مدیر عامل سازمان آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: آب پارک ملی دریاچه ارومیه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 62 سانتیمتر کاهش یافت.
کد خبر: ۲۷۸۲۸۵

نقی کریمی در گفتگو با مهر در ارومیه اعلام کرد: هم اکنون سطح تراز آب دریاچه ارومیه به 1271.65 متر رسیده که این میزان در سال گذشته 1272.27 متر بوده و این آمار در حالی است که سطح تراز اکولوژیک دریاچه 1274 متر است.

وی بالا بودن تبخیر، استفاده زیاد از روان آبها درسالجاری را از مهمترین دلایل خشک شدن آب دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: وجود سدهای استان تنها پنج درصد از علت خشک شدن دریاچه ارومیه را شامل می شود.

کریمی در ادامه متوسط میزان بارندگی در سالجاری را 318 میلیمتر عنوان کرد و بیان داشت: این میزان در مقایسه با سال گذشته 48 درصد و در مقایسه به میانگین سی سال گذشته یک دهم درصد رشد نشان می دهد.

وی مشکل دریاچه ارومیه را بحرانی تر از سالهای گذشته دانست و گفت: با وجود افزایش بارش ها متاسفانه دریاچه ارومیه همچنان از کم آبی رنج می برد که برطرف کردن این مشکل نیازمند تعامل تمامی دستگاههای اجرایی ذیربط است.

تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه در پایین ترین سطح

مدیر کل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با رد کردن آمار کاهش 62 سانیمتری آب دریاچه ارومیه توسط سازمان آب منطقه ای گفت: متاسفانه عمق فاجعه خیلی بیشتر از این میزان است.

کیومرث کلانتری ارائه آمار در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه را موکول به نشست خبری هفته آینده کرد و بیان داشت: وضعیت دریاچه ارومیه کماکان در بدترین شرایط قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: این زیست بوم با ارزش همچنان چشم انتظار نزولات آسمانی است تا شاید برای حتی مدت زمان کوتاه نیز از تشنگی مفرط نجات یابد.

کلانتری میزان غلظت آب پارک ملی دریاچه ارومیه 360 گرم در لیتر ذکر کرد و گفت: وجود این امر مشکلات زیادی را برای تنها موجود زنده این دریاچه آرتمیا و نیز سایر حیات وحش این دریاچه به وجود آورده است.

وی با اعلام اینکه هم اکنون 9 جزیره بزرگ این زیست بوم به صورت کامل به خشکی متصل شده است، اظهار داشت: ادامه این روند حیات منطقه را به خطر خواهد انداخت.

کلانتری یادآورشد: در حال حاضر میزان وسعت شوره زارهای روزانه در حال گسترش است. وی از توقف کامل سیست آرتمیا خبر داد و گفت: شرایط طبیعی آب برای زیست و زاد و ولد آرتمیا، دارا بودن املاح به میزان 150 گرم در لیتر بوده این در حالی است که میزان املاح 360 گرم در لیتر است.

مدیرکل محیط زیست استان همچنین با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه محل مناسبی برای زیست و زاد و ولد قوچ و میش ارمنی، گوزن زرد ایرانی و سایر پرندگان و وحش با ارزش است گفت: با مدیریت مناسب وتامین آب و علوفه مورد نیاز حیات وحش در وضعیت قابل قبولی قرار دارد.

ازسال آبی 75 – 74 تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول 13 سال بیش از 6 متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است

بنا بر تحقیقات انجام شده از 12 سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها