گزارشی از پرشنونده‌ترین برنامه «صدای آشنا»

«آب‌نبات» شیرین است

از آنجایی که برنامه‌های رادیویی از لحن‌های گفتاری مختلفی به تناسب موضوع و ساختار برنامه استفاده می‌کنند و استفاده از زبان محاوره در بسیاری از برنامه‌های رادیو بویژه برنامه‌های طنز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گزارشگر قاب کوچک نیز ترجیح داده است گزارش این برنامه خاص را به زبان محاوره‌ای تنظیم نماید. با گزارشگر ما همراه شوید تا شما را به استودیوی برنامه «آب‌نبات» برده و سهمی از شیرینی این برنامه را نیز نصیب شما نماید.
کد خبر: ۲۷۳۴۶۶

به استودیوی شماره دو شبکه جهانی صدای آشنا که رسیدم، با در بسته روبه‌رو شدم. با خودم گفتم اغلب مواقع در تمامی استودیوهای شبکه‌های رادیویی باید باز باشه، پس چرا حالا؟! البته از سر و صدایی که خیلی خفیف به گوش می‌رسید، می‌شد حدس‌هایی زد؛ با این حال تصمیم گرفتم سرفرصت دلیلش رو بپرسم. با کمی مکث در استودیو رو باز کردم و وداخل شدم . چهره‌های همیشه آشنای صدای آشنایی‌ها، این فرصت رو بهم داد تا بعد از یه احوالپرسی گرم، ماجرای در بسته استودیو رو پرس‌وجو کنم. مژده لواسانی سردبیر برنامه «آب نبات» رو از مدت‌ها قبل، از سر برنامه‌های «آسمانه»، «بهترین شکل ممکن» و «برندگان»، می‌شناختم. وقتی ازش پرسیدم چرا در بسته است، لبخندی زد و گفت: به خاطر اوج و فرود صدای بچه‌های بازیگر و همین‌طور استفاده از موسیقی شاد و شلوغ در نخستین ساعت صبح به وقت تهران!‌ لواسانی صحبت‌هاش رو این‌طوری ادامه داد که: مخاطبان ما در لس‌آنجلس حوالی ساعت 8 شب شنونده برنامه «آب‌نبات» هستن، از طرفی هم خب همون‌طور که گفتم ساعت پخش برنامه به وقت ما حدود 8 صبحه، پس به دلیل این‌که هم هوای مخاطبان‌مون رو داشته باشیم و هم هوای همکارانی رو که در اطراف استودیو مشغول انجام کاری هستن، از مدیران اجازه گرفتیم تا در طول پخش برنامه در استودیو بسته باشه، که پیشنهادمون اتفاقا با استقبال روبه‌رو شد. سر و صدای توی استودیو و اوج و فرود صداها، مربوط بود به صدای امیر زنده‌دلان، شبنم مقدمی، علیرضا محمدی، الهام زرتاختی، افشین حسین‌خانی و فرزاد حسنی هفت نفری که گروه بازیگران جنگ طنز «آب‌نبات» رو تشکیل می‌دن؛ برنامه‌ای که هر یکشنبه از گروه فرهنگ و تمدن شبکه جهانی صدای آشنا روانه امواج ماهواره‌ای می‌شه. فرزاد حسنی ضمن اجـرای بـرنامه، کارگردانی کار رو هم عهده‌ داره. «آب‌نبات» که از آذر سال 1387 کار خودش رو شروع کرده، موفق شد در کمتر از یک ماه، مخاطبان پروپاقرص برنامه‌های طنز رو جذب خودش کنه... طوری که این برنامه هم‌اکنون در صدر برنامه‌های پرشنونده شبکه صدای آشنا قرار گرفته.

برنامه «آب‌نبات» که قالبی کاملا طنز داره، آیتم‌هایی رو در خودش جا داده که باب میل هر شنونده‌‌ای که دوست داره دقایقی از وقتش رو با شنیدن حرف‌های مهیج و طنز بگذرونه! رابطه بین بچه‌های گروه بازیگر هم اونقدر نزدیکه که صمیمیت بین برنامه و مخاطبان دوچندان شده. این صمیمیت جدا و جدا روز به روز در حال سیر صعودیه... جالب اینجاست مخاطبانی که از هر دو طریق ماهواره و اینترنت برنامه رو به صورت زنده می‌شنون، از طریق وب‌سایت شبکه جهانی صدای آشنا، نظرات‌شون رو به صورت همزمان و مستقیم یا به اصطلاح رایج در اینترنت، به شکلonline با عوامل برنامه درمیون می‌گذارن که این نظرات توسط گروه بازیگران توی دل برنامه خونده می‌شه. نکته مهم دیگه اینه که اون دسته از مخاطبانی که به هزار و یک دلیل نمی‌تونن برنامه رو توی زمان پخشش بشنون، می‌تونن با امکانی که وب‌سایت شبکه جهانی صدای آشنا در اختیارشون می‌گذاره، فایل صوتی برنامه رو دریافت یاdownload کنن.

یکی از بخش‌های جالب برنامه «آب‌نبات» که جا داره بهش اشاره بشه، دعوت از شنوندگان برای حضور در استودیو موقع پخش زنده برنامه است. البته اون دسته از شنوندگانی که در خارج از کشور یا در شهرستان‌های ایران مخاطب برنامه هستن، با سفر به ایران می‌تونن یک روز از نزدیک، هم شنونده برنامه باشن و هم از نزدیک اجرای بازیگران رو ببینن. ضمن این که با کار سردبیر، تهیه‌کننده و صدابردار، که برای ارائه یک برنامه خوب و با کیفیت زحمت زیادی می‌کشن، آشنا بشن. مثلا روزی که برای تهیه گزارش سر برنامه «آب نبات» حاضر شده بودم، یکی از شنوندگان دائمی برنامه که ساکن ونزوئلا است، به تهران سفر کرده بود و بعد از ارسال پست الکترونیکی به برنامه، به همراه مادرش برای حضور در استودیوی برنامه دعوت شد و از نزدیک فرصتی پیدا کرد تا با عوامل برنامه آشنا بشه.

بخش‌هایی مثل اجرای قطعات کوتاه نمایشی طنز و بخصوص مسابقه که در هر برنامه دو شرکت‌کننده پاسخگوی سوالات جدی و طنز هستند، جذابیت برنامه «آب نبات» رو بیشتر کرده. این برنامه پس از گذشت حدود 8 ماه، جای خودش رو بین شنونده‌های شبکه جهانی صدای آشنا باز کرده و امروز با وجود این که کلیت برنامه قالبی طنز محوره، به دلیل انتقال پیام‌های آموزشی در خلال کار، تونسته با یه برنامه حساب شده، به کارش ادامه بده.

البته این‌رو هم باید بگم وب سایت شبکه صدای آشنا هم نقش موثری در موفقیت برنامه داشته. شاید روزهای اول، برنامه تا این اندازه شنونده نداشت، اما فضایی که وب سایت شبکه برای برنامه و مخاطبانش به وجود آورد، چه از نظر معرفی برنامه و چه از لحاظ ساختن فضایی برای تعامل خیلی زیاد بین شنونده‌ها و عوامل برنامه که از طریق فرستادن نظرها، نقدها و پیشنهادهاشون صورت گرفت، زمینه‌‌ای شد برای افزایش چشمگیر مخاطبان... تا جایی که خیلی از شنونده‌ها با دریافت فایل برنامه، با میل خودشون برنامه رو رویCD کپی می‌کنن و دیگرانی رو که از وجود چنین برنامه‌‌ای بی‌خبرن، به جمع شنونده برنامه پیوند می‌دن. خلاصه که این برنامه همه جا شنونده داره؛ خارج از ایران، داخل کشور، توی خونه، پای کامپیوتر، حتی توی ماشین...

چند روز بعد...

گپی کوتاه با مژده لواسانی برای آشنایی بیشتر با اهداف این برنامه و بخش‌های متنوع‌اش، ادامه این گزارشه.

لواسانی می‌گه: قبل از این که برنامه «آب نبات» رو طراحی کنیم، فکری که داشتیم این بود تا جنگی طنز و مفرح برای آخر هفته ایرانیان خارج از کشور بسازیم، اونم برنامه‌‌ای در قالب نمایش. کم‌کم با این فکر طرح برنامه رو ریختیم و آیتم‌هاش رو چیدیم. با انتخاب تیمی از بازیگران طنز کار رادیو و یک طنز‌نویس (ابوالقاسم صادقی)‌، سمت و سوی برنامه مشخص شد و تقریبا کلیت برنامه شکل گرفت. ما می‌خواستیم برنامه‌‌ای برای شنیدن و خندیدن به مخاطب‌مون تحویل بدیم که اصلا رویکرد سیاسی، اقتصادی و... نداشته باشه. نقطه تمرکز ما دقیقا روی مباحث خنثی بود؛ مباحثی که ارزش دربرگیری داشتن. مباحثی که ذهن رو به صورت جدی درگیر نمی‌کردن.

مژده لواسانی گفت: ما دوست داشتیم شنونده‌مون رو بخندونیم و شاد کنیم، برای همین سراغ طنز فاخر و رویکردهای برنامه‌های تخصصی طنز نرفتیم، بلکه با زبان ساده و روان کار رو پیش بردیم. سردبیر جوان برنامه «آب نبات» گفت: ما چون از همون اول می‌دونستیم نظام برنامه‌مون چیه، هیچ تغییری در محتوای کار ایجاد نکردیم و تغییرات فقط در حد اضافه کردن آیتم به برنامه بود... آیتم‌هایی که متناسب با هدف برنامه بودن. نکته‌ای که باید بهش اشاره کنم اینه که آیتم‌های برنامه به هیچ‌عنوان ثابت نیستند و هر هفته به فراخور موضوع کلی برنامه، پخش می‌شن. ما الان بعد از گذشت 8 ماه از شروع برنامه، همون رویه سابق رو ادامه می‌دیم و با توجه به نظراتی که تک‌تک مخاطبان برای ما می‌فرستن، متوجه شدیم که مخاطب‌مون هم از این روند راضیه. آیتم‌ها در برنامه، هرگز اولویت ما نبودن، بلکه بداهه‌گویی بازیگرها و اتفاقاتی که در آن واحد در طول برنامه‌ برای بچه‌ها رخ می‌ده، برای ما مهم هستن و ارجحیت داره.

صحبت از آیتم که شد، از لواسانی خواستم راجع به هر آیتم توضیح بیشتر بده. گفت: آیتم میکروفون مخفی، کارش شوخی با ترانه‌ها و خواننده‌هاست. شعر هفته هر بار با توجه به موضوع برنامه، توسط مهدی استاد احمد به صورت طنز سروده می‌شه و شعر سروده شده با همین روش یعنی به صورت طنز، کارشناسی و تحلیل می‌شه. نمایشی با عنوان «راز بقا» هم در برنامه داریم که هدفش نقد خصیصه‌های اخلاقی آدم‌هاست. خوندن نظرات با تماس‌های مخاطبان و مسابقه هم آیتم‌های دیگر برنامه است. لواسانی از تعاملش با بازیگرها، نویسنده‌ها و تهیه‌کننده برنامه «آب‌نبات» این طور گفت: امیر کطائیان تهیه‌کننده برنامه، از سلیقه تک‌تک بچه‌‌های گروه باخبره، برای همین بعد از هر آیتم یا هر بخش از برنامه، از قطعات موسیقی استفاده می‌کنه که علاوه بر شنونده‌ها، خود ما هم، از شنیدنش و بخصوص انتخابش لذت می‌بریم. خلاصه هر کدام از ما توی برنامه سعی‌مون اینه که کارمون رو درست انجام بدیم یا اگه فکری به ذهنمون می‌رسه که می‌تونه در بهتر شدن برنامه موثر باشه، به هم منتقل می‌کنیم تا همه چیز به کمک هم خوب پیش بره و در مجموع برای همه راضی‌کننده باشه.

می‌خواهید به جمع شنونده‌های برنامه «آب‌نبات» بپیوندین؟ خب این که کاری نداره... از این نشانی بشنوید:

یکشنبه هر هفته، راس ساعت 30/7 به وقت تهران، کانال دو شبکه جهانی صدای آشنا (کانال آمریکا)‌، گروه فرهنگ و تمدن، برنامه «آب‌نبات.»

از این یکی نشانی هم همیشه با شبکه جهانی صــدای‌‌‌آشـنـا ارتـبـاط نـزدیک داشـتـه بــاشـیــد: www.sedayeashna.ir

نسترن داداشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها