پنجمین مناظره مهیج انتخاباتی هم برگزار شد

مناظره تلویزیونی میرحسین و کروبی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی و مهندس میرحسین موسوی کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه یکشنبه در مناظره‌ تلویزیونی شبکه 3 سیما که پنجمین مناظره دو به دوی نامزدهای انتخابات دهم بود به تشریح دیدگاه های خود پرداختند.
کد خبر: ۲۵۷۷۵۷

در ابتدای این مناظره مهدی کروبی که بر اساس قرعه کشی آغاز کننده گفتگو بود در پاسخ به سئوال رضا پورحسین مجری مناظره که از وی درخواست کرد انگیزه های متفاوت خود با میرحسین موسوی برای حضور در انتخابات را بیان کند، گفت: من ابتدا لازم می دانم برای دفاع از خودم مطالبی را بیان کنم، تا حد امکان مراقب بوده‌ام تا وارد بحث‌های خصوصی نشوم و علت آن این است که اگر انسان کاری انجام می‌دهد باید برای خدا باشد اما وقتی آن را برای دیگری انجام می‌دهد اجرش از بین می‌رود.

وی افزود: متاسفانه این روزها اینقدر دروغ گفته شده است که ممکن است حرف‌های راست نیز باور عده‌ای نشود و من برای ابهام این امر مجبورم امشب موضوعاتی را توضیح دهم تا در جراید درج شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: قبل از ورود به هر بحثی باید بگویم که در این دوره انتخابات ابتکار تازه‌ای پیدا شد که قابل تقدیر است و آن هم مناظره بین کاندیداها بود، اما متاسفانه در سطح جامعه و برخی مطبوعات خاص مسئله‌ای وجود داشت و عده‌ای با تهمت زدن به دیگران راه خود را باز می‌کنند که در مناظره همه مردم نمونه آن را دیده‌اند.

کروبی ادامه داد: عده‌ای با تهمت و ترور شخصیت‌ می‌خواهند کار خود را پیش ببرند و نه تنها در مورد میرحسین موسوی بلکه دیگران نیز مانند بنده که مانع راه استبداد طلبیشان می‌داند و به دلیل سابقه روشن انقلابی و روحانی من نمی‌توانستند تهمتی بزنند به شایعه‌پراکنی متوسل شدند.

هیچ اتهامی در دادگاه جزایری به من وارد نشد

وی با اشاره به وقایع مجلس ششم گفت: زمانی که من در خصوص زندانی شدن لقمانیان نماینده همدان موضع شدیدی اتخاذ کردم آن‌ها داستان شهرام جزایری را علیه من علم کردند و زمانی که من گفتم در مجلس نمی‌مانم هفته بعد آن جریان جزایری را علیه من به راه انداختند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: این روزها هم در سمپاشی‌های خود این مسائل را مطرح می‌کنند و ماجرای شهرام جزایری از چه قرار بود و چه دست‌هایی در آن در کار بوده است از آن می‌گذرم و در موقع خودش مسائل را برای همه بازگو می‌کنم، اما بد نیست که به روزنامه‌های همان زمان مراجعه کنیم تا ببینیم تا چه افرادی از مقامات کشور پول گرفتند و صدای آن را هم در نیاوردند و چه کسانی از دو طرف در جریان بودند و چون هیاهویی به پا نشد نام آنها برده نشد و چون من وارد جریان آقای لقمانیان شدم لذا باید هزینه آن را می‌پرداختم.

کروبی افزود: شهرام جزایری وقتی به عنوان کمک‌های خیریه به عده ای از افراد وجوهاتی را پرداخت می‌‌کرد هنوز اتهامی نداشت و مانند میلیونها انسان دیگری بود که در هزار سال گذشته وجوهاتی را به علما داده‌اند و علما نیز همیشه برای فعالیت‌های دینی از مردم و افراد حقیقی پول دریافت می‌کردند و حتی شناسنامه آنها را هم چک نمی‌کردم و دریافت پول یا هبه در هیچ جای جهان ممنوع نیست اما آن چیزی عیب دارد انجام کار غیرقانونی برای دریافت پول و نه دریافت بی‌قید و شرط آن است.

وی بیان داشت: اگر در رابطه شهرام جزایری جرمی واقع شده بود در حکم دادگاه علیه شهرام جزایری نوشته می‌شد اما تنها چیزی که در حکم دادگاه وجود ندارد همین مسئله است و دست کم در این خصوص شهرام جزایری محاکمه شده و هیچ اتهامی نیز متوجه بنده نشده است و اگر من از یک نفر آن هم بدون کاری در عوض آن مبلغی گرفته‌ام. هزاران سال است که علما از خیرات پول دریافت می‌کنند و خرج مستمندان می‌کنند و قبل از انقلاب از امام راحل و دیگر مراجع اجازه کتبی داشته‌ام که وجوهات را دریافت و در راه کشور مصرف کنم.

این کاندیدای انتخابات همچنین اظهار داشت: از بیت‌المال که دیگران میلیاردی برداشته‌اند و جواب هم نمی‌دهند پولی برداشت نکرده‌ام و همین‌جا هم اعلام می‌کنم که اگر از من سندی دارید که از اموال عمومی و دولتی حتی اگر ناچیز هم باشد پولی برداشته‌ام آن را منتشر کنید اما خود آنها باید بگویند که پول‌های بیت‌المال را چه کردند.

دختر ندارم که در عروسی سرش سکه بریزم

کروبی گفت: در زمان دیگری هم شایعه کرده‌اند که من در عروسی دخترم سکه‌های طلا را بر سر عروس و داماد ریخته‌ام که برخی آن را باور کرده‌اند اما این در حالیست که من اصلا دختر ندارم و امروز عروس‌های من مانند دختران من هستند و در زمانی که من رئیس مجلس سوم بودم و قرار بود اولین پسرم ازدواج کند اوراق آن وقف شد و بعد از اینکه این اوراق پخش شد در منجیل زلزله آمد که من هم بعنوان رئیس مجلس به آنجا رفتم و چون نمی‌توانستیم اوراق را پس بگیریم عروسی برقرار کردیم که حتی بلندگو و آواز هم نداشت اما آنقدر این جریان را دنبال کردند و کروبی و حسین فرزندش ماجرایی است که اگر آن را بگویم زمان طول می‌کشد.

یک خانه بیشتر ندارم

وی گفت: بعضی با روشهای عوامفریبانه خانه افراد را متر می کنند که با این روشها نیمی از مردم ایران هم مورد اتهام قرار می گیرند. من از 10 سال قبل از شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی ساکن شمیران بودم و امروز نیز هستم و داستان من این است که سال 50 به خیابان حکمت مسجد‌ صاحب‌الامر آمدم و آقای طالقانی بنده را معرفی کردند و مجموعه‌ای از بچه‌های انقلابی آنجا حضور داشتند و آنجا یکی از کانون‌های انقلاب بود که من چند سال هم در زندان بودم و از آن اول زندگی تا به امروز من یک خانه داشته‌ام و ارزش خانه ما نیز از 16 هزار تومان که آن زمان قیمتش بود، افزایش یافت.

این کاندیدا افزود: بخاطر انتخابات سه دانگ از خانه را فروخته‌ایم و در حال حاضر سه دانگ داریم و مشغول ساخت آن هستیم و در حال حاضر مستاجر هستم؛ بگونه‌ای که به من می‌گویند امنیت تو در این ساختمان خوب نیست و من در گذشته که رئیس مجلس بودم بارها اموال خود را اعلام کرده‌ام و من جز یک نیمه خانه چیز دیگری ندارم.

کروبی با اشاره به فعالیت همسرش اظهار داشت: همسر من از اموال خود ساختمان کوچکی را خرید و آن را کم کم بزرگ کرده که مقابل ساختمان شهید شیرودی است و آن را وقف کرده و وقف‌نامه آن وجود دارد و گفته است که من نمی‌خواهم برای فرزندانم اموالی بماند و می‌خواهم آن را وقف امام حسین(ع) و ایتام کنم و چون پدر او روحیه کاسبی داشت همسر من نیز چنین روحیه‌ای دارد و از ستاد اجرایی زمینی خریده است و پول آن را کامل پرداخت کرده است و آن را ساخته و در حال حاضر آن را به دانشگاه آزاد اجاره داده است و وقف نکرده و پول آن را برای کاری را که مشخص است تعیین کرده است.

وی افزود: این روزها برخی روزنامه‌ها درخصوص خانه، زمین و همسر من صحبت کردند و ایشان آن زمین برای خودشان بوده و برای دانشگاه آزاد ساخته و آن را وقف کرده و گفته است که هیچ چیز برای فرزندانم نمی‌خواهم اما باز متاسفانه چنین حرف‌هایی بیان می‌شود.

این کاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه حاضرم از وقتم کم شود و از وقتم کم کنید، گفت: اخیرا در روزنامه کیهان در خصوص طبقه 11 بنیاد شهید نوشته‌اند و برخی هم آن را تکرار کردند و این در حالی است که در بنیاد شهید نیز مانند دیگر سازمان‌های دولتی به خاطر حرمت ویژه خانواده شهدا یک شعبه قضایی وجود داشت چنانچه در بعضی از سازمان‌های حکومتی هم شعبه‌های قضایی وجود دارد و من به خاطر اینکه شدیدا مخالف تعدد زوجات بودم اجازه نمی‌دادم افرادی زن دوم بگیرند و بیشتر به دنبال ازدواج موقت بودند و از امام هم با احکامی اجازه گرفتم.

کروبی با بیان اینکه ما در آن زمان مراقب دو جریان بودیم، تصریح کرد: زمانی که جنگ شروع شد دو حادثه رخ داد که اولی این بود که پدران شهدا بچه‌های کوچک را از همسران می‌گرفتند بخصوص همسرانی که خلبان بودند و حقوق خوبی داشتند و می‌آمدند و ازدواج می‌کردند و شهید فکوری خدمت امام رفت و گفت که اگر اوضاع به این شکل باشد وضعیت به هم می‌ریزد و برخی هم به دنبال سوء استفاده بودند و امام و آیت‌الله صانعی حکم دادند که باید یک شعبه قضایی با همه اختیارات به کروبی داده شود اما یک قاضی برای رسیدگی تعیین شود و ما ناچار بودیم برای اینکه اموال فرزندان شهدا از بین نرود و برخی سوء استفاده نکنند تا حدودی جلوی پدرها را می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه هیچ زندانی نداشتیم نیز گفت: در شرایطی پیش می‌آمد که یک پدر فرزند را مخفی کرده بود و او را پس نمی‌داد و ما او را در شعبه قضایی نگه می‌داشتیم و می‌گفتیم تا بچه را ندهی در اینجا خواهی ماند که یکی از زحمات بسیار سخت و دشواری بود که بر عهده ما بود.

کروبی گفت: برخی گفتند که 20 میلیارد تومان برای پیامک‌ها از سوی من پرداخت شده اما بچه‌های ما امروز رفتند و گفتند که ما تنها 7 میلیون تومان برای پیامک‌ها داده‌ایم و یک مورد دیگر که احمدی‌نژاد که مورد مزمت نیست شب گذشته مانور بسیاری داد و گفت که روزنامه من علیه او مطلب زده و چون من این موارد را اخلاقا مراقب هستم آن موضوع را بررسی کردم و دیدم که آن روزنامه، روزنامه اعتماد است و ایشان که رئیس جمهور است و از کارشناسی ارشد دم می‌زند بین روزنامه اعتماد و روزنامه اعتماد ملی فرق نگذاشته است ( روزنامه اعتماد توسط او نشان داده شد) و در این مطلب نیز عکس رهنورد، همسر بنده و همسر احمدی‌نژاد وجود دارد و بنده نمی‌دانم که حتی این مطلب چیست؟ چرا که روزنامه اعتماد آن را چاپ کرده و آقای حضرتی مسئول آن است و خوب و بد آن را نمی‌دانم.

آمارتورم 15درصدی غیرواقعی است

میرحسین موسوی کاندیدای در مناظره تلویزیونی خود با مهدی کروبی با اشاره به اینکه مسائل زیادی برای تبلیغات انتخاباتی داریم، افزود: در تبلیغات مسائل زیادی از جمله مسائل داخلی و خارجی و قانون گریزی دولت، اقتصاد ملی در جاهای واقعا خسارت‌های جبران ناپذیری به کشور وارد شده و در رابطه به مسائل فرهنگی بسته بودن فضای اجتماعی بستگی فضای اجتماعی از جمله این مسائل است.

موسوی ادامه داد: در اینجا با توجه به صحبت‌های بیان شده در رابطه با دو شاخص مطالبی را بیان می‌کنم و این موضوعات برگشت به این پیدا می‌کند که مردم چقدر متوجه می‌شوند که آمار غلط می‌دهند و چگونه این آمار را عوض می‌کنند و اگر آمار غلط باشد، طبیعی است که بر اساس آن نتیجه گیری غلط می‌شود و امکان نقد نظام از بین می‌رود و نمی توان قدیمی به پیش گذاشت و برنامه ریزی کرد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مهمتر از این مسئله آن است که ما باید گمان سوء نیت هم در دگرگون کردن آمار بدهیم، مخصوصا اگر این موضوع تکرار شود.

وی با بیان اینکه بنده چند مورد از این مسائل را با خود به همراه آورده ام که حدود 20 شاخص است که به بیان همه آنها نمی‌رسم و فقط به یکی دو مورد اشاره می‌کنم، افزود: در صحبت‌های قبلی بحث شده که نرخ تورم 15 درصد است. بنده یک جدول در این خصوص نشان می‌دهم که آنرا از آمار بانک مرکزی گرفته‌ام. این جدول نشان می‌دهد در ابتدا آمار به چه نحوه بوده و چگونه تصاعد پیدا کرده است و به 25.4 دهم درصد رسیده است.

موسوی خاطر نشان کرد: ادعا شده که این آمارها 14 یا 15 درصد است که اتفاقا همین موضوع را یک مقدار در موردش اسناد و مدارکی برای نشان دادن، آورده‌ام.

این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: یکی از مواردی که می توانم در این خصوص نشان دهم که مردم به حساسیت این قضیه پی ببرند که چگونه می‌شود که یک امر بسیار روشن و حساس در اقتصاد ملی ما اینچنین قلب بشود یا اینکه دروغ آگاهانه از آن را بیان کند.

وی تصریح کرد: این جزوه‌ای که به همراه آورده‌ام متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی (مدیریت کل آمار اقتصادی است) که مهمترین سازمانی است که تولید آمار می‌کند. در رابطه با شاخص بهای کالاها اینجا همینطور که در این آمار آمده مربوط به اسفند 1387 است ما در صفحه این آمار خواهیم دید که در اینجا با علامت سبز نشان داده شده و ارتباطی با موج سبزی که در کشور ایجاد شده ندارد، گرچه بینندگان این ارتباط را بدهند باید خیلی به فال نیک گرفت.

موسوی اضافه کرد: در اینجا نوشته شده که متوسط سال 1387 نسبت به متوسط 1386 ، 4/25 دهم درصد است. آیا می‌شود گفت که مسئولین نظام این را ندیده‌اند و آیا می‌شود گفت که این سند رسمی دروغ است؟ یا باید به فکر دیگری باشیم که مقاصد خاصی این رقم صراحتا در جلوی دهها میلیون ایرانی به این شکل بیان شده و آنها را به بیراهه می‌برد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما سوالهای زیادی در این رابطه دارم که بنده یک موردش را در مورد تورم مقداری باز می‌کنم و به یک شاخص دیگری رجوع می‌کنم که آن هم به همین اندازه برای مردم آشکار خواهد بود که چقدر در اینجا انحراف صورت گرفته است.

وی گفت: تورم یا گرانی مسئله نیست که فقط با آمار بیان شود. مردم آن را پیش خود احساس می‌کنند. بنده عنوان کردم که 25 درصد تورم یعنی کوچک شدن سفره‌های مردم. 25 درصد تورم یعنی پایین آمدن امنیت. 25 درصد تورم یعنی پایین آمدن سلامت، آموزش، اعتیاد، بد اخلاقی و دور نمای تیره برای جوان‌های ما. این چیزهایی است که قشرهای مستضعف ما باید گواهی بدهند که وضعشان دارد خیلی خوب می‌شود و تورم پایین می‌رود یا خیر.

موسوی اضافه کرد: آن چیزی که در دست بنده است، دهها قلم کالای اساسی است که باز هم بانک مرکزی آمار آن را ارائه داده که به طور مثال در این آمار آماده است که ماست پاستوریزه در سال 1383، 538 تومان و در حال حاضر قیمت 994 تومان است و یا نخود 710 تومان و الان 1566 تومان و یا پیاز در سال 83 ، 200 تومان و در حال حاضر قیمتش به 413 تومان است و البته این میانگین قیمت ها است.

وی ادامه داد: گوشت گوسفند تازه با استخوان که همه مردم از قیمت آن مطلع هستند 4899 تومان که در حال حاضر 9 هزار و 293 تومان است که به اعتقاد بنده گوشت خوب، قیمت بالاتری دارد.

خود مردم از وضع مسکن با اطلاعند

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین مسائل مسکن است و مردم خودشان احساس می کنند که در 4 سال پیش آیا وضعیت اجاره مسکن چگونه و در حال حاضر به چه صورت است. دو نکته در اینجا مطرح است یکی مسئله اقتصادی است که می‌گویم وضعیت کشور و اقتصاد خوب نیست که این خود یک مسئله است ولی مهمتر از آن این است که بیائیم به مردم بگویم که شما اصلا تورم ندارید و وضعیت شما خیلی خوب است و ارقام را دگرگون کنیم.

موسوی با نقل حدیثی از امام صادق (ع) گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند آیا ممکن است یک مومن دزدی بکند؟ ایشان فرمودند ممکن است دزدی بکند و در آن موقع از خدا دور می‌شود و با توبه گناهش بخشوده می‌شود و چند گناه دیگر در این حدیث شمرده می‌شود. سوال می‌شود که آیا مومن ممکن است دروغ بگوید؟ می‌گوید «لا ولله لا ولله»، آیا ممکن است جلوی مردم با این کثرت و فراوانی چیز آشکاری که سند در مورد آن وجود دارد و غیر ممکن است از آن را تردید کند، انکار کنیم ؟

موسوی گفت: هیچ دولتی در جهان نیست که یکی از اولویت هایش مبارزه با گرانی نباشد به دلیل اینکه گرانی و آثار و عواقب وخیمی برای اقتصادی ملی دارد.

وی با نشان دادن دو گراف دیگر گفت: یکی گرافیک نشان داده شده در جلوی مردم است. منحی به این معنا است که هر چقدر این رقم پایین بیاید نشان می‌دهد که شکاف طبقاتی کمتر شده و اگر بیشتر شود نشان می‌دهد که وضع بدتر شده است.

موسوی گفت: یکی از گراف‌ها که دولت‌ها نسبت به آن حساس هستند این است که مبادا قشرهای پایین دست ثروت و امکاناتشان کم شود که معنای آن ناامنی، دزدی و فساد است. این چیزی است که نشان داده شده که در سال 84، 3 هزار و 996 ده هزارم شاخص ما است تا برسد به 38. ما چیزی که نشان شده با این انحنا را به کارشناسان دادیم تا هم رقم ها را مطابق آمار تعیین کنند و هم گراف ها را بر اساس آمار بالا و پایین کردند و چیزی که به دست آمده و واقعی است به این شکل است و چرا ما باید به مردم دروغ بگوییم؟

وی با اشاره به روایتی در سیره حضرت رسول گفت: ما یکی از مواردی که حکومت به این طریق با حکومت صحبت می‌کند و امکان این فراهم می‌شود که پاسخگو در مقابل مردم باشد و به این ترتیب نیز در دنیای مدرن این شرایط را فراهم می‌کند که وضعیت کشور به سمت صلاح برود، آمار است.

وی افزود: وقتی در همین مسئله تشکیک وارد کنیم و گراف‌ها با بالا و پایین کنیم و بعد در شب انتخابات جلوی مردم این آمارها را نشان دهیم و بخواهیم یک نتیجه بر علیه رقبای خود بگیریم، واقعا در این کشور روی چه چیز باید بایستید و نقادی که می‌خواهد نقد کند و در این خصوص تصمیم گیری کند ؟

موسوی گفت: بیان شده که 17 میلیون ظرفیت فولاد ما است و این در حالی است که بحث ظرفیت و تولید با هم متفاوت است و مقدار تولید ما 11 میلیون تن است و چرا باید به مردم دروغ بگوییم ؟ چرا به مردم اطلاعات غلط بدهیم و آیا این به نفع کشور است ؟ آیا برای 2 روز روی پستی ماندن و مقامی را حفظ کردن درست است که به مردم دروغ بگوییم؟

هیچ چیز بدتر از این نیست که حکومت به مردم دروغ بگوید

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضرات چیزی عجیب می‌گویند که نزدیک 300 میلیارد دلار درآمد نفتی از مقدار در آمدی که دولت در زمان جنگ داشته که 2 سالش 7 یا 7 و نیم میلیارد دلار بوده، آن موقع 7 و نیم میلیارد دلار قدرت خریدش خیلی بیشتر از الان بوده است. البته نه وضعیت جنگ و نه هزینه های آن موقع را در نظر می ‌گیرند و نمی دانم با چه معیاری این موضوع را بیان می‌کنند و یکی از مشکلات ما است که با یک پدیده واقعا شگفت آوری مواجه هستیم که می تواند در برابر مردم به دوربین نگاه کند و بگوید سفید، سیاه است. هزار را بگوید 2 هزار، 2 ضربدر 2 را بگوید 4 نمی شود، می‌شود 10 و من این مسائل را برای احساس خطر نسبت به کشور بیان می‌کنم و هیچ چیز بدتر از این نیست که حکومت به مردم دروغ بگوید و ما با این پدیده روبه رو هستیم.

احیای سازمان مدیریت و شورای پول

مهدی کروبی در ادامه مناظره اظهار داشت: من واقعاً یک احساس خطری برای کشور کردم، هم اکنون احساس کردم و هم 4 سال پیش این احساس خطر را کردم منتهی خطر روز به روز تشدید شد یعنی احساس کردم که یک انقلابی به این عظمت و با این تمدن و با این ملت بزرگ انجام شده ولی حوادث تلخی پیش می‌آید و لذا اشاره می‌کنم وقتی 4 سال پیش سرنوشت انتخابات بدان صورت شد من بیرون نرفتم و همه تلاش‌هایم را نیز کردم تا سرنوشت انتخابات این‌چنین نشود که شرح و ماجرای طولانی دارد.

وی ادامه داد: چون پیش‌بینی من این بود که کار دارد خراب می‌شود و نمی‌دانیم چه چیزی از درونش دربیاید اما می‌دانستم آن شیوه‌ای که شروع شده که خود آقای مهندس موسوی در برخی جلسات آن بوده و حضور داشته تلاش کردم و اتمام حجت‌ کردم و کارها را انجام دادم و وقتی نشد وارد صحنه شدم و بدان صورت هم انتخابات پایان یافت که آخر عرایضم خواهم گفت و این بار دیگر با برنامه‌ آمدم و رفتم حزب تشکیل دادم، برنامه ریختم، کار تشکیلاتی کردم و 4 سال زحمت کشیدم و واقعاً فکر کردم یا خودم می‌آیم و یا یک حزبی می‌آورم و ما جز کاری حزبی راه دیگری نداریم و لذا وارد این ماجرا شدم و از مدتی پیش هم اعلام کردم و اولین نفر هستم که اعلام کردم و به هیچکس این بار نرفتم پیشنهاد کنم که شما بیایید و هرکس هم که گفت که می‌آید گفتم مقدمش را گرامی می‌داریم.

دبیرکل حزب اعتماد ملی عنوان کرد: ‌بر خلاف دفعات قبل که می‌رفتم و اصرار می‌کردم اما این‌بار در عروسی دختر آقای صدر بودیم و بعضی برگشتند و به آقای میرحسین موسوی گفتند که شما بنا دارید که بیایید که ایشان یا می‌گفت آره و یا می‌گفت نه و من اصلاً سکوت کردم چون بنا نداشتم که دنبال کسی باشم و بنا داشتم که اساساً کار حزبی و تشکیلاتی انجام بدهم لذا آمدم و جمعی هم بود و وارد این بحث شدم و تاکنون 6 بیانیه صادر کردم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح بیانیه‌های متعددی که از سوی وی در خصوص مسائل متعدد مطرح شده و درباره مدیریت آینده کشور اضافه کرد:‌ اولین بیانیه در خصوص احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای پول که توضیحاتی در این خصوص داده شده و ایشان (میرحسین موسوی) و دیگران هم اشاره کردند و اصلاً مغز کشور رفته است مگر می‌شود مدیریت و برنامه‌ریزی در کشور نباشد و اگر نباشد یعنی هیچ و این یعنی زمان قاجار که بگذاریم اینجا، زمانی که مثلاً یک سلسله، یک جوانی آمد به قم و به من گفت چرا می‌گویند که شما آدم خوبی هستید اما به یک سلسله اهانت کردید من در خصوص مسئله‌ای از وی عذرخواهی کردم و به او گفتم که عذرخواهی می‌کنم شما درست می‌گویید و کجا و کی نظام این‌گونه بوده است، احیای شوراها را به عنوان بیانیه‌ای دیگر مطرح کردم و گفته‌ام که نواقص آن را برطرف می‌کنم. بیانیه دیگرم سهام نفت بود، بیان کردیم که نفت مال ملت است و فعلاً دو قسمت‌اش هم می‌کنیم یک قسمت آن را صادرات می‌کنیم که در اختیار دولت است و برای کار زیربنایی مصرف می‌شود و یک قسمت دیگر برای مصرف داخلی است نه گداپروری است، بلکه پول حق ملت است و پولش را به آنها می‌دهیم و در واقع آن تشکیلاتی را که بوجود می‌آوریم مردم دو نوع برخورد می‌کنند یا ماهانه‌شان را می‌گیرند و 3 ماه یکبار به آنها داده می‌شود یا نمی‌خواهند بگیرند که سرمایه‌گذاری می‌شود و پول خودشان است که با آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. به دوستان خود در این زمینه هم گفتم که حد اعلای احتیاط را به مردم اعلام کنید که مطمئناً بتوانم انجام بدهم و لذا همین الآن که محاسبه‌ای آقایان محترم در قالب یک گروه اقتصادی کرده‌اند و آنها را قبول دارم و خودشان هم روی آن کار کردند و من هم در این قضیه بوده‌ام و نمی‌خواهم اسم کسی را ببرم گفتند همین الان هم بیشتر از اینها می‌شود اعلام کرد اما همان حد احتیاط را گرفتیم و به مردم می‌دهیم و هرکس خواست بگیرد و هر کس خواست نمی‌گیرد که برای وی سرمایه‌گذاری می‌شود و وی سهامدار است و متعلق به خودش است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی بیان کرد: در این شرایط نفت و پول در اختیار دولت نیست که بخواهد برای مردم کُرکُری بخواند و هرگونه خواست عمل کند و آنطور که پول نفت زیاد می‌شود می‌بینید که چه اوضاعی در مملکت بوجود می‌آید باید دولت وام بگیرد و مالیات را نیز از مردم بگیرد و با آن شرحی که ما دادیم و اگر بخواهم وارد شوم با این وقتی که ما داریم امکانش وجود ندارد.

یک جمع خودسر چه بلاهایی سرملت آورد

کروبی به بیانیه خود در خصوص حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: ما انقلاب کردیم و این کشور اقوام مختلف دارد، این کشور مذاهب مختلف دارد و می‌بینیم که این سالها چه بلایی بر سر این ملت بالاخره بوسیله همین یک جمع خودسر بوجود آمده، حسینیه‌ دراویش را چرا خراب می‌کنید. مسلمان که هست حتی اگر مسلمان هم نباشد، شیعه هم هست و حتی اگر شیعه هم نباشد، شهروند این کشور است و می‌رود آنجا و ذکر می‌گوید، آن هم چه خانواده‌هایی، چه شخصیت‌هایی خیلی محترم، چرا امنیت ندارند که حسینیه‌اش بر سرش خراب می‌شود، امروز بروجرد، فردا اصفهان، پس فردا کرج و روز دیگری قم و لذا به تناسب هم نامه نوشتم و می‌دانستم هم که باید هزینه بپردازم، از قم به مراجع نوشتم، از بروجرد به وزیر کشور و از حقوق همه ملت چه مسیحی و چه شیعه دفاع می‌کنم، من ارتباطم اکنون با مسیحی‌ها، یهودی‌ها و با زرتشتی‌ها در کشور خوب است و آن زمان هم که رئیس مجلس بودم با همه دیدارهای مرتب داشتم.

وی گفت: دگراندیشانی بودند و خط من هم مشخص است، آرمان‌هایم را همیشه گفته‌ام که من در چارچوب جمهوری اسلامی و امام، آنهایی که تدوین کننده قانون اساسی بودند هستم، نه این‌نظرتنگ‌ها، بارها گفته‌ام و خدا پدرش هم بیامرزد این گروه کیهان را که چند نفر هم که از من سؤال می‌کردند من گفتم که من قانون اساسی را می‌گویم و نه قانون اساسی شما که فلانی می‌گوید و انصافاً رفتند و همه را نوشتند و از این جهت هم خوشم می‌آید رفتم و خواستند و مصاحبه‌ هم با آنها کردم و می‌خواهم بگویم که یعنی آمده‌ام که از حقوق مردم دفاع کنم و لذا از زندانیان سیاسی دفاع کرده‌ام، از اقلیت‌ها، مطبوعات، ردصلاحیت‌ها دفاع کرده‌ام و از کل حوادثی که این چند سال برای این ملت پیش آمده به شدت دفاع کرده‌ام و گفته‌ام یعنی چه که فردی که 20 سال در مجلس بوده رد صلاحیتش می‌کنند بنابراین از حقوق این ملت دفاع کرده‌ام و مرزهایم هم مشخص و معین است که در چه خطی هستم اما عده‌ای متأسفانه هستند که اینچنین دسته‌بندی‌هایی می‌کنند یعنی وقتی آقای دکتر سروش حرفی می‌زند که آنها خوششان می‌آید می‌گویند خیلی آقای دکتر سروش بزرگ است اما وقتی دکتر سروش می‌آید و من را تأیید می‌کند یک کمونیست را وادار می‌کنند که به او بد بگوید و به آن اهانت کند و اصلاً من این چیزها را قبول ندارم و آیا به این می‌گویند تضارب افکار، سلیقه، دیدگاه من روشن است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بیان برنامه های خود ادامه داد: از حقوق خانم‌ها به شدت دفاع می‌کنم و می‌گویم که خانم‌ها باید حضور داشته باشند الان هم اعلام می‌کنم و فردا هم که تبریز می‌روم انشاالله یک خانم برای کابینه‌ام اعلام می‌کنم و از نیروهای مختلف استفاده می‌کنم یعنی چتر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را باز می‌کنم و از همه نیروهای خوب استفاده خواهیم کرد و این به این معنی نیست که حزبی‌ها در جایگاه اول قرار دارند و طبیعی است آنهایی که با من کار می‌کنند در اولویت‌اند اما هر نیروی که بخواهد مخلصانه در جمهوری اسلامی کار کند و در خدمت این ملت و کشور باشد کار خواهم کرد و وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و همه بیانیه‌ها را به جد دنبال می‌کنم.

دولت زمان جنگ طرفدار مستضعفان بود

میرحسین موسوی در ادامه مناظره تلویزیونی گفت: البته ما در بخش عمده‌ای از برنامه‌ها با آقای کروبی نزدیک هستیم اما من در این دو هفته اخیر احساس کردم که به بهانه حضور من در انتخابات، حمله بی‌سابقه‌ای به دهه اول انقلاب صورت گرفت در حالیکه من می‌گویم دهه اول مربوط به من نیست بلکه مربوط به امام، شهدا و ملت است که با تمام سختی‌های آن دوران که 5 استان ما زیر بمباران بود و ما در عرصه بین‌الملل مشکلات زیادی داشتیم و هر روز فاجعه‌ای رخ می‌داد، کشور را اداره کردند.

موسوی ادامه داد: تا این مدت بی‌انصافی‌های زیادی صورت گرفته است و من ترسیدم مبادا با نگفتم من انحراف بوجود بیاید و امروز می‌خواهم به برخی از آنها جواب دهم.

وی افزود: هر چند در زمان دفاع مقدس نهادهای انقلابی مختلفی مانند جهاد سازندگی وجود داشت اما دولت زمان جنگ طرفدار محرومان و مستضعفان بود و آن را رکن اصلی انقلاب می‌دانست که می‌باید به آنها خدمت رسانی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان جنگ که سهم امور اجتماعی در هزینه‌ها به دلیل هزینه‌های جنگی پایین می‌آید سهم هزینه‌ای امور اجتماعی را از 18.4 درصد به 39.5 درصد در زمان دفاع مقدس رساندیم و این یعنی بی‌سابقه‌ترین سرمایه‌گذاری مستضعفان که مردم خاطره آن را به یاد دارند و البته وظیفه ما هم همین بود.

موسوی خاطرنشان کرد: ما در کنار هزینه‌های گزاف جنگ به این موضوع اهتمام ورزیدیم چرا که این امر را حمایت واقعی از جنگ می‌دانستیم که با بی‌انصافی امروز می‌گویند هزینه‌های جنگ 14 و خورده‌ای درصد بود.

با سیاه‌نمایی خاطرات مردم از بین نمی‌ رود

وی به امور بهداشتی در زمان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ساختار شبکه بهداشت درمانی جنگ یکی از بهترین برنامه‌های بهداشتی در جهان بود که استانداردهای ما را در مقابله با بیماری‌ها بالا برد.
کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهور اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس امید به زندگی از 51 سال به 61 سال نرخ مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 140 نفر در هزار به 68 نفر، نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال از 100 نفر در هزار به 53 نفر، مرگ و میر مادران از 220 مورد به 56 نفر، با سوادی از 41 درصد به 61 درصد جمعیت زیر خط فقر از 45 درصد به 25 درصد رسید.

موسوی افزود: با این حساب، هر چه بخواهند فضای آن موقع را تخریب و سیاه‌نمایی کنند باز این خاطرات مردم از بین نخواهند رفت و ما امروز اعلام می‌کنیم که در صورت پیروزی باز هم توجه اصلی‌مان به اقشار مستضعف خواهد بود ما اقتصاد صدقه‌ای نخواهیم داشت و معتقدیم اگر پولی در اختیار دولت است حق مردم است که باید به بهترین شکل هزینه شود.

وی ادامه داد: وقتی مردم مشکل سفره، بهداشت و امنیت داشته باشند به هیچ وجه نمی‌توانند از حقوق شهروندی، مدنی و انسانی خود بهره‌مند شوند و فردی که چند شیفت در روز کار می‌کنند، نمی‌تواند مخارج زندگیش را تامین کند بنابراین با مشکلات اعتیاد، مریضی، بداخلاقی، اجاره روبرو می‌شود و مردم خود قضاوت می‌کنند با این سیاست‌هایی که در طول این سالها بوده و با این ریزش پول عظیم در سالهای اخیر آیا این امر به سمت بهبودی وضع مردم رفته است یا نه.

صندلی ریاست جمهوری ارزش اینقدر دروغ را دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولت می‌گوید حقوق‌ها را افزایش دادیم در صورتیکه به هیچ وجه این طور نیست و اگر افزایشی بوده، حق مردم است و ما می‌پرسیم چرا قوانین را دیر اجرا کردید و آن را به شب انتخابات انداختید ؟ این کارهای شما چون سرمایه‌گذاری برای اشتغال مولد نمی‌کند و هیچ برنامه اساسی هم ندارید، منجر به بهبود قشرها نمی‌شود.

در این قسمت از مناظره مجری به میرحسین موسوی تذکر داد که با این نوع صحبت کردن شما در مورد کاندیدای غایب وقت دیگری در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

موسوی گفت: ایشان که همیشه وقت دارند و من هم اسمی نبردم اما ایشان گفته‌اند صنعت و تولید در زمان جنگ صفر بود که این یکی از دروغ‌های بزرگ است. مگر طرح 92 درصد از طرح مبارکه یا جاده بافق - بندرعباس، ساخت کانال‌ها و سدها یا ساخت سیلوها توسط نیروهای داخلی در زمان دفاع مقدس انجام نگرفت ؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: ما در آن زمان حدود 300 طرح قوی داشتیم تا وقتی جنگ تمام شد، کشور با ویرانی روبرو نشود. همچنین در تجهیزات دفاعی موفقیت‌هایی داشتیم و من می‌پرسم آیا صندلی ریاست جمهوری اینقدر ارزش دارد که اینقدر دروغ بگوییم و سیاه‌نمایی کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر شاخص‌ها و آمار آنقدر روشن است که همه می‌توانند نظر دهند و من از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم که مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس را بررسی کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من جز الان هیچ فرصت و جایی برای صحبت کردن ندارم و دیروز که در کرج بودم دهها هزار نفر به استقبال آمدند اما بلندگو را قطع کردند و در وسط جمعیت چیزهایی منفجر کردند و هنگام رفتن ما نیز با پرتاب سنگ شیشه ماشینمان را شکستند.

نظارت شورای نگهبان را قبول دارم

مهدی کروبی در ادامه مناظره در مورد اصلاح قانون اساسی تصریح کرد: در مواردی باید بگوییم اصلاح قانون اساسی، منتها مثال‌هایی همانند شوراها زدم یعنی ما باید کاری کنیم که شوراها بتوانند حالت پارلمانی داشته باشند، شوراها گنگ است و باید بتوانند اختیارات بهتری داشته و کارهای خود را انجام بدهند البته بارها اعلام کرده‌ام که این پیشنهاد بنده است ولی پذیرفته شدن آن راه دیگر و بخشی جدا دارد.

وی افزود: درباره نظارت استصوابی، بالاخره شورای نگهبان نظارت دارد، بنده هم نظارت شورای نگهبان را قبول دارم و باید هم شورای نگهبان ناظر باشد اگر ناظر نباشد دولت‌ها آمده مجلس فرمایشی درست می‌کنند اما حدود این نظارت باید مشخص و توضیح داده شود و اینکه سلیقه‌ای نشود که هر وقت دل آنها خواست عمل کنند و الا بنده هم طرفدار اصل نهاد شورای نگهبان هستم ولی نظارت هم باید باشد.

این کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: برای چندین بار تکرار می‌کنم، قانون اساسی دو بخش دارد یک بخش آن قابل تغییر نیست که جمهوری اسلامی و حکومت دینی است که مجتهد جامع الشرایط در راس آن قرار دارد و این‌ها برای بنده اصل است.

کروبی اضافه کرد: اینکه دخالت در هر کاری شود، هر کاری را هم بزنند و هر موقع خواستند هر کاری کنند این‌ها باید در قانون اساسی مشخص و معین شود، حدود اختیارات و کارها مشخص شود همین اصل 44 که بدین صورت عمل شده؛ حالا عمل بشود، نشود چقدر شده و چقدر می‌شود من نمی‌دانم، ما در شرایطی قانون اساسی تصویب کردیم که فضای خاص بود.

وی اظهار داشت: در آن فضای خاص 10 سال بعد ایجاب کرد که جاهایی را باید اصلاح کنیم حالا هم باید ضرورتا اول تلاش کنیم از این ظرفیت قانون اساسی در بخش‌های مختلف خوب استفاده کرده و در مواردی که مشکلی داریم باید مطرح کرده و اصلاح کنیم.

باید قانون اساسی را کاملا اجرا کنیم

دبیرکل حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: همانطور که در فرانسه جمهوریت هست این جا هم جمهوری اسلامی هست بنابراین بحث بعدی بنده در رابطه با مواردی است که اول برویم و قانون اساسی را کاملا اجرا و عملی کنیم، اصول معطل شده را باید اجرا کنیم، اصول 15 و 19 باید اجرا شود، مسائل و تبعیض‌هایی که در حال حاضر در جامعه ما بین اقوام وجود دارد باید از بین برود چرا که همه انسان‌ها از نظر حقوق شهروند اول هستند البته باید هم باشند.

وی تصریح کرد: این دخالت‌هایی که افراد در حریم خصوصی مردم می‌کنند و به مردم متعرض می‌شوند باید جلوی این موضوعات هم بوسیله مراکز قدرت گرفته شود، آنجایی که اختیار دارم از قانون اساسی خوب استفاده می‌کنم، آنجایی که اختیاراتی ندارم تعامل و گفتگو کرده و از اختیارات دیگران در بخش‌های مختلف استفاده خواهم کرد.

جایی‌که نتوانم صادقانه به مردم می‌گویم

این کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: آنجایی که نتوانستم صادقانه به مردم خواهم گفت که مردم من این را نتوانستم اجرا و عمل کنم بنابراین بخش سوم حرف‌هایم اجرای قانون اساسی، قوانین عادی و اختیاراتی که دولت باید برای کارهای خود داشته باشد البته با حفظ حرمت‌ها و همه خطوطی که بارها اعلام کرده‌ام.

کروبی ادامه داد: این طور نباشد هر کس هر کسی را که خواست بگیرد، همین دانشجویان؛ آماری طولانی این جا داشتم که شب گذشته اشاره نکردم، از اینکه ما چه آماری داریم که دانشجویان هر روز از تحصیل محروم و در به در می‌شوند یا تا چه حد آنها تحقیر می‌شوند.

وی گفت: کتاب‌ها و نشریات برخوردهای که سلیقه‌ای با آن‌ها می‌شود، عده‌ای از نویسندگان، هنرمندان و موسیقی‌دانان این ها همه باید حقوقشان کاملا رعایت شود تا بتوانند در کشور بزرگی همانند ایران با عظمت و بزرگی زندگی کنند و هر کس به هر نحوی که می‌خواهد به سر آنها نزند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به تشکیل کابینه خود اظهار داشت: کابینه‌ای تشکیل خواهم داد که بر همان کابینه هم نظارت کافی خواهم داشت تا بتوانم کارهای خود را هم به خوبی انجام بدهم.

کروبی در خصوص بیمه تحصیلی تاکید کرد: بیمه تحصیلی فرزندان را از دبیرستان به بعد انجام می‌دهم و پول آنها را به حساب خواهم ریخت، بنابراین بخش سوم صحبت‌هایم اجرای قانون اساسی و اگر عیوبی هم هست مطرح خواهم کرد که به امید خدا اجرا و عملی شود به همان صورت مثال‌هایی که قبلا زدم.

برای اداره کشور برنامه‌ای کامل دارم

در ادامه مناظره تلویزیونی دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم مجری برنامه با اشاره به فضای حاکم بر این مناظره که بیشتر نقد دولت نهم بود، اظهار داشت: مناظره بین حاضرین در جلسه یعنی آقای کروبی و آقای موسوی است و قاعدتا باید درباره برنامه‌های همدیگر صحبت کنیم. یک تذکر قانونی در اول جلسه عرض کردم اما باز بحث‌ها به سمت کاندیدای غایب است بنابراین باید بگویم که حق ایشان برای پاسخگویی از نظر قانون محفوظ است.

مجری برنامه افزود: من فقط این تذکر قانونی را دادم، والا دوستان در بیان مسائل آزادند.

میر حسین موسوی در ادامه این برنامه با بیان اینکه که یک بحث‌هایی که قبلا صورت گرفت مبنی بر اینکه گویا بنده برنامه‌ای ارائه نکرده‌ام، اظهار داشت: تقریبا از یک سال پیش به تدریج برنامه‌هایی که من طراحی کرده‌ام در بخش‌های مختلف در نشریات و سایت‌های مربوط به ستاد خود بنده چاپ شد و اخیراً هم این برنامه‌ها در کتابی به نام برنامه دولت امید برای آینده بهتر چاپ شده است که مجموعه برنامه‌های بنده را به صورت تفصیلی در برمی‌گیرد و من در ادامه فهرست وار به برخی از موارد آن اشاره می‌کنم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کتاب برنامه‌های من به طور وسیع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و از پس‌فردا نیز بر روی اینترنت برای همگان قابل دانلود و استفاده است.

موسوی با بیان اینکه رئوس برنامه‌های من شامل برنامه های اقتصادی، برنامه ارتقاء رفاه اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، برنامه‌های حوزه فرهنگی و هنری، برنامه حوزه اجتماعی، امور جوانان و امور زنان می‌شود، اظهار داشت: در این کتاب برنامه‌هایم در خصوص این موارد به طور تفصیل آمده است.

وی با بیان اینکه که برنامه توسعه روستاها از مهمترین برنامه های من است اظهار داشت: برای تحول در نظام مدیریتی و تحول در صنعت حمل و نقل برنامه‌هایی دارم که بسیار وسیع است و من چون در یکی از مسافرت‌های استانی یکی از رانندگان با من درد دلی کرد، یک قسمتی از آن را برای ایشان نقل می‌کنم و فکر می‌کنم هزاران راننده که الان پشت فرمان هستند الان این را خواهند شنید که در این برنامه توجه ویژه‌ای به نقش عوامل اصلی حمل و نقل که رانندگان هستند شده است.

برای معلولان یک برنامه کامل دارم

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این برنامه به تامین آینده شغلی، اجرای جامع و کامل بیمه‌های اجتماعی، توجه به دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه‌های بیمه کمک به بهداشت و مشکلات درمانی رانندگان و ایجاد مجتمع‌های رفاهی فرهنگی به نام رانندگان توجه شده است که البته اینها یک بند از میان 11 بند است که در این مورد وجود دارد و من به دلیل آن مسائل عاطفی اینها را مطرح کردم.

موسوی، حفظ از محیط زیست و تحول در آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و افزود: برنامه‌های مربوط به نظام آموزش و پرورش را در همکاری با دوستان فرهنگی که در جلسات متعدد حضور داشتیم مطرح کردم که از جمله آنها نظام آموزش و پرورش و چیزهایی دیگری درباره مسائل بودجه و حقوق آنها است که در این کتاب آمده است.

وی، تحول در آموزش عالی، ارتقاء سلامت، آینده بهتر خانواده‌ها و سکونت‌های غیر رسمی و حفاظت از حقوق معلولان را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: معلولان یک جامعه میلیونی را در کشور ما را تشکیل می‌‌دهند و ما برنامه کاملی برای آنها داریم.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همچنین با اشاره به اینکه برای حمایت از واحد‌های تولیدی در شرف ورشکستگی برنامه داریم اظهار داشت: واحد‌های تولیدی در شرف ورشکستگی یکی از مشکلات کشور ما از نظر اقتصادی است که به دلیل سیاست‌هایی که در این 4 سال پیش گرفته شده به وجود آمده است.

ایجاد معاونت حقوق بشر و شهروندی

موسوی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌هایم مربوط به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی است، اظهار داشت: چیز جدیدی که در این بخش وجود دارد ایجاد معاونت حقوق بشر و شهروندی در ریاست جمهوری است تا این مسائل را پیگیری کند.

وی دیگر برنامه‌های خود را در ارتباط با اقوام، قومیت‌ها و فرهنگیان دانست و اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های من اجرای اصول 12، 15 و 19 قانون اساسی است که یقینا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه توضیح برنامه‌های خود اظهار داشت: برنامه‌های من در بحث زنان هم تاکید و سیاست تک همسری است.

موسوی تغییر اجرای برنامه جامعه رفع خشونت علیه زنان، اجرای قانون تاسیس صندوق بیمه زنان سرپرست خانوار، ایجاد و تقویت صندوق اشتغال و کارآفرینی روستایی برای فقر زدایی و بازنگری در قوانین شوراها با تاکید حضور نمایندگان شوراهای روستایی در شورای عالی استان‌ها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و در خصوص برنامه‌هایش در رابطه با معلمان اظهار داشت: ارتقای منزلت اجتماعی و شرایط اقتصادی و معیشتی معلمان و پرهیز از امنیتی کردن فضای آموزش و پرورش که از خواست‌های بزرگ معلمان بود از برنامه های من در این بخش است.

وی با بیان اینکه من کاملا گزینشی برنامه‌هایم را فعلا مطرح می‌کنم، در خصوص برنامه‌هایش در بخش کارگران نیز گفت: گسترش پوشش بیمه بازنشستگی به همه شاغلان، گسترش پوشش بیمه به همه عشایر کشور و اهالی شهرهای زیر20 هزار نفر، گسترش بیمه همگانی خدمات درمانی، کاهش سهم پرداختی مستقیم هزینه‌های بیمه خدمات درمانی تا مرز 30 درصد و همچنین توجه ویژه به نقش و جایگاه عوامل اصلی حمل و نقل و تامین آینده شغلی برای رانندگان از دیگر برنامه‌های من است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اجرای جامع و کامل بیمه‌های اجتماعی، توجه به دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه‌های بیمه و کمک به مشکلات بهداشتی و درمانی بازنشستگان را نیز از دیگر برنامه های خود عنوان کرد.

صنعت نفت موتور محرکه‌ای برای صنایع کشور

موسوی درباره برنامه‌های خود برای رفع مشکلات واحدهای در شرف ورشکستگی گفت: با بخشودگی جرائم مالیاتی، استمهال بدهی این واحد‌ها به بانک‌ها حذف جرایم تاخیر در حق پرداخت بیمه اجتماعی کارگاه‌ها در کنار انجام تکالیف سازمان تامین اجتماعی برای کارکنان از برنامه‌های من برای این مشکل است.

وی با بیان اینکه اینها گزیده‌‌ای از برنامه‌های من بود ،اظهار داشت: برخی برنامه‌ها مانند کنترل تورم و نوع برخورد با صنعت نفت و یا مسئله دولت الکترونیک و امثالهم به طور تفصیلی در کتاب برنامه‌های من آمده است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار برای فعال کردن بخش خصوصی جزو مهمترین برنامه‌های دولت من اظهار داشت: برای این کار یک نهادی هم برای سیال‌سازی و روان سازی اقتصادی کشور پیشنهاد می‌شود تا در یک شرایط روشن و در یک زمان کوتاه و کاملا پیش بینی شده به یک نتایج معلوم برسیم و ردیف خود را که در 4 سال گذشته به شکل وخیمی در سطح جهان پایین آمده است را ارتقاء ببخشیم.

موسوی در خصوص سخنان گذشته خود مبنی بر «صنعت نفت، موتور محرک» نیز گفت: این طرح با طرح آقای کروبی تفاوت دارد. ما معتقدیم صنعت نفت از وقتی که در کشور پایه گذاری شده به صورت یک جزیره‌ای بوده که هیچ ارتباطی با بقیه بخش‌های صنعتی کشور ندارد در حالی که دهها میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌ایم و این دهها میلیارد دلار می‌توانست تمام بخش‌های صنعتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: در یک جزیره کاملا جدا از بقیه صنایع کشورمان یعنی در صنعت نفت تحولاتی اتفاق افتاد و هنوز می‌افتد یعنی نیاز به دهها میلیارد دلار دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش داریم اما ما در برنامه‌های که داریم چیز‌های پیش بینی کردیم تا بتوانیم صنعت نفت را موتور محرکه‌ای برای جنباندن و تکان دادن کل صنایع کشور قرار دهیم.

صنایع کشور درزمان جنگ زنده و پویا باقی ماند

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: الان در «آذرآب» یا صنایعی از قبیل در قسمت‌های برخی از کمپانی‌ها و پیمانکاران خارجی کارهایی را برای صنعت نفت ما انجام می‌دهند ولی عملا صنعت نفت ما به معنای کامل تنبیده در بقیه صنایع کشورمان نیست.

موسوی افزود: زمان جنگ یک امتحانی داشتیم و آن اینکه صنایع نظامی خود را در مجموع صنعت کشور ادغام کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم یعنی گاهی می‌شد قطعاتی از یک توپ را در تبریز و قطعه دیگر را در اراک و قطعات دیگر را در جاهای دیگر تولید می‌کردیم و مجموعه اینها را در جایی به هم می‌رساندیم و چیزی را تحویل می‌دادیم و این باعث شد صنایع کشور در زمان جنگ زنده و پویا باقی بماند و تحولات و چیزهایی و پیشرفت‌های صنعتی و علمی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر صنعت نفت را به این شکل به کار ببریم این بخش در بقیه بخش های اقتصادی کشور تنیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد در آمدهای نفتی نیز اعتقاد داریم که از طریق صندوقی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام طراحی شده اگر این کارها را در خدمت به اشتغال دائم و مولد بتوانیم به کار گیریم احتمالا اثرات تورمی کمتری خواهد داشت و رشد مطمئن تری را ایجاد خواهد کرد.

آمده ام که مقابل خودکامگی‌ها بایستم

مهدی کروبی در ادامه مناظره با بیان اینکه چون انتخابات رقابت است بخش آخر صبحت من در همین خصوص است، گفت: من نقطه‌نظرات خود را بیان می‌کنم و یقین دارم آقای موسوی هم می‌دانند که من نسبت به ایشان حسن نیت دارم و به ایشان علاقه دارم، صحبت خواهم کرد و اگر بحثی مطرح کردم، منظورم نیست که بخواهم مسائل دیگر را زیر سؤال ببرند.

وی افزود: یک واقعیتی وجود دارد که یک فردی به اسم امام خمینی (ره) در این کشور انقلاب کردند و این امامی که ما از سال 40 و قبل از آن با او آشنا بودیم کاملاً توجه داشت که همانطور که عمرش روبه پایان است، برنامه‌ریزی‌هایی کند و نیروهایی برای بعد از خودش را بسازد که این افراد رسالت و مسئولیت او را انجام دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت:‌ مثلاً در سال 60 می‌خواستند مرا برای حج معرفی کنند، گفتند که ایشان صالح است و فردی است که هم از خود ما کتک خورد و هم از ساواک کتک خورده است و این یعنی او ما را برای یک روز سخت آماده می‌کند و بزرگان دیگر نیز از ایشان مواردی اینچنین فراوان شنیده‌اند، لذا یک طلبه کوچک و ناچیز مانند من را یک چهره در بخش‌های مختلف می‌کند.

کروبی با اشاره به موسوی گفت:‌ مثلاً آقای موسوی که یک چهره تحصیل کرده است را وزیر خارجه و نخست‌وزیر می‌کند و این گونه می‌ایستد و از او حمایت می‌کند تا آقای موسوی به برکت امام چهره می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه امام فوت کردند ما باید می‌ایستادیم و اگر می‌ایستادیم و پایداری می‌کردیم کار به اینجا نمی‌رسید و همان زمانی که آقای هاشمی از مجلس رفتند، 4 نفر همراه ایشان رفتند و من گفتم بهترین راه این است که ما برویم و بین این 4 نفر که یکی میرحسین موسوی است، او را بیاوریم تا در صحنه حضور داشته باشد و این قضیه در وسط سال رخ داد که من رئیس بودم و گفتم که وقتی موسوی را آوردیم او را نایب رئیس مجلس می‌کنیم و از آن زمان تا به امروز به دنبال میرحسین موسوی هستیم و برای هر کاری که پیش ایشان رفتیم ایشان حاضر نشدند که وارد هیچ صحنه‌ای بشوند تا کمک بدهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد:‌ این حوادثی که امروز موسوی می‌گوید و کار خوبی کرده است که حضور پیدا کرده و من هم از حضور ایشان تقدیر می‌کنم اما اگر چهره‌ها می‌آمدند و ایستادگی می‌کردند کار به اینجا نمی‌رسید که اوضاع اینگونه پیش برود و هرچقدر برای ریاست‌ جمهوری پیش ایشان رفتیم حضور پیدا نکرد و برای مجلس بعدی هم که رفتیم باز هم حاضر به حضور نشدند و در 4 سال گذشته هم که سراغ ایشان رفتیم بازهم حاضر نشدند که به صحنه وارد شوند.

مسئله‌ای نبوده که ایستاده و چوبش را نخورده باشم

کروبی با اشاره به حوادثی که در کشور رخ داد، گفت:‌ قتل‌های زنجیره‌ای، ماجرای دانشگاهها رخ داد و حادثه‌ای که در این کشور رخ نداده باشد، متأسفانه کم است و من هم می‌توانستم یک گوشه‌ای بنشینم و این گونه تهمت و افترا نشنوم و در تهران راه بروم، اما بگویند که او فرار کرده اما رئیس مجلس شدم و ماندم و همه هزینه‌ها را در این 20 سال پرداخت کردم و بر روی هیچ مسئله‌ای نبوده است که اظهارنظر نکرده و چوب آن را نخورده باشم.

وی افزود: میرحسین موسوی به هیچ وسیله‌ای حاضر نشد خود را هزینه کاری بکند و امروز یک مناصب قدرت عجیبی بوجود آمده و امروز هم که آمده کار بسیار خوبی کرده و اگر موسوی پایش را عقب بکشد، حمله به سمت ما شدیدتر می‌شود. من به این مسئله واقعاً اعتقاد دارم و من شبی به آقای یونسی گفتم که آقای خاتمی اشتباه کرده که آمده است، اما به او بگویید که مبادا کنار برود چرا که اگر کنار برود حملات به ما شدیدتر می‌شود و ما در تنهایی بیشتری باقی می‌مانیم و چند شب بعد که در جای دیگری مهمان بودیم و لحظه‌ای بود که آقای خاتمی انصراف داده بود و دیدیم که همه در حال کما هستند و هرکسی حرفی می‌زند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت: آقای موسوی عنایت کرد و در ماجرای گفت‌وگویی که قرار بود بیاید به من گفتند و من گفتم که خدمت ایشان می‌روم و با ایشان صحبت می‌کنم و موسوی محبت کرد و در روز تولد امام صادق (ع)‌ منزل ما آمدند و به من گفت که روز گذشته که در جایی بودم به من گفتند که می‌مانی یا نه که ایشان گفتند ما که حالا هستیم اما من به ایشان گفتم که مبادا اینگونه بگویید چرا که باید سفت بگویید تا آخر می‌مانیم و این را اعلام می‌کنم تا وقت شائبه‌ای ایجاد نشود چرا که ما شیاطینی در جامعه داریم که زمانی که اینگونه صحبت می‌شود، می‌گویند که می‌خواهد مقابله شود اما واقعیت این است که مشکلات متعددی وجود دارد.

خود را برای سخت‌ترین شرایط آماده کرده‌ام

کروبی با بیان اینکه سختی‌های متعددی در این راه وجود دارد، گفت: من روزی که خدمت مقام معظم رهبری رفتم تا در انتخابات حضور پیدا کنم، واقعاً عقیده خود را گفتم که من تصمیم گرفته‌ام حضور پیدا کنم اما آمدنم را یک جهاد و فداکاری می‌دانم و 4 دلیل را برای آن ارائه کردم و مشکلات را گفتم و اینجا هم به ملت ایران آن چیزی را که به رهبری نگفته‌ام، اینجا می‌گویم.

وی افزود: در زمان شاه من چریک و اسلحه وقف کرده‌ام اما یکبار نگفته‌ام که من در حال جهاد و فداکاری هستم و گفتم که یک وظیفه‌ای است که من دارم به آن عمل می‌کنم و چون یک شاه فاسد و یک امام صالح وجود دارد و این دو با هم درگیر هستم. من طرفدار امام که حق است، هستم اما امروز گفتم که من می‌خواهم بیایم و این جهاد و فداکاری است و خودم را برای سخت‌ترین شرایط آماده کرده‌ام و حتی برای آسان‌ترین شرایط هم آماده هستم یعنی حاضرم هزینه آن را بپردازم و در مقابل خودکامگی‌ها ایستادگی کنم و می‌دانم که چه مراکز قدرتی بوجود آمده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با طرح سؤالاتی از میرحسین موسوی گفت: من صریحاً می‌گویم که اصلاح‌طلب هستم و در این راه هم می‌ایستم و مقاومت می‌کنم و هر بلایی هم که می‌خواهد بر سرم بیاید و اگر بیایم رئیس جمهور مقتدری هستم که هم افرادی که این کارها را انجام می‌دهند را سرجایشان می‌نشانم و هم رئیس جمهوری هستم که اگر زیرمجموعه‌ام خطا کند آنها را هم سرجایشان می‌نشانم تا وارد حریم‌هایی نشوند و این بساط را سر ما دربیاورند.

موسوی بگوید،اصلاحاتی یا اصولگرا است ؟

کروبی خطاب به موسوی گفت: آقای موسوی ! آیا با توجه به اینکه همیشه از مشکلات و دشواری‌ها گفته‌اند و بسیار هم خوب است، می‌خواهم با ایشان برادرانه اتمام حجت کنم و بگوییم که اگر ایشان فردا بگویند که نیستند به ضرر ماست و باید هر دوی ما بمانیم. اما آقای موسوی آیا خودشان را برای آن دشواری‌ها آماده کرده است؟ آیا راه اصلاحات و امام را ادامه می‌دهد؟

وی افزود: من دو دسته را در کنار موسوی می‌بینم؛ دسته اول کسانی هستند که با ایشان و آدم‌های خوبی هستند و دسته دیگر افرادی هستند که بد نیستند اما کارشان فضاسازی است و یکدفعه شایعه می‌‌کنند که کروبی و موسوی هر دو خوب هستند اما کروبی رأی ندارد و این کار همان کاری است که 4 سال پیش انجام دادند و 18 میلیون رأی برای معین و 20 میلیون رأی برای هاشمی درست می‌کردند اما من هم می‌گویم رأی دارم و هم تا آخر می‌ایستم و هم دولت اداره می‌کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: ‌امروز جریانی هست که به دنبال این است که کاری انجام دهد تا کار را خراب کند و این افراد چند نفری هم بیشتر نیستند و آقای موسوی در این لحظه حساس این نکته را به مردم بگویند که بالاخره اصلاحاتی و یا اصولگرا است ؟ و اینکه در برابر سختی‌ها و مشکلات چه کاری انجام می‌دهد؟

توکل من اول به خدا و دوم به آرای مردم است

میرحسین موسوی در بخش پایانی مناظره زنده تلویزیونی خود با مهدی کروبی با بیان اینکه چرخش قدرت از ملزومات نظام جمهوری اسلامی است، گفت: به همین دلیل به هیچ وجه تا قبل از ماجراهای اخیر که احساس خطر جدی کردم، انگیزه‌ای برای حضور در صحنه نداشتم.

موسوی خاطرنشان کرد: البته من احساس نمی‌کردم 100 درصد به خط مشی‌ها و سیاست‌های آینده معتقد باشم و احساس می‌کردم بالاخره قواعدی در کشور است که آنها را رعایت می‌کنند و من برخی سیاست‌ها را قبول دارم و برخی را نه.

وی گفت: من در برخی مواقع مانند توقیف روزنامه‌ها و یا راجع به حذف‌های استصوابی و یا موارد گوناگون، مواضع خود را اعلام کرده‌ام و حتی یکبار برای آمدن به صحنه تصمیم گرفتم ولی به دلیل موانعی که توضیح آن را لازم نمی‌دیدم، منصرف شدم اما وضعیت فعلی را بسیار خطیر یافتم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: با توجه به توانایی‌هایی که در خود می‌دیدم برای برخورد با مشکلات وارد صحنه شدم تا مشکلات اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجه فعلی را با توجه به تجربیاتی که در این رابطه داشتم، حل کنم.

موسوی ورود خود به صحنه انتخابات را مستقل عنوان کرد و گفت: در حلقه اصلی تصمیم‌گیریهای ستاد من افرادی هستند که به هیچ وجه گرایش‌های مثبت و منفی، که در سطح جامعه بشود به آنها عیب می‌گرفت را نمی‌یابم.

وی گفت: منتهی بنده فضا را باز نگه داشتم و گفتم در وسط صحنه مواضع خود را اعلام می‌کنم و اصلاح‌طلبی هستم که دائم به اصول رجوع می‌کنم و معتقدم که جامعه نیز همین جور است و مردم نیز با توجه به اینکه به اصول و ارزش‌های خود پایبندند، به پیشرفت و عقلانیت علاقمند بوده و از تحجر و تنگ‌نظری بیزارند.

کسانی‌که کراوات می‌بریدند امروز سرکارند

این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: به من تهمت زدند که در زمان بنده کراوات‌ها را می‌بریدند درحالیکه گروههایی که امروز سر کار هستند، باقی مانده همان کسانی هستند که این کارها را می‌کردند و فرمان هشت ماده‌ای امام صادر شد تا جلوی آنها را بگیرد و آنها در دانشگاه‌ها و در جامعه حضور نداشته باشند.

موسوی ادامه داد: به هر حال بنده در شرایط فعلی احساس تکلیف کردم و براساس یک موضع مستقل وارد صحنه شدم ولی دست خود را باز گذاشته‌ام تا کسانیکه ساختار شکن نیستند و نظام و قانون اساسی را قبول دارند و می‌خواهند در داخل نظام کار کنند، با آغوش باز روبرو شوند و ما نمی‌توانیم از آنها بپرسیم که چرا از ما حمایت می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: ولی گروه اصلی تصمیم‌گیری ما یک حلقه بیشتر نیست و ما براساس آن عمل می‌کنیم و از خدا می‌خواهیم تا این کار را به همین شکل و در صراط مستقیم پیش ببریم.

در این قسمت از مناظره، کروبی از موسوی پرسید برای حل مشکلات چه برنامه‌ای دارید و این را صاف و پوست‌کنده برای مردم بگویید چرا که من معتقدم مشکلات جدی سر راه وجود دارد و شما بگویید که با آنها چه می‌کنید ؟

موسوی جواب داد: بنده 8 سال زیر بار جنگ و مشکلات و جریان‌های سیاسی که می‌دانید چه بلایی سر من آوردند، ایستادگی کردم و بنده امروز همان آدم هستم.

وی گفت: من در گذشته فردی قوی بودم و امروز هم همان فرد هستم و به صحنه آمدم تا با تعامل با همه نیروها که در صحنه هستم، بتوانم مسائل کشور را حل کنم.

این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در وهله اول به خدا توکل کردم و معتقدم باید آرای مردم را داشته باشم و همچنین با صداقت مردم را در کنار سیاست‌ها قرار دهم و معتقدم رکن اصلی حضور خود مردم در صحنه است و دولت فقط می‌تواند بسترساز این حضور باشد و همین برنامه‌ای که با این دقت تهیه شده، یک فرع است و مساله اصلی را حضور و خلاقیت مردم می‌دانم و با درک این مسائل و خطرات به صحنه آمدم و تا آخر نیز خواهم ماند.

گسترش فساد در چهار سال اخیر

موسوی یکی از مسائل مهم را گسترش فساد در طول چهار سال گذشته در کشور دانست و گفت: دائم بحث فساد می‌شود و می‌خواهند مچ‌گیری کنند، ولی من معتقدم آنچه که فساد نامیده می‌شود مجموعه سیاست‌هایی است که ما امروز در زمینه اقتصادی داریم.

وی برخورد با فاسد را آخرین حلقه از مجموعه یک زنجیره بلندی دانست که باید انجام بگیرد و ادامه داد: قبل از آن مسیرهایی را که به فساد می‌تواند، بیانجامد از جمله پارتی بازی، خویشاوند سالاری و رفاقت باید از بین ببریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از کسانی‌که پرونده دارند و صدها میلیارد ثروت دارند نباید در دستگاه خود استفاده کنید.اجازه ندادید تا قراردادهای نفتی در وزارت نفت انجام شود، بلکه این قراردادها در مکانی خارج از وزارت نفت و در وزارت کشورانجام شد. آن موقع اگر شما به دو فاسد هم برخورد بکنید باید مدارک کافی را به قوه قضائیه ارائه دهید و اگر اراده و عزم داشته باشید، می‌توانید مشکلات را حل کنید.

از تغییر تعرفه ها چه کسی سود برد؟

موسوی خاطرنشان کرد: دولت تعرفه‌های موبایل را بالا و پایین برد و میلیاردها تومان در این رابطه بالا و پایین شد، تعرفه‌های شکر عوض شد و ما می‌پرسیم چه کسانی سود کردند ؟

وی گفت: با بودجه کشور تمام پلاکاردهای شما که همه جا را گرفته ممکن است از این منابع تامین شده باشد. بیایید ثابت کنید چه کسانی از این مسئله سود بردند ؟

این کاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: تعرفه‌های ماشین را بالا و پایین کردید و بگویید چه کسانی از این مسائل سود بردند؟ من معتقدم اینهاست که فساد را در جامعه درست می‌کند.

اینجا دروغ می‌گوید هیچکس یقه‌اش را نمی‌گیرد

در این قسمت از مناظره مجری برنامه به موسوی تذکر داد که کاندیدای غایب در مناظره حضور ندارد و میرحسین موسوی گفت که من راجع به سیاست‌های چهار سال گذشته صحبت می‌کنم و خطاب به مجری ادامه داد: من از شما تعجب می‌کنم چرا وقتی کسان دیگر در اینجا صحبت می‌کنند چنین تذکری نمی‌دهید ؟ من تمام وقتم را می‌دهم تا ایشان سه برابر من اینجا صحبت کنند و هر دروغی که می‌خواهد، بگوید.

وی گفت: وقتی ایشان اینجا دروغ می‌گوید هیچکس یقه‌اش را نمی‌گیرد. من اسم کسی را نبردم.

موسوی ادامه داد: بنده یک فرد انقلابی هستم و در اعتراض به وضعیتی که ایشان بوجود آورده سخن می‌گویم و اگر وضعیت کشور اینگونه نبود من وارد نمی شدم و همان کار فرهنگی خود را می‌کردم.

وی خاطرنشان کرد: ایشان مملکت را به جایی کشانده است که پر از دروغ و نفاق است و پرونده سازی می‌کند و خجالت نمی‌کشد که در مقابل من مدام عکس خانم بنده را نشان می‌دهد درحالیکه خانم من یک استاد دانشگاه و یک فرد روشنفکر است و من نمی‌خواهم تعصب شخصی را وارد این موضوع کنم ولی ایشان تا این اندازه خودش را پایین می‌آورد.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حالا شما به بنده می‌گویید که من حرف نزنم؟ من اجازه می‌دهم که ایشان بیاید و حرف بزند و نماینده دادستانی هم نباشد که زمان را اندازه‌گیری کند و عیبی هم ندارد. چرا نباید حرف بزنم؟

موسوی خطاب به مردم گفت: ای مردم همه صحبت‌ها را در کنار هم قرار دهید و این گراف‌هایی که بنده نشان دادم، یادتان باشد و بدانید که این نمودارها را بالا و پایین می‌کنند تا شما را گول بزنند و نقش مار می‌کشند تا سعی کنند شما را به بیراهه ببرند و من با اینها مخالفم.

مجری برنامه در پایان خطاب به میرحسین موسوی گفت: آقای مهندس من فقط تذکر قانونی را عرض کردم و شما در بیان هر مطلبی آزاد هستید.

موسوی در پایان گفت: ایشان همه جا صحبت می‌کند و تهمت می‌زند و صدا و سیما، سایت‌ها و پول‌ها هم در اختیارش است.

فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها