گرایش شدید زنان باردار به سزارین که روز به روز درحال افزایش است، نوزادان و مادران را در معرض آسیب‌های روحی و جسمی مختلف قرار داده است.
کد خبر: ۲۵۶۳۲۰

به گزارش  مهر، در سال‌های اخیر شاهد گرایش روز افزون زنان باردار به سزارین برای تولد نوزادان هستیم که دلیل اصلی آن ترس از درد است در حالی که سزارین به عنوان یک روش وضع حمل باید تنها در موارد نادر روی دهد.

آمار نشان می‌دهد در بیمارستان‌های دولتی ایران 30 درصد و در بیمارستان‌های خصوصی بیش از 80 درصد از کل زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود و این آمار روز به روز در حال افزایش است این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا آمار سزارین بین 15 تا 25 درصد است.

یک متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: زایمان به شیوه سزارین تنها در شرایط خاصی که امکان زایمان به روش طبیعی وجود نداشته باشد، باید انجام شود.

ناهید افتخاری با اشاره به وضعیت ویژه مادر و جنین برای انجام سزارین به توضیح درباره برخی از این شرایط پرداخت و افزود: در زمانی که جنین به صورت نامناسبی قرار گرفته و امکان زایمان قریب‌الوقوع هم وجود نداشته باشدیا مکونیوم قیر نوزاد دفع شود، انجام سزارین یک امر حیاتی است.

وی دیابت، فشار خون بالا، مسمومیت‌های دوران حاملگی، تنگی لگن مادر و جداشدن جفت را از دیگر علل انجام سزارین ذکر کرد.

این متخصص زنان و زایمان، چسبندگی نامناسب جفت و جفت سرراهی، افزایش احتمال عفونت و آمبولی و تاثیر نامطلوب بر شیردهی را از مهم‌ترین عوارض زایمان به روش سزارین برشمرد.

افتخاری با اشاره به این‌که برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که افرادی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند از بهره هوشی بالاتری نسبت به دیگران برخوردار هستند، گفت: هیچ سند معتبر و علمی وجود ندارد که نشان دهد زایمان طبیعی بر هوش نوزادان تاثیر می‌گذارد و یا سبب کم‌هوشی و فشار آمدن به سر نوزاد می‌شود.

به گفته وی، نباید فراموش کرد در زایمان طبیعی مزایایی وجود دارد که مادر و نوزاد هر دو از آن بهره‌مند می‌شوند به عنوان مثال در زایمان طبیعی، مادر در معرض عمل جراحی و بیهوشی قرار نمی‌گیرد و بعد از زایمان زودتر به زندگی عادی و روزمره برمی‌گردد.

وی همچنین بلافاصله پس از زایمان صدای گریه نوزاد خود را می‌شنود و می‌تواند او را در آغوش بگیرد و نوزاد نیز در نخستین لحظه تولد از گرمی آغوش مادر برخوردار می‌شود و ضمن ایجاد بیشترین ارتباط عاطفی میان مادر و فرزند، از همان لحظه نخست با شیر مادر تغذیه می‌شود که این خود بزرگ‌ترین مزیت است.

افتخاری یادآور شد: از سوی دیگر، مادری که به طور طبیعی وضع حمل کرده نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک و داروهای بعد از عمل ندارد، ضمن این‌که نوزاد نیز با طی مسیر طبیعی کانال زایمان تحت تاثیر هورمون‌های ایمنی‌بخش قرار می‌گیرد یعنی در واقع نوعی واکسیناسیون طبیعی از طریق کانال زایمان توسط بدن خود مادر در مورد نوزاد انجام می‌شود که مجموعه این مسائل موجب می‌شود تا کودک در بزرگسالی کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و اختلال‌های روانی قرار گیرد در ضمن به لحاظ هوشی و احساس آرامش روحی نیز در مقایسه با بچه‌هایی که به روش‌های غیرطبیعی مثل سزارین به دنیا آمده اند وضعیت مناسب‌تری دارد.

وی درباره نقش پزشکان در افزایش آمار سزارین عنوان کرد: انتخاب شیوه زایمان در یک رابطه دوطرفه پزشک و بیمار قرار دارد و زمانی که بیمار با وجود توصیه پزشک به زایمان طبیعی، اصرار به سزارین دارد، پزشک نمی‌تواند کار دیگری را انجام دهد.

افتخاری از تفاوت دستمزد زایمان طبیعی و سزارین، مشکلات و گرفتاری‌های شغلی، تعداد مراجعان و رسیدگی به وضعیت آنان و طولانی بودن زمان زایمان طبیعی به‌عنوان مهم‌ترین علل تمایل بعضی از پزشکان به شیوه سزارین نام‌برد.

روش‌های زایمان بدون درد در زایمان طبیعی، راه حلی است که سازمان‌های بین‌المللی و مراکز درمانی برای علاقه‌مند کردن مادران به زایمان طبیعی پیشنهاد می‌‌کنند و متخصصان می‌‌کوشند روش‌‌های تازه‌ای را برای بی‌درد شدن زایمان طبیعی ابداع کنند و زایمان بی‌درد یکی از روش‌های مطمئنی است که در کشورهای اروپایی از آن استفاده می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان، تزریق مواد بی‌حس‌کننده به داخل کانال نخاع در مرحله فعال زایمان را یکی از روش‌های زایمان بدون درد ذکر  و اظهار کرد: استفاده از مواد بیهوشی استنشاقی روش دیگر زایمان بدون درد است که در مواردی که درد زایمان بسیار شدید می‌شود می‌توان از گاز انتونوکسی برای تسکین درد و کاهش هیجان و استرس بیمار با رعایت اصول پزشکی بیهوشی از آن بهره برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها