ساکنان اردبیل با تجربه دمای هوای یک درجه سانتی گراد بالای صفر با سرمای پاییزی زودرس مواجه شدند.
کد خبر: ۲۸۲۸۹۵
به گزارش ایرنا، در پی توقف بارش های جوی دو روز اخیر، صاف شدن شبانه آسمان و بازتاب شدید گرمای ذخیره شده در سطح زمین به بیرون از جو ، دمای هوای روز شنبه در شهرستان اردبیل به شدت کاهش یافته است.

بسیاری از خانواده های اردبیلی از چند روز قبل در پی کاهش دمای هوا و وقوع بارش های جوی قابل ملاحظه اقدام به روشن کردن لوازم گرما زا کرده اند ولی بعضی از خانواده ها که هنوز بخاری های خود را روشن نکرده اند براثر تشدید سرمای هوا با مشکل مواجه شده اند.

اداره پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اردبیل روز شنبه کمینه دمای هوا در شهر اردبیل را یک درجه سانتی گراد بالای صفر و در شهرهای نیر ، سرعین و خلخال به ترتیب هشت، هفت و دو درجه ی سانتی گراد بالای صفر اعلام کرد.

دمای صفر درجه سانتی گراد در اصطلاح علم فیزیک و هواشناسی به نقطه یخبندان موسوم است و آب در این دما یخ می بندد.

کوه 4811 متری سبلان در غرب استان اردبیل هم تا دامنه های پایین دست خود لباس سفیدی از برف بر تن کرده و اهالی روستاهای واقع در این نقاط اولین برف پاییز امسال را تجربه کرده اند .

در پی وقوع بارش های جوی قابل ملاحظه طی سه روز اخیر که در بعضی نقاط به شکل رگبارهای شدید بود جریان سیلاب خساراتی در شهرستان مشگین شهر بر جای گذاشت.

در این حال اداره پیش بینی و تحقیقات هواشناسی اردبیل از دور تازه ی بارش های جوی از اواخر وقت فردا ( یکشنبه ) در بخش وسیعی از این استان خبر داد.

براساس اعلام کارشناسان این اداره با نفوذ شارش های جوی سطوح میانی جو که با تغییرات فشار در سطح زمین همراهی می شود ساکنان اکثر نقاط استان اردبیل از اواخر وقت فردا تا اواخر وقت سه شنبه ی آینده شاهد وقوع رگبار ، رعد و برق و وزش باد خواهند بود و دمای هوا به لحاظ تغییرات فشار در سطح زمین طی این مدت متغیر و هوا گاهی گرم و در بعضی اوقات سرد خواهد بود.

پیش بینی این اداره از رسیدن کمینه دمای هوا در شهر اردبیل و بعضی نقاط سردسیر استان در روز دوشنبه به صفر درجه ی سانتی گراد حکایت دارد.

هر چند استقرار هوای خنک و گاهی سرد در اواسط تابستان در نقاط سردسیر استان اردبیل غیر منتظره نمی باشد ولی تعدد و تداوم نفوذ هوای سرد و بارش های جوی در فصل گرمای امسال کم سابقه بود که این موضوع باعث نگرانی سالخوردگان با تجربه ی این منطقه شده است چرا که آنان معتقدند هرگاه هوای تابستان در اغلب روزها خنک باشد و از سویی تابستان خیلی زود از منطقه رخت بربندد زمستان پیش رو به مراتب سردتر و سخت تر خواهد بود .

اردبیل به ویژه مرکز این استان شامل شهرستان های اردبیل ، نیر ، سرعین ، نمین و مشگین شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در مسیر سامانه های گوناگون از شرایط جوی و آب و هوایی بسیار متغیر و متفاوتی برخوردار می باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها