گروه سلامت: کارشناس مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با بیان این که لامپ‌های رشته‌ای در آینده‌ای نزدیک به موزه‌ها سپرده می‌شوند، گفت: هم‌اکنون در قالب پروژه گذار بهداشت از لامپ‌های رشته‌ای به فلورسنت فشرده، توجیهات بهداشت کاربری، همزمان با توزیع این لامپ‌ها ارائه می‌شود. مهندس علی گورانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به وجود اشعه ماوراء‌بنفش (جزیی از اشعه خورشید) در لامپ‌های فشرده کم‌مصرف اظهار کرد:‌ از این‌رو در دنیا پروژه‌ای تحت‌عنوان (برخورد خردمندانه با نور خورشید) مطرح شده که در ایران هم بسیار قابل توجه است.
کد خبر: ۲۶۱۷۶۶

وی با بیان این ‌که ایران جزو کشورهای با میزان شیوع فراوان سرطان پوست، پیر پوستی و کاتاراکت به علت پرتوگیری از نور خورشید (اشعه ماوراءبنفش) است، افزود: چون میزان کم گردش خون چشم سبب می‌شود که اشعه ماورای بنفش پس از ورود به چشم به حرارت تبدیل و به علت گردش خون کم حرارت، دیرتر از چشم خارج شود، چشم مستعد ابتلا به کاتاراکت می‌شود؛ همچنین، اشعه ماوراءبنفش بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر سویی دارد و در بسیاری از اوقات پرتو یونیزان به شمار می‌رود.

گورانی با بیان این‌ که دنیای کنونی مملو از انواع پرتوها و تشعشعات است،‌ افزود: مقادیر قابل توجهی از این تشعشعات طبیعی و مقادیر فراوانی نیز مصنوعی هستند.

وی، تشعشعات کیهانی، خورشیدی و زمینی را از جمله تشعشعات طبیعی برشمرد و افزود: چون انسان سالانه 11 درصد از طریق مواد خوراکی پرتوگیری می‌کند، بخشی از تشعشعات نیز اینترنال و داخل بدنی هستند.

کارشناس مسوول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، با این توضیح که هر وسیله برقی از منابع مولد اشعه به شمار می‌رود به ایسنا گفت: در اطراف هر وسیله‌ای که الکترون جریان دارد نظیر موبایل، تلویزیون، سشوار و ماشین لباسشویی، دو میدان الکتریکی و مغناطیسی (الکترومغناطیسی) ایجاد می‌شود؛ پس بشر همواره در معرض امواج الکترومغناطیسی است.

گورانی انرژی هسته‌ای و الکترومغناطیس را انرژی‌های نو، تمیز و تجدیدپذیر برشمرد و یادآور شد: بنابراین انسان با شتاب به سمت آنها رفته که متعاقب آن میزان پرتوگیری هم افزایش می‌یابد.

گورانی درخصوص مکانیسم تولید نور در لامپ‌های کم‌مصرف فشرده گفت: در این لامپ‌ها با استفاده از پرتو ماورای بنفش اتم‌های جیوه تحریک و پرتوهای ماورای بنفش تولید می‌کنند اما لایه فلورسنت بخش داخلی این لامپ‌ها این اشعه را به نور مرئی تبدیل می‌کند و مانع از خروج اشعه ماورای بنفش می‌شود.

وی بخارات جیوه (فلز سنگین) را برای سلامت خطرناک برشمرد و افزود: از این‌رو هنگام مستعمل‌شدن و تعویض لامپ‌های کم‌مصرف فشرده باید از شکستن این لامپ‌ها خودداری شود تا مانع از پخش بخارات جیوه در فضا شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها