جلوه های بیکاری در مهد کار و تولید

صنعت در استان مرکزی گرفتار رکود شده است

استان مرکزی استانی صنعتی است که جلوه صنعتی آن از میدان انقلاب در ورودی شرق تا میدان سرداران به خوبی هویداست و با مشاهده واحدهای صنعتی پر هیبت و بزرگ اراک، کمتر به ذهن خطور می کند که در این شهر صنعتی فرد بیکاری هم وجود داشته باشد. آنچه گریبان نه تنها اراک، که صنعت استان مرکزی را گرفته است رکود تولید و صادارت و بیکاری کارگران است.
کد خبر: ۲۸۳۰۳۹

چندی پیش از مشکلات واگن پارس مطرح شده و هنوز زمان زیادی از طرح آن موضوع نگذشته که خبر بیکاری حدود 70 نفر از اتوبوس و مینی بوس داران طرف قرار داد یک واحد صنعتی در اراک پیچید، پس از آن خبر آمد، حدود 50 درصد ظرفیت تولید یکی از واحدهای بزرگ ریسندگی و بافندگی در منطقه فراهان که بیش از سه هزار کارگر دارد به دلیل نداشتن مواد اولیه معلق مانده و از این دست خبرها همچنان به گوش می رسد.

خبر ورشکستگی دیگر خبری عادی شده است و به واقع باید فکر جدی برای آن کرد. به عقیده مردم بیکاری ناشی از اعلام ورشکستگی بیکاری شیکی است چون به هر حال اخراجی در کار نیست با این حال عاقبت بیکاری، همان چیزی است که هست البته به جز تعطیلی کارخانه ها و بیکار شدن گروهی کارگران نوع دیگری از بیکاری در اراک وجود دارد.

این نوع بیکاری در اراک آمیخته ای از متقاضیان کار روزانه و کارگران از روستا آمده یا همان کارگران فصلی، متقاضیان کار مناطق حاشیه ای اراک و مهاجران خارجی به ویژه افاغنه است که هر صبحگاهان با حضور گروهی خود در چند نقطه شهری، جلوه ای نامتعارف به اراک صنعتی می بخشند.

هر روز صبح با دیدن این صفها و جمع شدنهای گروهی، این سئوال تکراری در ذهن ایجاد می شود که «مگر، در اراک کار نیست که اینها بیکارند؟»

این کارگران روز مزد، هر روز صبح در بیش از سه نقطه اراک جمع می شوند و منتظر متقاضیان کارگر می مانند و به محض رسیدن فرد یا ماشینی به سمت آنان که بوی کار از وی می رسد با خیز برداشتن به سمت آن تلاش می کنند از کارگری که تا چند لحظه پیش با او درد دل می کردن پیشی بگیرند و کاری و نان حلالی یابند.تقاضای بالا برای کار، منجر به پایین آمدن ارزش ریالی کار این کارگران را نیز می شود.

نشانگر تورم کارگر در اراک را می توان از صفهای طویل ثبت نام سهام عدالت کارگران ساختمانی نیز جست که به محض اعلام  پرداخت سهام عدالت به آنان، مقابل در سازمان مسکن و شهرسازی استان در اراک جمع شدند و بیش از یک هفته در صف طویل ایستادند تا سهم عدالت را بگیرند و تاکنون بیش از 25 هزار نفر فقط در اراک ثبت نام شده است.

فارغ از اینکه باید اثبات شود که همه اینها کارگر ساختمانی هستند، این استقبال نشان از وجود کارگران بدون آتیه در این شهر است.

به عقیده، کارشناسان بیکاری در اراک نیاز به ریشه یابی ندارد چرا که دلایل امر مشخص است.

آنان معتقدند، تقویت زیرساختهای کار در حوزه صعت و کشاورزی، مهار مهاجرت از مناطق و شهرهای اطراف به اراک به کارگیری بومیان در کارهای جدید و تعهد واحدهای صنعتی و تازه تاسیس در منطقه در این زمینه، نظارت مدیران ذیربط به واحدهای واگذاری شده به بخش خصوصی و تعهدات آنها، ارائه آسان تسهلات به زنان سرپرست خانوار برای خوداشتغالی و شغل، حمایت از تعاونیها و توسعه شغلهای پایدار مانند فرشبافی و صنایع دستی می تواند استان را از مخمصه بیکاری رها کند.

رابطه توسعه صنایع تبدیلی با کارگران فصلی

در میان کارگران، تعدادی کارگر فصلی هستند که از روستاهای استان به اراک می آیند که بیشتر مختص فصل تابستان و بعد از زمان برداشت محصول است.

یکی از مزیتها توسعه صنایع تبدیلی که از سوی، کارشناسان مطرح می شود توسعه یافتگی روستا و روستانشینان است به طوریکه روستاییان در زمانی که از کار کشاورزی و کاشت و داشت و برداشت فارغ می شوند بتوانند در واحدهای صنایع تبدیلی کار کنند و درآمدی برای خود ایجاد کنند.

به گفته کارشناسان اجتماعی کار کردن به خصوص کار کردن به شکل منطقی و رضایت بخش کرامت انسانی را افزایش می دهد.

کنار هم قرار دادن نظر کارشناسان اجتماعی در کنار نظر کارشناسان، اقتصادی، مسئولان را ملزم به توسعه صنایع تبدیلی در روستاها می کند تا علاوه بر ایجاد فرصت شغلی برای روستائیان، از مزیتهای کشاورزی روستاها به بهترین شکل استفاده و  ایجاد ارزش افزوده ارتقاء یابد.

در حال حاضر 120 واحد صنایع تبدیلی با اشتغال بیش از سه هزار نفر در استان مرکزی دایر است که با توجه به تولید یک و نیم میلیونی محصولات کشاورزی در هر سال، واحدهای صنایع تبدیلی به دو برابر تعداد کنونی قابل افزایش است.

پذیرش مهاجران، در واحدهای صنعتی اراک نشان از وجود کار است

در یک حساب سر انگشتی شاید بخش قابل توجهی از کارگران واحدهای صنعتی اراک و استان را کارگران غیر بومی و مهاجرانی که از شهرهای اطراف استان آمدند، شامل می شود.

وجود نیروی انسانی غیربومی در استان به حدی است که برخی از دستگاههای دولتی را نیز درگیر خود کرده است.

در حال حاضر بیشترین نرخ بیکاری استان متعلق به شهرستان شازند است، شازند پرآب ترین منطقه استان است و شهرستانی با قابلیتهای کشاورزی بالا و به دلیل قرار گرفتن پالایشگاه و نیروگاه شهرستانی صنعتی است و در نگاه اولیه نباید در این شهر بیکاری وجود داشته باشد.

با این حال عدم برنامه ریزی صحیح و به موقع این توانمندیها نتوانسته فرصتی برای اشتغال مردم منطقه شود.

مردم و نمایندگان مردم شازند در مجلس در این دوره و دوره قبل به کرات بر استفاده بیشتر از جوانان این شهرستان در پروژه های صنعتی منطقه که شامل پالایشگاه و پتروشیمی می شود تاکید داشتند امری که با توجه به نرخ بیکاری منطقه تاکنون محقق نشده است.

به گفته امیر احمدی مدیر کل کار و امور اجتماعی استان، اکنون نرخ بیکاری شازند، 15 درصد و پنج درصد بیش از میانگین استان است.

استان مرکزی، بیشترین زن خود سرپرست و سرپرست خانوار را دارد و آمار غیر رسمی حاکی از وجود 200 هزار زن سرپرست خانوار و آمار رسمی حاکی از وجود بیش از 30 هزار نفر از این زنان است.

وجود زنان سرپرست خانوار مختص به شهرهای استان نمی شود و در روستاها نیز دختران با سن بالا و ازدواج نکرده و زنان سرپرست خانوار، روزگار می گذرانند.

به عقیده کارشناسان مسائل اجتماعی، اینکه چرا آمار زنان سرپرست خانوار در استان مرکزی بالاست و زنان برای گذران روزگاران خود به خود اتکا می کنند باید مورد پژوهش قرار گیرد تا علل و عوامل آن مشخص و راهکارهای اساسی تدوین شود.

اما آنچه در این میان مشخص است وجود دختران ازدواج نکرده در روستاهاست که بیشتر به دلیل مهاجرت پسران و مردان روستا به شهرها و مناطق دیگر است مهمترین عامل مهاجرت مردان به دست آوردن شغل مناسب است.

ایجاد زمینه های اشتغال برای زنان، اقدامی است کخ باید مد نظر مسئولان باشد با این حال، راهکار صنایع تبدیلی راهکاری برای اشاعه زندگی و ماندن مردان در روستاهاست.

بنگاههای زودبازده فرصتی برای اشتغال

به گفته مسئولان امر چالش مهم این طرح، موانع بانکی آن است. بنگاههای زودبازده در استان تنها در دو سال اخیر بیش از دو هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

توجه به طرحهای کوچک زودبازده به خصوص طرحهای اقتصادی زنان می تواند راهکار مناسبی برای توسعه شغل باشد که اکنون زنان با بی توجهی و مشکلاتی برای دریافت وام مواجه هستند.

نرخ بیکاری در مهد صنعت کشور 10.4 درصد است

رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان مرکزی گفت: دلیجان با نرخ بیکاری 5.8 دهم درصد کمترین و شازند با 15 درصد بیشترین نرخ بیکاری در سطح استان مرکزی را دارد.

امیر احمدی در گفتگو با مهر افزود: بر اساس آخرین آمار که در سال 86 تهیه شده، نرخ بیکاری این استان 10.4 دهم درصد است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری شهرستان خمین 13.3 دهم درصد است، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه گذاران، اجرای پروژه های عمرانی و پرداخت تسهیلات از جمله عواملی هستند که می توانند در کاهش آمار جمعیت بیکار استان تاثیرگذار باشند.

به گفته احمدی در برنامه پنجم توسعه برای اشتغال 89 هزار نفر در سطح استان تدابیر لازم اندیشیده شده است که تحقق آن در اجرای درست و ارائه تسهیلات مناسب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها