هنوز خواب صبحگاهی از چشم‌هایت بیرون نرفته که خارش‌های شدید گلو همراه با کهیرهای پوستی ، آبریزش بینی و عطسه‌های پشت سر هم شروع می‌شود.
کد خبر: ۲۹۶۹۷۵

شدت عطسه و سرفه آب به چشمانت می‌آورد و خارش گلو امانت را می‌بُرد. شنیده‌ای که آنتی‌هیستامین برای عطسه‌هایت مفید است پس یکدانه را می‌خوری و منتظر بهبودی می‌نشینی.

اما صبر بی‌فایده است نه عطسه‌ها قطع شده و نه از شدت کهیرها کم می‌شود. دست به تلفن می‌بری و شماره یکی از دوستانت را می‌گیری. او حالت را می‌داند و می‌گوید که شنیده است در برخی مراکز از افراد تست پوستی می‌گیرند و به آنها واکسن آلرژی تزریق می‌کنند.

پس تو هم شال و کلاه می‌کنی و می‌روی به یکی از این مراکز. کارت دو سه روزی طول می‌کشد و پول زیادی هم خرج می‌شود تا حاصل تلاش‌هایت یک ورقه کاغذ شود که روی آن نوشته از گردوغبار، دود سیگار، قارچ‌ها و کپک‌های هوایی، گرده گل و خربزه و انگور پرهیز کن.

معلوم است به این چیزها آلرژی داری برای همین پزشک واکسن را برایت تجویز می‌کند و می‌گوید اگر 4 سال تزریق را ادامه دهی، حتما خوب می‌شوی.

شاید این مراحل را خیلی از آدم‌هایی که به گونه‌های مختلف آلرژی مبتلا هستند تجربه کرده‌اند، همان راهی که طی کردنش هزینه‌های زیادی می‌خواهد، اما بهبودی افراد را تضمین نمی‌کند.

البته تاثیر اندک یا بی‌اثر بودن واکسن‌های آلرژی موجود در بازار چیزی نیست که فقط بیماران مبتلا به حساسیت از آن گله‌مند باشند؛ چرا که شکور امیدی دکترای تخصصی ایمونولوژی و عضو گروه تحقیقات واکسن آلرژی کشور نیز همین عقیده را دارد.

او در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: واکسن‌های موجود در بازار که در برخی کلینیک‌ها تزریق می‌شود نه مورد تایید است و نه ثمری دارد چرا که این واکسن‌ها وارداتی است و ترکیبات آنها با ساختار آلرژی‌‌ها موجود در ایران متفاوت است.

امیدی ادامه می‌دهد: برای مثال در یکی از انواع این واکسن‌ها عصاره درخت بید از کشور کانادا وارد ایران می‌شود در حالی که بید ایران و بید کانادا با هم تفاوت‌های اساسی دارند. در واقع آلرژن‌ه`ایی که از طریق این واکسن‌ها وارد بدن می‌شود، مخصوص ایران نیست به همین جهت تاثیری در بهبودی آلرژی افراد ندارد.

این عضو گروه تحقیقات واکسن آلرژی کشور به ساخت واکسن آلرژی توسط محققان کشورمان اشاره می‌کند و می‌گوید: گروه تحقیقاتی ساخت این واکسن موفق به تولید واکسنی شده است که فارغ از این که فرد به چه نوع ماده‌ای حساسیت دارد، آلرژی‌اش کنترل می‌شود.

به گفته امیدی، این واکسن نیاز به تزریق مکرر ندارد و 90 درصد آسم کودکان و 85 درصد آسم بزرگسالان را درمان می‌کند.

او در خصوص ساختار این واکسن می‌گوید: واکسن آلرژی ایرانی از ماده‌ای ساخته شده که مسیر آلرژی را مسدود و تولید ماده IGE که مسبب ایجاد آلرژی است را بلوکه می‌کند به طوری که فرد دیگر علائم حساسیت را ندارد. این در حالی است که واکسن‌های خارجی موجود در بازار تنها ایمونوتراپی یا حساسیت‌زدایی می‌کنند؛ چرا که واکسن چیزی است که فرد را بعد از تزریق مقاوم می‌کند ولی این واکسن‌ها تاثیری در بهبود آلرژی ندارند.

وی با بیان این جملات به تعریف آلرژی می‌پردازد و برای بیماران توصیه‌هایی را ارائه می‌دهد. امیدی می‌گوید: آلرژی واکنش اغراق‌آمیز بدن در مقابل ورود برخی مواد حساسیت‌زا یا آلرژن است که بخشی از آن پایه ژنتیکی دارد.

پس وقتی یک عامل حساسیت‌زا وارد بدن می‌شود، IGE ترشح می‌شود و روی آن بخش از سلول‌های بدن که در مکانیزم آلرژی نقش دارند قرار می‌گیرد و علائم فرد شروع می‌شود.

این استاد دانشگاه معتقد است که آلرژی با دارو درمان نمی‌شود زیرا مواد آلرژی‌زا بسیار زیادند این در حالی است که پزشکان فقط قرص آنتی‌هیستامین یا کورتون را تجویز می‌کنند که آنتی‌هیستامین کل آلرژی را پوشش نمی‌دهد و کورتون برای بدن مضر است.

امیدی آلرژی را به دو دسته ایمونولوژیک (که در آن IGE تولید می‌شود)‌ و غیر ایمونولوژیک (که ربطی به IGE ندارد و با عواملی چون ضربه و فشار ایجاد می‌شود)‌ تقسیم می‌کند و با بیان این که چون آلرژی در آینده تبدیل به آسم می‌شود، رعایت برخی موارد برای افراد مبتلا را ضروری می‌داند.

او می‌گوید: نخستین گام برای افراد مبتلا به آلرژی پرهیز از عوامل حساسیت‌زاست. این در حالی است که افراد باید بدانند که آیا آلرژی آنها فصلی است یا ژنتیکی. بعد از این مرحله است که وضعیت فرد از نظر نوع علائم باید بررسی شده و IGE بدنشان اندازه‌گیری شود. ریشه‌یابی آلرژی نیز گامی بسیار موثر است بویژه در آلرژی‌هایی که زمینه ارثی دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، حضور در محیط‌های شلوغ و آلوده مثل تهران، نگهداری گل و گیاه و حیوانات، استفاده از اشیاء پشمالو، قرار گرفتن در معرض گردوغبار و دود سیگار و غذاهای حاوی فلفل از جمله مواردی است که افراد مبتلا به آلرژی باید بشدت از آنها پرهیز کنند.

مریم خباز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها