در سال 2009 تقریبا 29 درصد از دسته های زنبورهای عسل در ایالات متحده از بین رفته اند البته این میزان نسبت به 36 درصد نابودی زنبورها در سال 2008 و 32 درصد سال 2007 بسیار کمتر است، اما با این همه این اعداد و ارقام نشان می دهد مرگ زنبورهای عسل پدیده ای دنباله دار است که تا کنون متوقف نشده است.

به گفته «دیوید مندز» رئیس انجمن پرورش دهندگان زنبور عسل دلیل مرگ زنبورها می تواند ناشی از شرایط محیط کشاورزی باشد که این جانداران را احاطه کرده و آنها را ضعیفتر و بیمارتر می سازد. به گفته وی در گذشته چنین مرگ و میر گسترده ای در میان زنبورها رایج نبوده است و به همین دلیل می توان گفت عاملی در محیط بیرون از کندوها برای زنبورهای عسل تغییر کرده است.

برخی از محققان برای یافتن دلیل مرگ زنبورها بر روی تشعشعات الکترومغناطیسی ناشی از تلفن های همراه به مطالعه پرداختند تا شاید بتوانند رابطه ای میان سیگنال های تلفن همراه و مرگ زنبورها بیابند اما نتایج نشان داد این سیگنال ها تاثیر نامحسوسی بر روی حیات زنبورها دارند.

از سویی دیگر دانشمندان دانشگاه «ایالت پن» به مطالعه بر روی آفت کش ها و مواد شیمیایی موجود در  کندوهای زنبور عسل در 23 ایالت مختلف آمریکا پرداخته و دریافتند مقادیر متنوعی از این مواد در کندوها یافته می شود اما به گفته آنها هیچ یک از این مواد به تنهایی به اندازه ای قدرتمند نبود تا بتواند کشنده باشد. با این حال شاید فرایند ترکیبی به دور از چشم دانشمندان در کندوها باعث ترکیب این مواد و مرگ زنبورها می شود.

بر اساس گزارش ای بی سی ، دانشمندان امید چندانی به یافتن سریع دلیل مرگ زنبورها ندارند و به گفته آنها برای یافتن این عامل نباید تنها به دنبال یک دلیل بود. با وجود تلاش های فراوانی که برای جلوگیری از مرگ مرموز زنبورهای عسل انجام می گیرند، واقعیت این است که زنبورها تحت شرایطی که اگر نه به صورت کامل، به صورت تقریبی تحت تاثیر فعالیت های انسان ها قرار دارد ، در حال نابودی هستند ، نابودیی که آغازگر نابودی تدریجی انسان خواهد بود.

مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها