شهرستانهای جنوب آذربایجان غربی با طبیعت و چشم اندازهای زیبا و بکر و تاریخی کهن آغوش گرم خود را به روی میهمانان تابستانی گشوده است.
کد خبر: ۲۶۲۳۵۰
رودخانه های پرآب، جنگلهای انبوه، دشتهای حاصلخیز و کوههای سربه فلک کشیده و برفگیر، آثار و بناهای تاریخی، محوطه های باستانی آثار و جاذبه های طبیعی در جنوب استان آذربایجان غربی، امسال آماده شده اند تا پذیرای قدوم پر مهر و محبت مسافرانی از اقصی نقاط کشورمان باشند.

جنگلهای انبوه سردشت و پیرانشهر که نزدیک به 80 هزار هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه را زیر پوشش خود دارند، آماده اند تا چشم اندازهای طبیعی خود را تقدیم گردشگران کنند.

این جنگلها علاوه بر زیباییهای دلنواز، محل رشد و نمو دهها گونه از انواع میوه های جنگلی شامل، انجیر، گلابی، انار، زالزالک، سماق و کلنیهای وحشی زنبور عسل و گیاهان دارویی است که در هر بهار با عطر شکوفه های خود به گردشگران خوش آمد می گویند.

رودخانه های خروشان زاب بزرگ و کوچک در سردشت و پیرانشهر، سیمینه و زرینه در میاندوآب، گدار در نقده، رودخانه مهاباد و ساروق در تکاب از جمله آثار طبیعی چشم نوازی هستند که در مسیر عبور گردشگران، تابلوهایی از زیبایی، طراوت و سرسبزی را به نمایش می گذارند.

حیات وحش جنوب آذربایجان غربی نیز با وجود جنگلهای انبوه، تالابها و رودخانه های پرآب و زیستگاههای طبیعی از تنوع و غنای بیشتری برخوردار است که در نوع خود از جاذبه های مهم گردشگری بشمار می روند.
تالابهای زیبا و چشم نواز که با هیاهوی پرندگان و پرواز و جنب و جوش آنها حال و هوایی دیگر پیدا کرده آغوش خود را برروی دوستداران طبیعت گشوده است .

تالاب کانی برازان مهاباد که به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور از آن یاد می شود امسال نیز همچون سالهای پیشین پذیرای مسافران و گردشگران علاقمند به پرندگان و حیات وحش است.

به رغم آنکه هنوز امکانات گردشگری قابل توجهی در این تالاب ایجاد نشده، با این حال سالانه هزاران نفر از سراسر کشور برای گردش و تفریح، تماشا و گرفتن عکس و فیلم از پرندگان به این تالاب و دیگر زیستگاههای جنوب آذربایجان غربی سفر می کنند.

کوههای سربه فلک کشیده، دره های عمیق، آبشارهای طبیعی نیز ازویژگیهای این منطقه است که در مقابل دید مسافران جاده های جنوبی استان قرار می گیرد.

مسافرانی که در اواخر زمستان و اوایل بهار در مسیر جاده های جنوب آذربایجان غربی خصوصا مهاباد سردشت، مهاباد پیرانشهر، سردشت به بانه و پیرانشهر عبور می کنند، صدها آبشار و رودخانه بزرگ و کوچک را خواهند دید که در اطراف جاده ها جریان داشته و زیبایی های این مناطق را دوچندان کرده است.

جاده های جنوبی استان آذربایجان غربی به طور عمده در مسیر رودخانه ها و از میان جنگلهای انبوه کشیده شده که نظیر آن را تنها می توان در جاده های تهران به شمال مشاهده کرد.

در کنار جاده های مواصلاتی جنوب این استان، هنوز گله های بزرگی از گوسفندان عشایر را می توان دید که در کنار چادرهای سیاه و آلاچیق ها در حال تعلیف و یا استراحت هستند.

هنوز لباسهای کردی بر تن زنان و مردان عشایر دیده می شود و هنوز دوک های نخ ریسی و کارگاههای “ بوزو بافی “ شال و کلاه و جاجیم و گلیم برقرارند.

دریاچه سد و سواحل رودخانه مهاباد ، غار آبی و تاریخی سهولان واقع در 35کیلومتری جاده برهان، مسجد جامع، مقبره بداق سلطان، حمام لج و میرزا رسول و پل میرزا رسول از جمله دیگر اماکنی است که گردشگران در مهاباد از آنها بازدید می کنند.

بازارچه کالاهای خارجی مهاباد نیز از جمله بازارچه های پر رونق منطقه است که روزانه هزاران نفر از شهرهای مختلف کشور برای خرید و دیدار از جاذبه های دیدنی مهاباد را به سوی خود جلب می کند.

شهر مهاباد که نمایشگاهی از آثار و ابنیه‌های تاریخی دوره صفویه و قاجاریه را در خود جای داده به لحاظ ویژگیهای معماری، آجر کاری، تزئینات داخلی بناها شهر منحصر بفرد و استثنایی است.

جاده ضلع غربی سد مهاباد پس از عبور از میان دره های عمیق و کوههای سربه فلک کشیده و جنگلهای انبوه به شهر مرزی و تاریخی سردشت ختم می شود.

شهر مرزی سردشت از شهرهای باستانی جنوب آذربایجان غربی است که آثاری از دوره هخامنشی و ساسانی و مانایی را در خود جای داده است.

پل “ قالاتسیان “ از بناهای مربوط به دوره هخامنشی است که تا سالیان دراز ارتباط این شهر را با شهرهای اطراف برقرار می کرد و به اعتقاد مردم این شهر زادگاه “ آشو زرتشت “ پیامبر باستانی ایران است و واژه “ سردشت “ نیز برگرفته از نام آن پیامبر ایرانی است.

سردشت علاوه بر جاذبه ها و مناظر طبیعی زیبا و دلنواز بزرگترین و بلندترین آبشار ایران زمین را در خود جای داده است.

آبشار شلماش که درمسیر رودخانه زاب بزرگ قراردارد درنقطه ای نزدیک به روستای شلماش از ارتفاع 50 متری سرازیر می شود یکی از جاذبه های زیبای این شهرستان است که همه ساله بویژه در ایام تعطیلات پذیرای گردشگران زیادی است.

شهرهای مرزی سردشت و پیرانشهر به دلیل هم مرزی با شمال عراق درحال حاضر دارای بازارچه های مرزی مشترک هستند که از همین طریق انواع کالاهای خارجی وارد کشور می شود.

اکثر مسافرانی که به شهرهای سردشت و پیرانشهر سفر می کنند معمولا کالاهایی را نیز خریداری و با خود به همراه می برند.

به اعتقاد مسافران، کالاهای خارجی عرضه شده در بازارچه های مهاباد، سردشت و پیرانشهر هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت مناسب تر از بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس است.

وجود امنیت کامل در نقاط صفر مرزی سردشت، این امکان را فراهم آورده تا گردشگران بتوانند شبها نیز در مکانهای دیدنی، جنگلها و تفرجگاههای طبیعی اقامت کنند.

علاقه مندان به آثار تاریخی و باستانی نیز که به جنوب آذربایجان غربی سفر می کنند پیش از هر چیز راه شهرستان تکاب و مجموعه تخت سلیمان را در پیش می گیرند.

تکاب در 200 کیلومتری مهاباد و تخت سلیمان نیز در 35 کیلومتری تکاب قرار دارد که میعادگاه دوستداران تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

مجموعه تاریخی و باستانی تخت سلیمان، بقایای کاخهای شاهی، معابد و آتشکده مشهور “ آذرگشسب “ ساسانی و آثاری از دوره اسلامی است که در داخل برج و بارو و دیوارهای بیضی شکل محصور شده است.

زندان سلیمان، دژ بلقیس، بقعه ابوایوب انصاری، چمن متحرک، مجموعه آبگرم “ تخت سلیمان “ از جمله دیگر آثار تاریخی و باستانی و جاذبه های طبیعی شهرستان تکاب است که گردشگران از آنها بازدید می کنند.

مجموعه تخت سلیمان بقایای کاخها و عمارتهای دوره ساسانی است که آتشکده آذرگشسب یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانی در آن قرار گرفته و چهارمین اثر از جمهوری اسلامی است که درفهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

مسافرانی که از مسیر استان کردستان وارد آذربایجان غربی می‌شوند، اول بار به شهر زیبا و سر سبز بوکان می‌رسند.

شهر بوکان با بوستانهای بزرگ و باغات وسیع، دشتهای سرسبز ، ورودخانه‌های پر آب همواره پذیرای شمار زیادی از مسافران در ایام مختلف سال است.

این شهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی زیاد، دارای آثار تاریخی متعددی مانند مسجد جامع، مسجدحمامیان، سایت باستانی قلایچی و دهها اثر تاریخی و باستانی دیگر است که سایت قلایچی یکی از مهمترین سایت باستانی کشور در شمالغرب کشور محسوب می‌شود.

فرش، گلیم، جاجیم، هنرهای دستی، صنایع چوب، معرق، منبت و ریزه کاری از جمله سوغات مهم این شهر می‌باشد.

میاندوآب شهر رودخانه‌های پر آب با سواحل و چین خوردگیهای زیبا، بوستانهای بزرگ و سرسبز، مردمی خونگرم و مهمان نواز اولین شهر مسیر آذربایجانشرقی به جنوب آذربایجان غربی است.

باغات بزرگ سیب و انگور، کشتزارهای وسیع، پلهای بزرگ و متعدد، رمه‌های بزرگ گوسفندان، بازارهای بزرگ و اقتصاد فعال از ویژگیهای این شهرستان پر جمعیت است.

صنایع دستی، قیسی، آجیل، بادام و گردو، فرش، گلیم، جاجیم از جمله سوغات مشهور میاندوآب است.

پیرانشهر سرافراز و قهرمان از دیگر شهر گردشگری جنوب آذربایجان غربی است که علاوه بر گردشگران تجاری و طبیعت سالانه پذیرای هزاران نفر از کاروانهای راهیان نور در مناطق عملیاتی است.

بیاد پیروزیهای بزرگی که در مناطق عملیاتی پیرانشهر نصیب رزمندگان اسلام و مردم غیور ایران شده، چند یادمان دفاع مقدس در مناطق عملیاتی برپاشده، که اقشار مختلف مردم با حضور در کنار این یادمانها، یاد خاطره رزمندگان اسلام را گرامی می‌دارند.

پیرانشهر پس از دوران دفاع مقدس به یکی از شهرهای مهم تجارت خارجی تبدیل شده و هم اکنون بازارها و مغازه‌ها و پاساژهای متعددی جای مغازه‌های کهنه و قدیمی قرار گرفته اند.

گردشگران در بازدید از پیرانشهر ضمن ادای احترام به رزمندگان اسلام و شهدای هشت سال دفاع مقدس می‌توانند کالاهای خارجی زیادی را با قیمتهای بسیار پایین خریداری و با خود به همراه ببرند.

پیرانشهر شهری جنگلی، سر سبز با آبشارهای فراوران و رودخانه‌های پر آب و خروشان است، گردشگاه طبیعی "پردانان" از وسیع‌ترین گردشگاههای طبیعی کشور است که مسافران می‌توانند شبها نیز از مناظر زیبا و بدیع این گردشگاه استفاده کنند.

مردم مهمان نواز و خونگرم شهرهای جنوبی آذربایجان غربی خود را آماده کرده اند تا لحظه های خوشی را برای هموطنانی که قصد مسافرت تابستانی به این منطقه را دارند بوجود آورند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها