رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خبر داد

بررسی‌ ایرادات ‌قانون نظام ‌وظیفه

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد؛ 14 ایراد شورای نگهبان به قانون نظام وظیفه عمومی هفته آینده در کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و شورای نگهبان بررسی شده تا ایرادات آن را بررسی کنند.
کد خبر: ۲۹۸۴۶۶

به گزارش خبرگزاری فارس سردار محمد جواد زاده کمند امروز دوشنبه در حاشیه دیدار مردمی در جمع خبرنگاران افزود: عمده مراجعاتی که در نشست امروز حضور داشتند خواستار تمدید یا تعجیل در خدمت سربازی بودند. بخش دیگری از این مجموعه نیز خواستار بخشودگی خدمت 3 ماهه خود بودند که در راستای 11 بند ابلاغی با درخواست آنان موافقت شد. هر چند آمار افرادی که غیبتشان بخشوده شد، قابل توجه بود.

وی اظهار داشت: بخش دیگری از مراجعان نیز خواستار تمدید فرصت تحصیلی بودند که به تناسب شرایط و در حد امکان و قوانین با درخواست آنان موافقت شد.

سردار زاده‌کمند گفت: از مشمولان خواست تا در سن قانونی دفترچه خدمت سربازی را دریافت کرده و بر اساس شرایطشان اقدام کنند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهار داشت: با توجه به عنایت مقام معظم رهبری به مسئله معلولان این سازمان خدمات ویژه‌ای را به معلولان و خانواده‌هایشان ارائه می‌دهد.

سردار زاده‌کمند افزود: بر این اساس اگر در خانواده‌ای پدر یا مادر معلول باشند یک فرزند از خانواده معاف می‌شود.

وی اظهار داشت: مشمولانی که دارای فرزند معلول و همسر معلول باشند از خدمت سربازی معاف هستند و اگر در خانواده‌ای 2 فرزند معلول باشد دو پسر خانواده معاف خواهند شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: بر این اساس طی سال گذشته 15هزار و 774 نفر از افراد واجد شرایط خانواده معلولان معاف شدند.

وی اظهار داشت: در 9 ماه گذشته نیز 10هزار و 596 نفر در این ارتباط کارت معافیت سربازی دریافت کردند.

قانون وظیفه عمومی هفته آینده در مجلس بررسی خواهد شد

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: شورای نگهبان 14ایراد به قانون وظیفه عمومی وارد کرده و طرح را به مجلس عودت داده است که بر این اساس قرار است هفته آینده جلسه‌ای با حضور نماینده شورای نگهبان، نماینده ستاد کل نیروهای مسلح، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و ... برگزار و طی 2 الی 3 جلسه ابهامات و ایرادات شورای نگهبان برطرف شود.

سردار زاده‌کمند افزود: ایرادات شورای نگهبان در 3 دسته قابل بررسی است. دسته اول مربوط به بندهایی است که ابهاماتی دارد، دسته دوم بندهایی را شامل می‌شود که مربوط به حقوق، مزایا و خوراک و پوشاک سربازان است که باید نحوه تأمین اعتبار آنها مشخص شود و دسته سوم نیز مربوط به بندهایی است که نیاز به تایید فرماندهی کل قوا دارد.

بخشودگی ناشی از غیبت

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: در سال‌های گذشته و در شرایط خاص غیبت سربازان با دستور ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شد که تبعات و آثار مثبتی را برای سربازان به همراه داشت.

سردار زاده‌کمند افزود: این شرایط باعث شده بود تا مشمولان به این اطمینان برسند که غیبتشان بخشوده خواهد شد در نتیجه برای حضور به موقع اقدام نمی‌کردند و با غیبت به خدمت سربازی اعزام می‌شدند.

وی اظهار داشت: هر ساله این غیبت‌ها بخشوده نمی‌شود و بر اساس شرایط خاص است که تصمیم به بخشودگی انجام می‌شود.

سردار زاده‌کمند گفت: به زودی در شورای هماهنگی وظیفه عمومی علاوه بر11 بند بخشودگی غیبت سربازی موارد دیگر نیز بررسی خواهد شد تا اگر لازم باشد به 11بند فعلی اضافه شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا به مشمولان توصیه کرد: در صورتی که افرادی واجد شرایط 11 بند قانونی هستند برای بخشودگی اقدام کنند و الا با درخواستشان موافقت نخواهد شد.

2 هزار و 700 کارت پایان خدمت مخدوش شناسایی شده است

سردار زاده‌کمند اعلام کرد: در کنترل پرونده‌های معافیت 3 برادری، 2 هزار و 700 فقره کارت پایان خدمت مخدوش شناسایی شد که تعدادی از این کارت‌ها جعلی بودند.

وی اظهار داشت: صاحب کارت جعلی به دستگاه قضایی معرفی شده و برادر مشمول نیز سلب معافیت شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: از 50 هزار نفر سربازانی که مشمول معافیت 3 برادری بودند پرونده‌شان بررسی نهایی شد و برای دریافت کارت پایان خدمت به یگان‌هایشان معرفی شدند.

سردار زاده‌کمند در ادامه افزود: برای 250 هزار نفر دیگر افراد واجد شرایط معافیت 3 برادری از ابتدای هفته آینده اقدام خواهیم کرد و فراخوان آن منتشر خواهد شد. تا پایان سال تمام پرونده‌های معافیت 3 برادری بررسی شده و کارت پایان خدمت برای آنها صادر خواهد شد.

شرایط شرکت در آزمون کارشناسی ارشد

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: با توجه به زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد لازم است داوطلبان شرایط سربازی خود را بررسی کنند تا پس از شرکت در آزمون دچار مشکل نشوند.

سردار زاده‌کمند افزود: آن دسته از داوطلبانی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند که صرفاً فاقد غیبت باشند، اگر داوطلبی غیبت داشته باشد و در آزمون پذیرفته شود امکان ادامه تحصیل نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: درباره شرکت در آزمون کارشناسی ارشد داوطلب نباید دانشجوی انصرافی و اخراجی باشد. این دسته از داوطلبان مجاز به شرکت در آزمون نیستند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: داوطلبان برای شرکت در آزمون نباید بیش از 6 ماه از فارغ التحصیلی‌شان گذشته باشد اگر این فرصت در حال اتمام است داوطلبان باید مدارک خود را ارسال کنند تا تاریخ اعزام به خدمتشان به بعد از زمان آزمون موکول شود.

سردار زاده‌کمند افزود: اگر دوره کارشناسی ارشد داوطلب بیش از 7 سال طول بکشد اجازه شرکت در آزمون کارشناسی ارشد را نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: اگر داوطلبی دارای برگ سبز اعزام به خدمت بدون غیبت باشد می‌تواند در آزمون شرکت کند و افرادی که در آزمون ثبت نام کرده‌اند و تاریخ اعزامشان بهمن است به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده تا تاریخ اعزامشان تمدید شود.

شرایط بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی و اخراجی

سردار زاده‌کمند اعلام کرد: با توجه به اینکه دانشجویان انصرافی و اخراجی حق ادامه تحصیل ندارند، اما یک استثنا برای این افراد وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: این دانشجویان به شرط اعلام موافقت دانشگاه برای ادامه تحصیل در همان رشته و به شرط اینکه بیش از 6 ماه از اخراج و انصراف آنها نگذشته باشد ادامه تحصیل دهند.

سردار زاده‌کمند در ادامه گفت: این دانشجویان در شرایط انصراف دانشجو انتخاب رشته ثانویه دارند که 4 ترم از تحصیل در رشته اولیه نگذشته باشد و در زمان شرکت در آزمون دارای معافیت‌های تحصیلی باشند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهار داشت: این دانشجویان انصرافشان باید پس از قبولی در آزمون رشته ثانویه انجام شود و مدت تحصیل در رشته اولیه به عنوان سنوات تحصیلی محاسبه می‌شود.

هزار و 700 نخبه مشمول در نیروهای مسلح مشغول خدمت هستند

سردار زاده کمند گفت: در راستای بکارگیری مشمولان نخبه و استفاده از این افراد در نیروهای مسلح هزار و 700 نخبه مشمول شناسایی و بعد از تایید بنیاد نخبگان پروژه‌هایی به این افراد واگذار شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون200 پروژه توسط این افراد به پایان رسیده و هزار و 500 پروژه دیگر نیز در حال اجرا است.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به پرسشی اعلام کرد: آیین‌نامه معافیت بیماری‌های خاص هنوز به تصویب نرسیده است.

سردار زاده‌کمند گفت: زیرساخت‌های کارت هوشمند سربازی فراهم شد، مشکل ارتباط سیستمی با نیروهای مسلح برطرف شده است و طبق زمان بندی از اول بهمن کارت هوشمند سربازی صادر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها