جامعه اقتصادی و تولیدی عشایر با حدود 3 میلیون نفر جمعیت حدود 40 درصد فرآورده های دامی را در کشور تولید می کنند و نقش مهمی در خودکفایی دارند.
کد خبر: ۲۶۶۹۷۳

به گزارش واحد مرکزی خبر ، جامعه عشایر کشورمان ، آداب و رسوم چند هزار ساله ای هم دارند که "جشن شیرواره" از آن جمله است.

جشن شیرواره در پایان فصل بهار و استقرار در مناطق ییلاقی و در نخستین روز شیردوشی برگزار می شود ، این مراسم به "کله بندی" هم معروف است.

جشن شیرواره ، نمادی از تعاون و همکاری است و چون تولید فراورده های روزانه محصولات دامی برای هر یک از اعضا به تنهایی مقرون به صرفه نیست ، تولید این محصولات براساس تعداد دام به ترتیب از بیشترین تا کمترین تعداد ، زمان تحویل شیر و تعداد روزها و برنامه ریزی مشخص می شود و همه اعضای ایل در این برنامه همکاری می کنند.

ابتدا شیرهای 10 نفر از خانوارهای عشایر که بیشترین دام را دارند جمع آوری و محصولات دامی و لبنی تهیه می شود و پس از آن افرادی که دام کمتری دارند در این تولید گروهی ، مشارکت می کنند.

احسان ، آغاز کار است

براساس سنت قدیمی ، همه شیر جمع آوری شده در نخستین روز ، میان مستمندان و افراد نیازمند منطقه و روستاهای مجاور توزیع می شود و روز دوم زنان و مردان عشایر در مکان های مقدس و اماکن متبرکه جمع می شوند و شیر را به صورت شیربرنج در میان فقرا و نیازمندان توزیع می کنند.

این شیر در بعضی از مناطق عشایری در اختیار متولی و خادم اماکن متبرکه قرار می گیرد تا با فروش شیر ، در آمد آن را برای تامین نیازهای امامزاده و مکان متبرکه هزینه کند.

عشایر از روز سوم بر اساس تقسیم کار ، تولید محصولات لبنی خود را آغاز می کنند.

اسفندیاری ، رئیس یکی از گروه های 100 نفری عشایر استان تهران که بیش از 200 راس گوسفند دارد و در کوههای منطقه فیروزکوه مستقر است ،گفت : در دو روز جشن شیرواره از گله گوسفندان من 360 کیلو شیر تولید شد که همه را به نیازمندان دادیم.

بزرگ خانواده عشایر فیروزکوه افزود : این شیر را در میان خانواده های نیازمندی که می شناسیم ، توزیع می کنیم.

اسفندیاری گفت : عشایر برای افزایش برکت ، احسان به نیازمندان را در نخستین روز شیردوشی انجام می دهند و این سنت در میان اجداد ما هم مرسوم بوده است.

وی گفت : همه خانواده ها در سنت احسان به نیازمندان ، همکاری می کنند و هر فردی بر اساس توانایی خود درجشن شیرواره شرکت و بخشی از مال خود را انفاق می کند.

 7 ایل عشایر استان تهران 

رئیس سازمان عشایر استان تهران ، حفظ سنت های پسندیده عشایر را مهم دانست و گفت : در این استان بیش از 17 هزار نفرعشایر در قالب 7 ایل و 56 طایفه زندگی می کنند.

نصیری افزود : عشایر استان تهران 822 هزار راس دام دارند و در مناطقی از شهرستان های فیروزکوه ، دماوند ، ورامین ، پاکدشت ، ری ، شمیرانات ، شهریار ، کرج ، نظراباد و ساوجبلاغ ؛ "ییلاق و قشلاق" می کنند.

نصیری افزود: عشایر استان تهران سالانه بیش از 12 هزارتن گوشت قرمز ، حدود 17 هزارتن شیر و حدود 1500 تن فراورده لبنی تولید می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها