12 هفته اول حاملگی بسیار حساس است

تاثیر هوای آلوده بر سقط جنین

هرچند وزیر بهداشت و درمان از تشکیل جلسه ویژه این وزارتخانه با سازمان محیط‌ زیست بر سر مباحث زیست‌ محیطی و سلامت کشور خصوصا تاثیر آلودگی هوای تهران بر سقط‌ جنین خبر می‌دهد، اما پیش از این خبر‌هایی از سوی مسوولان اعلام شده که اثرات سوء آلودگی هوای تهران بر افزایش سقط جنین را تایید می‌کند.
کد خبر: ۳۰۶۹۹۳

مشاور محیط زیست شهردار تهران پیشتر اعلام کرده بود که سقط جنین در مناطق آلوده هوای تهران، 40 درصد بیشتر از سایر شهرهاست.

محمدهادی حیدرزاده اظهار کرده بود: سقط جنین به صورت عمدی جرم است و مسوولان افزایش آلودگی هوا در تهران مجرمان این قتل‌ها هستند.

او با انتقاد نسبت به نبود مجوز برای انتشار آمار و اطلاعات صحیح درخصوص میزان تاثیر آلودگی هوای تهران بر سلامت شهروندان تاکید کرده بود: تهران به دلیل وضعیت نامطلوب هوا بیشترین میزان کودکان سرطانی را دارد و آمار سقط جنین و بیماری‌های قلبی تنفسی در تهران به بحث آلودگی هوا ارتباط دارد و این بر اثر کم‌کاری ما مسوولان به وجود آمده است.

خطر سلامت جنین با تنفس هوای آلوده

دکتر ابوالفضل مهدی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با هشدار نسبت به اثرات منفی آلودگی هوا بر سلامت جنین بخصوص در روزهای اولیه حاملگی می‌گوید: مادران باردار باید در 8 هفته اول حاملگی بسیار مراقب باشند و خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

به گفته او، در هفته‌های اول حاملگی، مادران باردار باید در صورت امکان در هوای آلوده حضور پیدا نکنند و از منزل بیرون نیایند و در صورتی که ناگزیر به بیرون آمدن هستند حتما از ماسک استفاده کنند.

در 8 هفته اول حاملگی با توجه به این‌که در این مدت اندام‌های جنین شکل می‌گیرد، زنان باردار باید از مواجه شدن با مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خودداری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه می‌دهد: مواجه شدن با هوای آلوده به خصوص در 8 هفته اول حاملگی، احتمال بروز بیماری‌ها و نارسایی‌های قلبی و ایجاد یک مجموعه بیماری‌ها و ناهنجاری‌های اندامی را در جنین افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان و مامایی می‌گوید: با توجه به این‌که در هفته‌های 8 تا 12 حاملگی، مغز جنین شروع به رشد و شکل‌گیری می‌کند و اختلال در رشد آن می‌تواند در ضریب هوشی و توانایی‌های مغزی جنین تاثیر بگذارد، به طور جدی به مادران باردار توصیه می‌شود در این مدت نیز خود را در معرض هوای آلوده قرار ندهند.

زنان باردار در منزل بمانند

به طور کلی 12 هفته اول حاملگی دوران بسیار حساسی است و مادران باید بیشترین توجه را به سلامتی جنین نشان دهند، اما از هفته 16 به بعد میزان حساسیت نه این‌که از بین می‌رود، بلکه کمتر می‌شود؛ چون تا این زمان اندام‌های جنین، قلب و مغز او شکل گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید می‌کند: در عین حال از هفته 16 به بعد حاملگی در شرایط بحرانی آلودگی هوا، مادران باردار باید از منزل بیرون نیایند، خود را معرض آلودگی هوا قرار ندهند و در صورتی که ناچار به بیرون آمدن هستند از وسایل محافظتی همچون ماسک‌ها استفاده کنند.

او با بیان این‌که آلودگی هوا علاوه بر این‌که در سلامت جنین تاثیر می‌گذارد، احتمال ناباروری زنان را نیز افزایش می‌دهد، به ایرنا می‌گوید: زنانی که بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار دارند نازایی در آنها بیشتر می‌شود و یا این‌که بیشتر دچار سقط جنین، زایمان زودرس، پاره شدن کیسه آب جنین، عدم رشد جنین، تولد نوزادانی با وزن کم و حتی بروز لب شکری (شکاف لب) در نوزادانشان می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور می‌شود: هوای آلوده پر از سموم و گازهایی همچون گاز CO و2 CO ، سرب و سایر مواد شیمیایی است که استنشاق آنها برای همه افراد و بخصوص زنان باردار خطرناک است، ولی برخی از این سموم هوای آلوده قابلیت تبدیل شدن به مواد دیگری را دارند و با وجود این‌که بسیار ریز هم هستند اما احتمال مسمومیت جنین را افزایش می‌دهند.

این متخصص با بیان این‌که 3 ماه اول بارداری از این لحاظ اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد تا سموم وارد بدن جنین نشود، ادامه می‌دهد: این سموم اگر تا قبل از لانه‌گزینی جنین وارد بدن شود، باعث از بین رفتن برخی از سلول‌های جنین می‌شود که آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در جنین ایجاد خواهد کرد.

به گفته او ساختار جفت در داخل بدن مادر به گونه‌ای است که مانع عبور بسیاری از مواد و سموم شیمیایی می‌شود؛ بنابراین به طور خودکار از ورود این سموم به داخل جفت پیشگیری می‌شود، اما برخی از این مواد بسیار ریز هستند و به داخل جفت نفوذ پیدا می‌کنند.

مهدی‌زاده می‌گوید: علاوه بر آلودگی هوا، گاهی این آلودگی ناشی از سیگار کشیدن چه به صورت سیگار کشیدن خود فرد و چه به صورت سیگار کشیدن سایر افراد است که زنان باردار باید خود را در چنین وضعیتی قرار ندهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها