معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مرمت پل تاریخی خواجو اصفهان آغاز شد.
کد خبر: ۲۶۳۹۸۷

به گزارش مهر در اصفهان، مهرداد کیهان فر بعداز ظهر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: براساس خشکسالی رودخانه زاینده رود معاونت میراث فرهنگی توانست "پی های پل "و "محل حوضچه آرامش" در جلوی پل خواجو را برای مرمت بررسی کند.

وی عنوان کرد: پل خواجو در طی سالهای مختلف دچار آبشستگی شده بود که مقرر شد برای مرمت این قسمتها با همکاری سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری این کار صورت گیرد.

وی اعتبار اختصاص یافته برای مرمت پل خواجو را بالغ بر دو میلیارد ریال به صورت امانی ذکر کرد و افزود: قرار است در جهت ترمیم بالا دست پل خواجو اقدامات مرمتی صورت گیرد.

وی از دیگر اولویتهای مرمت پل خواجو را اصلاح پلکان بالا دست پل، مرمت سنگهای زیر پل و تعویض سنگهای شکسته شده دانست و افزود: این اقدامات مرمتی در اواخر دوره پهلوی اول صورت گرفت که به صورت غیر کارشناسی انجام شده بود.

کیهان فر افزود: در برخی از قسمتهای پل خواجو در زمان پهلوی اول از سنگهای قبر موجود در تخت فولاد در آن زمان برای مرمت پل استفاده شده بود.

وی گفت: با هماهنگی صورت گرفته با مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد سنگ قبرهای با ارزش بر روی پل خواجو به موزه سنگ شهردای انتقال پیدا کند و این قسمتها به طور مجدد سنگ خواهد شد.

کیهان فر اقدامات اصلاحی در یک دهه گذشته بر روی پل خواجو را سنگ فرش پل و جلوگیری از تردد ماشینها و تبدیل این محل به مکان پیاده رو برای عابرین پیاده و مرمت بدنه آجری پل ذکر کرد.

وی اظهار امیداوری کرد که کار مرمت پل خواجو تا نیمه مردادماه به اتمام برسد.

پل خواجو یکی از پلهای شهر اصفهان است که بر روی رودخانه زاینده رود کشیده شده است، این پل از بناهای تاریخی دوران شاه عباس دوم صفوی است که در سال 1060 هجری بنا شده و طول آن 133 متر و عرض آن 12 متر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها