گروه سیاسی: عبدالمالک ریگی، تروریست جوانی که با حمایت‌های کشوری چون آمریکا توانست عملیات‌های تروریستی زیادی را در 4 سال گذشته در مناطق جنوب شرقی کشور، برنامه‌ریزی و اجرا کند دیروز پس از یک کار اطلاعاتی 5 ماهه از سوی نیروهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شد. این خبری بود که دیروز پس از انتشار در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و بسیاری از رسانه‌های خارجی قرار گرفت و موجی از شادی را در میان مردم کشورمان به همراه آورد. شبکه ماهواره‌ای پرس‌تی‌وی، اولین شبکه‌ای بود که اطلاعاتی را از چگونگی دستگیری این تروریست 30 ساله مخابره و اعلام کرد که عبدالمالک ریگی در مسیر پروازی به قرقیزستان دستگیر شده است. براساس خبرهای تکمیلی که بعدا منتشر شد، هواپیمای مسافربری حامل ریگی که از مبدا دبی پرواز کرده بود پس از رسیدن به فضای جمهوری اسلامی ایران، اسکورت شده و پس از فرود و دستگیری ریگی و 3 نفر دیگر از اعضای گروهک تروریستی وی در خاک ایران توسط نیروهای وزارت اطلاعات، این هواپیما به مسیر خود ادامه داده است.
کد خبر: ۳۱۴۱۳۷

برخی منابع در مجلس نیز اعلام کردند که عبدالمالک ریگی در سفری هوایی به مقصد امارات بوده که از سوی نیروهای امنیتی کشورمان شناسایی و دستگیر شده است.با وجود چنین اخبار غیررسمی، وزیر کشور درخصوص نحوه دستگیری این شرور اعلام کرد که جزئیات امنیتی این دستگیری بزودی در اختیار ملت ایران قرار می‌گیرد.

توضیحات وزیر اطلاعات درباره چگونگی دستگیری ریگی

ساعاتی پس از دستگیری ریگی که یک شاهکار اطلاعاتی و امنیتی از سوی جمهوری اسلامی ایران بود، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در جمع خبرنگاران حاضر شد و توضیحاتی را در کم و کیف فعالیت‌های انجام شده برای دستگیری این تروریست ارائه کرد.به گزارش واحد مرکزی خبر، مصلحی در این جلسه با اشاره به اقدام اطلاعاتی مدیریت شده سربازان گمنام امام زمان (عج) در دستگیری این شرور تروریست گفت: این حرکت اطلاعاتی حدود 5 ماه طول کشید و نیروهای وزارت اطلاعات، پس از شهادت سردار شوشتری و یارانش، حرکت اطلاعاتی خود را برای دستگیری این تروریست آغاز کردند که با موفقیت به نتیجه رسید.

وی با تشریح برخی تحرکات عبدالمالک ریگی با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و همچنین رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این شرور تروریست در ماه‌های ژوئن و ژوئیه 2008 از طریق تنگه جبل‌الطارق به یکی از کشورهای اروپایی برده و در آنجا از وی خواسته شد که به یک سری عملیات خرابکارانه در ایران اقدام کند. مصلحی با تاکید بر این‌که هماهنگی این سفر را انگلیسی‌ها با کمک آمریکایی‌ها انجام داده بودند، افزود: اسناد قابل توجه دیگری هم در این باره وجود دارد که در فرصت‌های بعدی به مردم ارائه ‌می‌شود.

وی با اشاره به ترور یکی از اعضای حماس در شهر دبی گفت: موساد با اقدامی که در امارات انجام داد به دنبال این بود که با همکاری اروپایی‌ها، منطقه ما را به مامنی برای عملیات‌های تروریستی تبدیل کند. وزیر اطلاعات خاطرنشان کرد: دقیقا بر همین اساس قصد داشتند این شرور تروریست را نیز از طریق دبی به یکی از مناطق خود ببرند و از طریق مذاکره با او خط‌دهی و مدیریت اقدامات تروریستی دیگری را در دستور کار قرار دهند. وی به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران به دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا و برخی کشورهای دیگر منطقه اشاره کرد و گفت: ما از آنها خواسته بودیم که برای دستگیری ریگی با ما همراهی کنند، اما به حول و قوه الهی و برای این‌که اقتدار ایران به نمایش گذاشته شود، بدون این‌که هیچ یک از این دستگاه‌های اطلاعاتی و بویژه دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه، با ایران همراهی داشته باشند، سربازان گمنام امام زمان(عج) توانستند در یک اقدام ارزشمند، حساب شده و دقیق مدیریت اطلاعاتی، این شرور تروریست را تحت کنترل اطلاعاتی قرار دهند و با این مدیریت، وی را در فضای جمهوری اسلامی دستگیر کردند.

دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس دست از حمایت تروریست‌ها بردارند

وزیر اطلاعات با نشان دادن عکس عبدالمالک ریگی که 24 ساعت قبل از دستگیری در مقر آمریکایی‌ها در افغانستان گرفته شده بود و همچنین نشان دادن کارت شناسایی و گذرنامه این شرور تروریست که به دست آمریکایی‌ها تهیه شده بود، افزود: ما به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و نظام سلطه هشدار می‌دهیم دست از حمایت از تروریست‌ها بردارند.

وی با تاکید بر این‌که حمایت انگلیس، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از عبدالمالک ریگی طبق اسناد محکم و متقن وزارت اطلاعات کاملا مشهود است، تصریح کرد: ایران پیگیری حقوقی علیه آمریکا، انگلیس و کشورهایی را که از عبدالمالک ریگی حمایت کرده‌اند در مجامع بین‌المللی حق خود می‌داند.

مصلحی افزود: براساس اعلام یکی از دستگاه‌های اطلاعاتی منطقه، ریگی با برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ارتباط بوده و به تعدادی از آن کشورها سفر کرده است.

وی با اشاره به ملاقات ریگی با فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان در آوریل 2008 گفت: این فرمانده در ملاقات با ریگی علاقه زیادی به ایده بلوچستان بزرگ از خود نشان داده بود.مصلحی افزود: اطلاعات دیگر حاکی از آن است که آمریکایی‌ها کمپ القاعده را در کوه سرباز به عبدالمالک ریگی نشان دادند و از او خواستند سلسله عملیاتی را علیه مقامات ایرانی انجام دهد.

قدردانی 208 نماینده مجلس از نیروهای اطلاعاتی و نظامی

در پی اقدام موفقیت‌آمیز نیروهای وزارت اطلاعات در دستگیری عبدالمالک ریگی، 208 نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای، ضمن قدردانی از نیروهای اطلاعاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، خبر دستگیری این تروریست را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تبریک گفتند. استاندار سیستان و بلوچستان هم دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق کشور را بزرگترین ارمغان در آستانه هفته وحدت برای مردم استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد. مولوی عبدالحمید، امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز گفت: خبر دستگیری موفقیت‌آمیز مالک ریگی هم مایه خوشحالی ما و هم در سطح سیستان و بلوچستان باعث خوشحالی مردم شد، چرا که مردم استان آرامش و امنیت و وحدت بین فرق اسلامی را در منطقه می‌خواهند.12 تشکل دانشجویی دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که دستگیری ریگی آرامش را به استان سیستان و بلوچستان باز خواهد گرداند.

محمد قیوم دهقانی، نماینده مجلس شورای اسلامیدر گفتگو با «جام‌جم» خواستار اشد مجازات برای عبدالمالک ریگی به دلیل اقدامات تروریستی این شرور در منطقه سیستان و بلوچستان شد.

حمایت آمریکا از گروهک ریگی

حمایت سازماندهی شده آمریکا از گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی نیز مساله‌ای است که در سال‌های گذشته بارها در قالب اخبار و گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های آمریکا اعلام شده است.سیمور هرش، نویسنده مشهور هفته‌نامه نیویورکر که برخی افشاگری‌های او مانند ماجرای زندان ابوغریب بازتاب‌های جهانی داشته است، 2 سال پیش در گزارشی از برنامه‌ریزی 400 میلیون دلاری سیا برای انجام عملیات تروریستی و خرابکارانه در ایران پرده برداشته بود.سیمور هرش حمایت مالی از گروه تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی را یکی از ابعاد همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران دانسته بود و به نقل از رابرت بائر مامور سابق سی‌آی‌ای تاکید کرده بود که جندالله یکی از گروه‌هایی است که به‌صورت ویژه از حمایت مقامات آمریکایی بهره‌مند است.شبکه ای‌بی‌سی هم در گزارشی به این نکته اعتراف کرده بود که آمریکا به عبدالمالک ریگی کمک مالی می‌کند و سازمان سیا با وی از سال 2005 روابط نزدیک دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها