سازمان محیط زیست در پاسخ به پیشنهاد روسها برای دریافت چند قلاده پلنگ ایرانی برای احیای نسل پلنگ در منطقه قفقاز خواهان دریافت چند قلاده ببر از کشور روسیه برای احیای نسل ببر مازندران است.
کد خبر: ۳۰۱۷۸۹

به گزارش خبرگزاری مهر، معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست طی جلسه ای و در پاسخ به بررسی پیشنهاد روس‌ها برای دریافت چند قلاده پلنگ ایرانی برای احیا نسل پلنگ در آن کشور خواهان دریافت چند قلاده ببر از کشور روسیه برای احیای نسل ببر منقرض شده مازندران در منطقه میانکاله شده است.

وزارت منابع طبیعی و محیط زیست فدراسیون روسیه برای احیای نسل پلنگ آسیایی که ظاهراً نسل این گونه در روسیه منقرض شده است این پیشنهاد را مطرح کرده است که از سوی کارشناسان و متخصصین معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان ایرانی خواستار ارسال اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه احیای نسل پلنگ آسیایی در غرب قفقاز برای بررسی بیشتر شده اند.
 
معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در جلسه ای بررسی پیشنهاد دریافت چند قلاده ببر از کشور روسیه برای احیای نسل ببر منقرض شده مازندران در منطقه میانکاله یا موارد مشابه و موارد مختلف همکاری با این کشور را مورد بحث و گفتگو قرار داد که به عقیده کارشناسان سازمان محیط زیست در صورت عملی شدن این پیشنهاد موفقیت بسیار خوبی در حوزه احیای حیات وحش کشورمان خواهد بود.

با این حال روسیه دو قلاده پلنگ اعطایی از ترکمنستان را در اختیار دارد و برای تکثیر آن به همکاری کشورمان نیازمند است. در حال حاضر موضوع فوق در سطح گفتگو و مذاکره قرار است و اقدام خاصی صورت نگرفته است. البته این گونه همکاریها در قالب کنوانسیون تجارت گونه های جانوری و گیاهان وحشی در معرض خطر انقراض موسوم به CITES قابل بررسی و گفتگو است.

همچنین طرف روسی در پاسخ به مکاتبه انجام شده، هیئتی را جهت سفر به ایران معرفی کرد که پذیرش زود هنگام این هیئت به دلیل همزمانی تاریخ آن با مراسم سوگواری سالار شهیدان به زمان دیگری موکول شد.

وزارت محیط زیست روسیه در حالی از ایران برای در اختیار گرفتن چند پلنگ ایرانی برای احیای این گونه جانوری در قفقاز درخواست کمک کرده که یک کارشناس حیات وحش وضعیت زیست "پلنگ" ایرانی را بسیار نگران کننده توصیف کرد.

محمد صادق فرهادی نیا کارشناس حیات وحش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وضعیت پلنگ در ایران خوب نیست و پلنگهای ایرانی در حال تلف شدن هستند و مهمترین عامل مرگ آنها شکارشان توسط افراد محلی و چوپانها است چرا که پلنگها به دلیل از بین رفتن طعمه های وحشی به سراغ حیوانات اهلی می روند و همین مسئله باعث به دام افتادنشان می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها