نگاهی به مسابقه برای رسیدن به کوهستان جادو

علمی -‌ تخیلی و نوجوانانه

مسابقه برای رسیدن به کوهستان جادو یک کمدی ماجراجویانه و علمی ‌ تخیلی است که برخی صحنه‌های آن دلهره‌آور است، این فیلم که توسط اندی فیکمن کارگردانی شده، نسخه دوباره‌سازی یک فیلم موفق دهه هفتادی است که توسط کمپانی والت دیزنی تهیه و تولید شده بود. فیلمنامه فیلم را مارک بومبک و مت‌لوپز نوشته‌‌اند. این فیلم یکی از محصولات موفق و پرفروش دنیای سینما در یک ماه اخیر بوده است. موفقیت فیلم به دلیل آن که محصولی برای کودکان و نوجوانان است، توجه محافل هنری جهان را به خود جلب کرده است. دواین جانسن بازیگر عضلانی سینما (که به راک معروف است)‌ در نقش اصلی فیلم ظاهر شده است. دیگر بازیگران فیلم عبارتند از: آنا سوفیا راب، آلکساندر لودویگ، کارلا گوجینو، سیاران هنیدز، تام اورت اسکات، بیلی براون، گری مارشال و کیم ریچارد.
کد خبر: ۲۴۵۲۷۸

قصه

خط اصلی قصه فیلم درباره یک کارشناس امور فضایی و سفینه‌های پرنده است که به دو نوجوان کمک می‌کند از چنگ یک سازمان بد ذات زیرزمینی و آدم‌های آن فرار کنند. این دو بچه دارای قدرت‌هایی عظیم هستند که این سازمان زیرزمینی قصد سوء‌استفاده از آنها را برای کارهای غیرقانونی خود دارد. شخصیت اصلی قصه جک برونو ( با بازی راک)‌ دانشمندی فعال و پرشر و شور است. زندگی اجتماعی جک زندگی خانوادگی او را تحت تاثیر قرار داده و وی فرصت زیادی برای بازی با فرزندان خود ندارد. او در حال تحقیق بر روی یک پروژه فضایی است و احساس می‌کند نیروهای بیگانه فضایی، قصد دارند با یک بشقاب‌پرنده به کره زمین سفر کنند. در حالی که هدف این سفر برای جک نامشخص است، ولی او احساس می‌کند می‌تواند با ورود سفینه به کره زمین، تحقیقات خود را به صورت بهتری انجام دهد. در همین ایام است که او با ساراوست آشنا می‌شود. این دو کودک و نوجوان خواهر و برادری هستند که هیچ شباهتی به بچه‌های هم‌سن و سال خود ندارند. آن چه ساراوست را از بقیه بچه‌ها جدا می‌کند، قدرت مرموز و خارق‌العاده‌ای است که آنها دارند. این دو تا به حال از این قدرت استثنایی استفاده‌ای نکرده‌اند و می‌‌خواهند با‌ آن، کارها و اقدامات خوب انجام دهند. جک پس از آشنایی با سارا و ست به این فکر می‌افتد که به کمک قدرت خارق‌‌العاده آنها، پروژه فضایی خود را کامل کند. اما او برای این کار با یک مشکل بزرگ روبه‌روست. یک سازمان بزرگ غیرقانونی که در کارهای خلاف دست دارد، متوجه قدرت مرموز سارا و ست شده و قصد ربودن آنها را دارد. این سازمان می‌خواهد به کمک قدرت بیکران این خواهر و برادر، به منابع غنی جهان دست پیدا کند و بر کل کره خاکی حاکمیت پیدا کند. اما جک مانعی بر سر راه آنهاست. جک، سارا وست و چند کاراکتر مثبت دیگر قصه فیلم برای فرار از دست جنایتکاران، راهی کوه جادو می‌شوند. جنایتکاران هم به دنبال آن به راه می‌افتند. آیا جک می‌‌تواند اوضاع را مهار کرده و این باند تبهکار را از بین ببرد؟

نقد

«مسابقه به کوهستان جادو» که به نوعی نسخه جدید «فرار به کوهستان جادو»ی والت‌دیزنی است، یکی از آن فیلم‌های سرگرم‌کننده‌ای است که این کمپانی خانوادگی‌ساز همه ساله برای بچه‌ها و خانواده‌های آنها تهیه می‌کند. بسیاری از تماشاگران حالا آن نسخه قدیمی را که اوایل دهه 60 میلادی ساخته شد، از یاد برده‌اند. به همین دلیل، می‌توان متوجه شد که چرا این کمپانی تصمیم به تولید نسخه جدید و امروزی شده فیلم قدیمی خود گرفته است. اگر در دوران تولید نسخه اصلی فیلم‌های زنده کمپانی دیزنی با استقبال خیلی زیاد تماشاگران روبه‌رو نمی‌شدند، ولی در یک دهه اخیر میزان استقبال تماشاگران از این محصولات زنده خیلی خوب بوده است. شاید به همین دلیل است که مسوولان این کمپانی، اخیرا تصمیم به تولید دوباره محصولات زنده قدیمی خود گرفته و گویا می‌خواهد جبران مافات کند؟ جذابیت اصلی نسخه جدید در این است که ضمن حفظ روحیه و حال و هوای اثر قدیمی، آن را کاملا به روز کرده است و بیننده هنگام تماشای آن اصلا احساس نمی‌کند، در حال تماشای یک قصه قدیمی و کلاسیک است. آن زمان که نسخه اصلی اکران عمومی شد، فیلم‌های فضایی و بشقاب‌های پرنده محبوبیت زیادی در بین مردم داشتند و حتی مجموعه‌های متنوع و زیاد تلویزیونی، تماشاگران را همراه خود به سفرهای هیجان‌انگیز فضایی می‌بردند. اما قصه این فیلم سفینه‌های فضایی را فقط به عنوان دستمایه در اختیار می‌گیرد تا قصه‌ای در باب روابط آدم‌ها و حرص و طمع برخی از آنها برای کسب درآمد بیشتر را بازگو کند. با وجود سادگی و روانی قصه فیلم، جلوه‌های ویژه در آن نقش مهمی دارد و سازندگان فیلم موفق شده‌اند در این رابطه صحنه‌های خوبی خلق کنند. با آن که راک بازیگر اصلی فیلم است، اما دو بازیگر کودک و نوجوان (و البته جلوه‌های ویژه)‌ نقش‌آفرینان اصلی و مهم قصه هستند. فیلم به عمد فضایی گنگستری دارد و به دلیل لحن کمدی خود، دنیای آدم‌های اسلحه به دست را به تمسخر می‌گیرد. آدم‌های بد ماجرا یک جورهایی حکم کاریکاتور را دارند و باعث خنده و مزاح تماشاچی می‌شوند. به دلیل نوع قصه، فیلم و رده‌بندی سنی آن که خاص کودکان و نوجوانان است شخصیت‌ها به دو دسته خوب و بد تقسیم شده‌اند. آدم‌های خوب قصه همه مهربان هستند و آدم‌های بد، موجوداتی شرور و بدذات به نمایش درمی‌آیند. اکشن قصه فیلم خوب است و ماجراجویی‌های پی‌درپی، مانع از خستگی تماشاگران می‌شوند. «مسابقه به کوهستان جادو» یک فانتزی شاد و هیجان‌انگیز است که به صورت همزمان بزرگ‌ترها و بچه‌های آنها را سرگرم می‌کند. راک با این فیلم نشان می‌دهد که قابلیت زیادی برای حضور در نقش‌های کمدی و خنده‌دار دارد و باید این راه را ادامه دهد.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها