شهرستان کاشمر به دلیل وجود کانیهای فلزی از قبیل آهن، مس، طلا، کرومیت، جیوه، خاک های صنعتی و انواع سنگهای زینتی از غنای مطلوبی برخوردار است اما به تناسب وجود این ظرفیتها و پتانسیلها نتوانسته در زمینه توسعه صنعتی توفیق یابد.
کد خبر: ۲۶۳۷۲۳

به گزارش مهر در کاشمر، در سند توسعه شهرستان کاشمر با وجود انواع کانیهای فلزی گرانبها، معادنی با ذخایر کم و بیش از عناصر ارزشمند در بخش های تابعه شهرستان به عنوان قابلیتها و امکانات و فرصتهای توسعه مد نظر قرار گرفته شده است.

در این حال فعالان عرصه صنعت از در اختیار نبودن امکانات زیربنایی اولیه برای افرادی که توان استخراج معدنی دارند گله دارند و خواستار ارائه تسهیلات به صورت قرض الحسنه یا با سود اندک به معدن کاران هستند.

کارشناسان مشکلات پیش روی توسعه صنعتی منطقه را می توان به دو عامل بدون بنگاهی و درون بنگاهی تقسیم کرد.

سردرگمی و عدم اطمینان به آینده، تضعیف حقوق مالکیت حتی با عطف به ما سبق شدن قوانین، جدی نگرفتن خصوصی سازی، بالابودن هزینه نظام اداری، کمبود وحدت و هم دلی بین دولت و بخش خصوصی و وجود مراکز انباشت سود بادآورده از جمله مشکلات صنعت در بخش برون بنگاهی است.

مهمترین مشکلات درون بنگاهی را در عرصه صنعت، کهنه بودن ماشین آلات و تجهیزات عدم وجود مدیریت علمی، کمبود تخصص و کم سوادی، کمی و نوآوری و خلاقیت و توسعه در بنگاههای صنعتی، واردات بی رویه، افزایش قیمت سالانه خدمات دولتی و کالاهای انحصاری دولت، تورم در نرخ مالیات و بیمه، مبهم بودن لایحه تجمع عوارض و عدم مهیا بودن زیرساخت های لازم اجرایی برشمرد.

مسئول نمایندگی صنایع و معادن کاشمر با اعلام اینکه در حال حاضر تعداد 14 محدوده معدنی در این شهرستان موفق به اخذ پروانه بهره برداری شده اند، گفت: از این تعداد 10 مورد فعال هستند.

جواد خزائی خاطرنشان کرد: کمبود ماشین آلات معدنی، کاهش تقاضای خرید و کاهش قیمت مواد معدنی، اوضاع نامساعد بازار، عدم اطلاع کافی معدن کاران از علم معدن و انجام معدن کاری سنتی و به تبع آن افزایش قیمت تمام شده ماده معدنی از جمله مشکلات و دلایل رکود بعضی از محدوده های معدنی است.

وی از روند طولانی ساز و کارهای اداری برای معدن کاران در شهرستان و انجام امور مربوط به فعالیت معدنی شهرستان در مرکز استان انتقاد کرد و گفت: نبود وسایل و تجهیزات مورد نیاز معدن کاران و عدم اختصاص تسهیلات لازم جهت تامین این تجهیزات از دغدغه های فعالان این عرصه است.

خزائی همچنین به صعب العبور بودن راههای دسترسی معادن اشاره کرد و گفت: برای تردد و دستیابی به معادن به امکاناتی نظیر آب و برق نیاز است اما متاسفانه جهت تامین این امکانات، تسهیلات محدود است.

وی کمبود یا نبود تسهیلات بانکی و ساز و کار بسیار سخت گیرانه بانک ها در پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی را از مهمترین موانع رشد سرمایه گذاری صنعت و معدن عنوان کرد و گفت: علاوه بر این موارد می توان عدم حمایت قوانین کار، بیمه و تامین اجتماعی از سرمایه گذار و سلیقه ای عملی نمودن بعضی از قوانین، عدم بخشودگی مالیاتی 10 ساله واحدها صنعتی شهرستان علی رغم محرومیت منطقه، نبود فرهنگ تولید و سرمایه گذاری در بین مردم و اقبال بیشتر به واسطه گری، نبود واحدهای مشاوره و راهنمایی سرمایه گذاری از ابتدا تا مرحله تولید، عدم استقرار سرپرستی های بانک های دولتی و اداره صنایع و معادن در کاشمر و عدم اطلاع برخی از سرمایه گذاران به عنوان موانع رشد سرمایه گذاری صنعت و معدن در کاشمر افزود.

وی افزود: با رفع مسائل و مشکلات نه تنها باعث رونق بیش از منطقه در بخش صنعت و معدن خواهیم بود بلکه زمینه اشتغال و سرمایه گذاری در سایر بخش های مرتبط با این بخش نیز فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها