رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز هشدار داد:

بحران گستردگی شوره زارها

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز بر ایجاد یک تیم تحقیقاتی برای دلایل و چگونگی جلوگیری از خشکسالی بیشتر در استان فارس تاکید کرد و نسبت به وقوع بحران ایجاد شوره زار با ادامه روند فعلی بی توجهی به خشکسالی هشدار داد.
کد خبر: ۲۸۶۷۰۸

به گزارش مهر در شیراز، محمد جعفرناظم السادات ظهر سه شنبه در نشستی خبری با اشاره به وضعیت خشکسالیهای اخیر در استان فارس بیان کرد: برای این موضوع تمام درخواستها ارائه شده اما مسئولان استان فارس به این امر توجه چندانی نمی کنند و چنانچه این روند ادامه یابد به طور حتم استان با مشکل خشکسالی شدیدتری مواجه می شود.

وی ادامه داد: مسئولان استان اهمیت چندانی به تحقیقات نمی دهند این در حالیست که طی تحقیقات انجام شده ظرف 50 سال گذشته روند تغییرات حرارتی شیراز بسیار بالا بوده و در صورت ادامه این وضعیت بسیاری از مکانهایی که امروزه بخشی از غذای کشور را تامین می کنند به شوره زار تبدیل شده و بحران بزرگی ایجاد می شود.

رئیس مرکز پژوهشهای علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز با اشاره به تاثیرات خلیج فارس و دریای عمان بر هوای کشور یادآورشد: زمانیکه خلیح فارس و دریای عمان با افزایش دما مواجه هستند به طور عمده بارش باران در فارس کاهش می یابد وبالعکس از طرف دیگر جهانیان با استفاده از روشهای مختلف، وضعیت آب و هوایی خاورمیانه را در آینده مناسب نمی دانند و مسئولان کشور نیز به فکر ایجاد راه حل مثبت و موثر نیز نیستند.

ناظم السادات با اشاره به اینکه در بررسیهای صورت گرفته اقیانوس هند، آرام و اطلس خشکسالی ایران را نشان می دهند، افزود: می توان با استفاده از علوم موجود به راحتی وضعیت را بررسی و اقدامات لازم را برای جلوگیری از خشکسالی انجام داد ولی از سوی مسئولان مربوطه هیچ اقدامی صورت نمی گیرد و فقط سازمان هواشناسی نقطه اتکا قرار گرفته در حالیکه این امر درست نیست و باید به دانشگاهیان نیز در این رابطه توجه لازم را نشان داد.

وی در ادامه سخنان خود با اعلام اینکه با تحقیقات صورت گرفته استان فارس تا اوایل زمستان بارش مناسی را نخواهد داشت، عنوان کرد: در فصل تابستان علائم مثبتی از اقاینوس آرام برای بارش باران در فصل پاییز داشتیم که متاسفانه در طول یک ماه گذشته این نشانه ها از بین رفت و ظرف چند ماه آینده بارش مناسبی در استان فارس پیش بینی نمی شود و در صورت فعال شدن اقیانوس هند در آذر ماه به طور حتم زمستان پر آبی خواهیم داشت.

عضو هیئت علمی بخش مهندسی آب دانشگاه شیراز گفت: مساله کم آبی و خشکسالی فقط به گوشه ای از دنیا مربوط نیست و حتی تمرکز بیش از حد مردم در کلانشهر ها نیز در این موضوع تاثیر گذار باشد البته نباید فراموش کرد که خشکسالی فقط کمبود آب نیست بلکه در خیلی از مواقع مدیریت صحیح می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی تاکید کرد: دانشگاه شیراز امکاناتی در اختیار دارد که می تواند روزانه در چند نوبت با استفاده از ماهواره ها وضعیت اقلیمی نقاط مختلف را به مسئولین گزارش دهد که فقط کشاورزان از این امکانات استفاده می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها