در رویدادی کم سابقه؛

یزد به زیر شن فرو رفت

در آخرین ساعات شامگاه گذشته توفانی از یزد گذر کرد و این شهر را یکپارچه در شن و گرد و غبار فرو برد.
کد خبر: ۲۴۵۲۶۳

به گزارش مهر در یزد، آثار توفان شنی که شب گذشته از استان یزد به ویژه شهرستانهای اردکان، میبد و یزد عبور کرد، امروز در جای جای این شهرستان مشاهده می شود.

رد چرخ خودروها و جای پای عابران همانگونه در استانهای شمالی و غربی کشورمان بر روی برف مانده است،‌ در استان یزد نیز بر روی پرده ای از شن باقیمانده و تقریبا تمام شهر در گرد و غبار و پرده ای از شن فرو رفته است.

به دلیل وجود این گرد و غبار شدید،‌ تمام شهر حالتی کدر به خود گرفته و حتی آسمان نیز هنوز غبار آلود به نظر می رسد.

به گفته اهالی شهر یزد، توفان شن و هاله های گرد و غبار معمولا در استان یزد به ویژه از نیمه های اسفندماه تا نیمه های اردیبهشت ماه هر سال زیاد اتفاق می افتد اما شدت این توفان و میزان گرد و غبار پراکنده شده در هوا حداقل در پنج شش سال گذشته بی سابقه بوده است.

دیشب در سراسر استان یزد به ویژه مرکز استان،‌ وضعیت فوق العاده اعلام شد و حتی شبکه تابان نیز با قرائت خبری فوری به مردم هشدار داد از حضور در خیابانها و رانندگی خودداری کنند و درب و پنجره های منازل خود را ببندند.

با حاکم شدن تاریکی بر آسمان شهر بر اثر این توفان، همه جای شهر در هاله ای از شن فرو رفت و در بیشتر خیابانها نیز هیچ عابر و خودرویی مشاهده نمی شد.

در پایان ساعات شب و نخستین ساعات بامداد نیز دمای هوای شهرستان یزد به شدت کاهش یافت و سرمای زمستانه را در شهر پراکنده کرد.

به گفته کارشناسان هواشناسی، منشا شنهای معلق در هوا را اردکان اعلام کردند و گفته اند: سرعت توفان در عقدای شهرستان اردکان 97 کیلومتر در ساعت بوده و این میزان در شهرستان طبس 65 کیلومتر در میبد 72 کیلومتر در یزد 83 کیلومتر و در بافق 43 کیلومتر در ساعت بوده است.

کارشناسان هواشناسی با اعلام احتمال وقوع این توفان در روزهای آینده به شکل خفیف تر از مردم خواستند: به دلیل بروز مشکلات تنفسی در ساعات وزش توفان به هیچ وجه از منزل خارج نشوند و به ویژه از خروج افراد مسن و کودکان از منزل در این ساعات جلوگیری کنند.

هنوز میزان خسارات احتمالی از وزش این توفان شن در استان یزد گزارش نشده است.

استان یزد با توجه به قرار گرفتن در کویر مرکزی ایران هر از چند گاهی با چنین پدیده هایی روبرو می شود به نحوی که برخی مناطق و محلات و آثار تاریخی زیر توفان شن ناپدید شده اند که نمونه آن مسجد "ریگ " در جاده میبد - یزد است که حدود 10 سال قبل به طور کامل و سالم از زیر شن بیرون آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها