سایه سنگین مرگ بر محیط زیست

ماهی های کشکان در نفت غرق شدند

گرچه بیش از چند روز از مهار ترکیدگی لوله نفت در منطقه جلگه خلج شهرستان پلدختر و نشت نفت به رودخانه خروشان کشکان می گذرد اما هر لحظه ابعاد جدیدی از این فاجعه گریبان محیط زیست منطقه را می گیرد.
کد خبر: ۲۶۴۳۲۴

به گزارش مهر ، با وجود اینکه بارها لوله های انتقال نفت در مسیر ترانزیت جنوب به مرکز دچار ترکیدگی و نشتی شده اند اما گویا تصمیمی برای بازسازی و نوسازی این لوله ها در شرکت ملی نفت و متولیان این امر وجود ندارد.

مرگ صدها هزار ماهی و آبزی در طول چند سال اخیر که بر اثر ترکیدگی لوله نفت در رودخانه کشکان غرق شدند را شاید بتوان گوشه ای از فاجعه ای دانست که اگر امروز این موضوع در دستور کار قرار نگیرد موجب حوادث مخاطره آمیز دیگری شود.

کشاورزان پلدختری به ویژه کشاورزان ساکن در مناطق عبور لوله های انتقال نفت در این شهرستان از نگرانی های خود سخن می گویند. آنها محصولاتشان بوی نفت می دهد و هر روز منتظر اتفاقی جدید در حواشی لوله های نفت هستند.

یکی از کشاورزان ساکن روستای «جلگه خلج» که در کمتر از 24 ساعت قبل شاهد ترکیدگی لوله نفت در رودخانه کشکان و سرازیر شدن آب آلوده به نفت در مزرعه خود بوده است به خبرنگار مهر اینگونه می گوید: حدود چهار هکتار زمین کاشت صیفی جات در کنار رودخانه کشکان دارم که با توجه به آبی بودن این زمینها و آبیاری با آب رودخانه کشکان آسیب جدی به این مزارع وارد شده است.

وی با استمداد از مسئولان برای جبران خسارات وارد شده به مزرعه اش، گفت: چهار خانوار از طریق این مزرعه امرار معاش می کنند که با خسارات وارد شده امید نمی رود محصول آن قابل برداشت باشد.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه عنوان می کند: بیش از چهار هکتار زمین کاشت گوجه فرنگی در کنار رودخانه کشکان داشته ام که با وجود اینکه محصولش آماده برداشت بود اما با ورود آب آلوده کشکان به این مزرعه خسارت سنگینی به مزرعه وارد شده است.

وی کشاورزی را تنها منبع امرار معاش خود دانست و گفت: این زمین کشاورزی محل امرار معاش سه خانوار دیگر است که الان دچار خسارت شده است.

این کشاورز با کلماتی بریده و بغض آلود از خبرنگار مهر می خواهد پیگیر موضوع برای جبران خسارات وارد به کشاورزان منطقه باشد و می گوید: این چندمین بار است که این اتفاق در منطقه رخ می دهد و باید شرکت نفت فکری به حال فرسودگی لوله های نفت بکند.

یک مسئول در اداره جهاد کشاورزی منطقه همچنین در اظهاراتی با اشاره به آبی بودن اکثر اراضی منطقه نسبت به استفاده از آب رودخانه برای آبیاری مزارع و باغات و استفاده از آب رودخانه برای مصارف شرب و شیلات هشدار داده است.

300 هزار قطعه ماهی در کشکان تلف شدند

علاوه بر خسارات وارد شده به کشاورزان محیط زیست منطقه امروز شاهد تبعات بعد از حادثه رخ داده است. شاید اگر در هنگام ترکیدگی لوله خبر فاجعه زیست محیطی در کشکان را انتشار دادیم مسئولان باورشان نشد که در منطقه چه می گذرد. اما حال اگر سری به کشکان بزنیم خواهیم دید که چگونه رودخانه خروشان و سرزنده کشکان اجساد ماهیان غرق شده در نفت را به ساحل می فرستد.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان لرستان در این رابطه گفت:با بررسی‌های اولیه انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل در طول 12 کیلومتر اول رودخانه کشکان بیش از 300 هزار قطعه ماهی، آبزی، پرنده و دوزیست در منطقه بر اثر آلودگی های ناشی از نشت نفت تلف شدند.

علی رحیم کاکاوند با تاکید بر طرح شکایت توسط این اداره کل از مسببان قضیه، بیان داشت: اداره کل محیط زیست لرستان از دو روند قانونی شکایت خود را پیگیری خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این اداره کل به دلیل ضرر و زیان وارد شده به محیط زیست منطقه و تلفات آبزیان، کنار آبزیان و پرندگان که بیش از 300 هزار قطعه هستند از مقصران حادثه شکایت خواهد کرد.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان لرستان افزود: همچنین این اداره کل بر اساس ماده 104 و 134 قانون برنامه سوم توسعه، تنفیذ شده در ماده 72 برنامه چهارم توسعه «کاربرگ جریمه» را بر اساس جداول مبتنی بر فاکتورهایی چون میزان دبی رودخانه، میزان نفت وارد شده و مدت زمان ترکیدگی لوله برای شرکت نفت صادر خواهد کرد.

کاکاوند بیان کرد: سازمان محیط زیست تا احقاق حقوق محیط زیست و میزان خسارات وارد شده بر اکوسیستم و موجودات زنده و آبزیان منطقه و همچنین مجازات مسببین چنین حوادثی از طریق مجاری حقوقی پیگیر موضوع خواهد بود.

وی در مورد پاکسازی رودخانه، عنوان کرد: رودخانه کشکان رودخانه ای نیست که بتوان آلودگی های ناشی از نفت را از آن پاکسازی کرد.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان لرستان افزود: در حال حاضر نیروها و هلیکوپترهای شرکت نفت با اسفنجهای روغن گیر در منطقه مشغول پاکسازی هستند که به طور قطع با توجه به موقعیت جغرافیایی رودخانه کشکان و وضعیت مورفولوژی این رودخانه پاکسازی آن غیرممکن خواهد بود.

کاکاوند با تشریح ویژگی های رودخانه کشکان به سرعت بالای آب این رودخانه اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به شدت جریان رودخانه کشکان و اینکه این رودخانه، رودخانه آرامی نیست به طور قطع پاکسازی آن بیش از 90 درصد موفق نخواهد بود.مولکولهای نفت با باقی ماندن در آب رودخانه جذب اکوسیستم منطقه شده و به طور قطع این موضوع خطرات بالقوه ای بعدی را در پی دارد.

این مسئول سازمان محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه نمی شود از کنار این سهل انگاری و قصور گذشت، عنوان کرد: با توجه به برآوردهای انجام شده بیش از 45 کیلومتر از مسیر رودخانه کشکان و تقاطع این رودخانه با رودخانه سیمره آلوده شده است.

تشکیل هیئت ویژه برای برآورد خسارات به کشاورزان

فرماندار شهرستان پلدختر نیز با روایت چگونگی رخ دادن حادثه ترکیدگی لوله نفت در جلگه خلج، در این رابطه به خبرنگار مهر در این شهرستان گفت: بعد از اطلاع از وقوع حادثه ستاد حوادث غیرمترقبه به محل حادثه اعزام و در محل مستقر شد.

شهروز یوسفی فر با اشاره به اینکه بعد از وقوع حادثه کارکنان شرکت نفت دستگاه های پمپاژ نفت را خاموش کردند، افزود: اما به علت پستی و بلندی ها و ارتفاع منطقه و فشار زیاد نفت، جوش محل اتصال لوله های نفت شکسته شد و بخشی از نفت وارد رودخانه کشکان شد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از رخ دادن این موضوع سریع با شرکت نفت و گاز غرب و مرکز تماس گرفتیم، بیان داشت: با تلاش های نیروهای مستقر در محل حوضچه هایی برای جمع آوری نفت با بیل مکانیکی در محل ایجاد شد تا از ورود بخشی از نفت به رودخانه جلوگیری شود.

فرماندار پلدختر ضمن تایید خسارات وارد شده به کشاورزان و محیط زیست منطقه، بیان داشت: برای رسیدگی به موضوع و برآورد خسارات وارد شده به کشاورزان هیئت ویژه ای متشکل از نماینده فرمانداری، نماینده کشاوران و مردم خسارت دیده، شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست تشکیل شده است که این هیئت در جلسه فوق العاده ای در روز سه شنبه به این موضوع رسیدگی می کند.

یوسفی فر علت ترکیدگی لوله انتقال نفت در مسیر انتقال آن به مرکزی را فرسودگی و عمر بالای این لوله های عنوان کرد.

به هر حال آنچه بیش از هر چیز مهم به نظر می رسد در مرحله اول قبول و باور فاجعه رخ داده در رودخانه کشکان و محیط زیست اطراف آن است و مرحله دوم مسئولان شرکت نفت باید با عدم گریز از واقعیات موجود نسبت به بهسازی و نوسازی لوله های فرسوده نفت اقدام کنند تا چنین وقایعی دیگر موجب نگرانی میان مردم و دوستداران طبیعت نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها