پس از 7 روز آتش سوزی

تالاب گندمان در آتش سوخت

آتش سوزی در تالاب "گندمون" بروجن وارد هفتمین روز خود شد این در حالی است که وزش باد شعله های آتش را به بخشهای وسیعتری در مناطق شمالی تالاب هدایت کرده و نیمی از تالاب 800 هکتاری را به کام مرگ برده است.
کد خبر: ۲۸۲۸۸۷

به گزارش خبرنگار مهر، آتش بی مهاری که از روز شنبه 28 شهریور تالاب گندمان را به تنوری داغ برای سوزاندن علفزارها و مراتع اطراف بدل کرده است همچنان در حال سوزاندن و نابود کردن بستر گیاهی و جانوری تالاب است. با این حال تلاشها برای خاموش کردن آتش غلفزارها از حضور ماموران محیط زیست و جوامع محلی فراتر نرفته است.

یک متخصص و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه تا امروز شنبه 4 مهرماه متاسفانه تالاب همچنان می سوزد و دود منطقه را پوشانده است گفت: مهار این آتش نیاز به عزمی جدی دارد و با امکاناتی که در استان هست می توان این آتش را مهار کرد با این حال توجهی به طور جدی به نابودی این تالاب نشده و هفت روز مداوم است که می سوزد.

هومان خاکپور افزود: سطح تالاب گندمون پوشیده از علفزار و نیزارهای پر پشت است. با این حال بیش از 70 درصد عمق یک متری خاک این تالاب ترکیبی از مواد عالی و غنی است و می تواند به تداوم آتش سوزی کمک کند. زمین تالاب در حال حاضر مثل تشکی ابری است و وضعیت خطرناکی دارد با وزش نسیمی هم می تواند شعله ور شود و به طور مطلق تالاب را نابود کند.

خاکپور همچنین با تشریح چگونگی آتش سوزی و مسیر حرکت آتش تاکید کرد: آتش از مسیر جنوبی تالاب در نزدیکی روستای نصیرآباد از روز شنبه شروع شد و به سمت غرب و جنوب غرب و سپس مناطق شمالی تر تالاب بالا آمد. با این همه تا امروز آتش به اراضی کشاورزی شهر گندمان و روستای کتک رسیده است.

این فعال محیط زیست که بارها به محل آتش سوزی مراجعه و از این فاجعه زیست محیطی عکس برداشته اضافه کرد: آتش سوزی در روز شنبه اتفاق افتاده در حالی که روز دوشنبه نیروهای امدادی و مسئولان از وقوع آتش سوزی مطلع شدند. با این حال در روزهای سه شنبه و چهارشنبه خبر اطفای آتس سوزی منتشر شد در حالی که تا امروز (شنبه 4 مهر ماه) آتش و باد به جان تالاب افتاده اند و همین الان در حال سوختن است.

تالاب گندمان که به خاطر احداث سد بر روی تالاب چغاخور در سالهای اخیر در حالت خشکی کامل به سر می برد منبع باروتی برای شعله ور شدن آتش تخریب زیستگاه حیات وحش در منطقه بوده است. به گفته شاهدان عینی پرندگانی مثل حواصیل و دوزیستها و خزندگانی مثل مارماهی در آتش سوخته اند.

هومان خاکپور فعال محیط زیست پیشتر در این باره به مهر گفت: آب رودخانه آق قلا در طول سالیان متمادی به تالاب گندمان می ریخته و خروجی آن نیز به رودخانه گلاکبک و سپس به کارون سرازیر می شده است ولی احداث سد که آب را برای زمینهای کشاورزی "سفید دشت" و "فرا دنبه" و همین طور کارخانه فولاد و سیمان تامین می کرد تالاب را به خشکی مطلق نزدیک کرد.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: احتمال عمدی بودن آتش سوزی بسیار زیاد است چرا که مدتی قبل سازمان محیط زیست با شکارچیان در این منطقه درگیر و مانع فعالیت آنها شده بود و این احتمال وجود دارد که شکارچیان تالاب را به آتش کشیده باشند.علیرغم تلاشهای مأمورین منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، آتش نشانی، شهرداری، نیروهای انتظامی، پایگاه های بسیج و افراد محلی آتش تاکنون مهار نشده و تالاب در حال سوختن بوده است.

تالاب گندمان نام خود را از شهری تاریخی که در ضلع شمال شرقی آن واقع شده و به همین نام خوانده می شود (گندمان) گرفته است. این منطقه که در شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد یکی از شکارگاههای بهرام گور و منطقه ییلاقی خانواده های سلطنتی در قرن های گذشته بوده که برخی آثار به جا مانده از سکونتگاههای آن زمان در برخی نقاط تالاب به چشم می خورد.

تالاب گندمان جزء تالاب های ثبت شده در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی "لندن - 1352" است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها