مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی،فرهنگی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با توجه به اهمیت آثار به جای مانده از دوران دفاع مقدس اینگونه آثار خارج از نوبت در فهرست آثار ملی ثبت می شوند.
کد خبر: ۲۳۷۳۵۲

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی ستاد گردشگری جنگ" حسینعلی وکیل"با اعلام این خبر افزود: باید نسبت به ثبت ملی این آثار اقدام شود تا از هرگونه تهدید و یا بی توجهی مصون باشند.

وی تصریح کرد: این دفتر آمادگی کامل دارد جهت ثبت آثار دفاع مقدس خارج از نوبت و بدون هیچ محدودیتی اقدامات لازم را انجام دهد.

وکیل اظهار داشت: برای ثبت آثار دفاع مقدس که بتوان به نوعی آنها را با قوانین موجود تطبیق داد، تاکنون جلسات متعددی با حضور رییس ستاد گردشگری جنگ و معاون میراث فرهنگی سازمان تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی،فرهنگی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکیدکرد: پیرو برگزاری این جلسات مقرر شد مکان های مربوط به دفاع مقدس که دارای شان و موقعیت ملی هستند حتی اگر ارزش معماری یا تاریخی نداشته باشند ثبت ملی شوند.

به گفته وی، مکان هایی همچون محل شهادت "شهید چمران"که سردار و یک چهره شناخته شده در سطح ملی است و یا دیگر مناطق دفاع مقدس همچون پادگان دوکوهه، بقایای شهر قدیم هویزه از جمله این آثار به شمار می رود.

وکیل تاکید کرد: منزل شهید "منتظر قائم" در یزد به عنوان اولین شهید در راه مبارزه با آمریکا، محوطه منطقه شرهانی، محوطه یادمان دهلاویه و منطقه "انکس آبادان" از جمله مکانهایی هستند که تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند.
این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه سالانه حدود چهار هزار اثر در فهرست میراث غیر منقول به ثبت می رسد، به همین دلیل محدودیتی برای ثبت آثار دفاع مقدس وجود ندارد.

وی یادآور شد: همچنین به دلیل اهمیت و حساسیتهایی که دفاع مقدس دارد باید هرچه زودتر آثار یا مناطق برجای مانده ثبت شود چرا که ممکن است مورد تهدید و یا بی توجهی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی،فرهنگی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باتأکید بر اینکه برای ایجاد مصونیت قانونی آثار دفاع مقدس اعم از مناطق و مکان های خاص،باید هرچه سریعتر عملیات ثبت آن انجام شود،ادامه داد: به همین دلیل کار ثبت آثار دفاع مقدس را می توانیم خارج از نوبت انجام دهیم.

وکیل گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که نمی توان تمامی نقاط جبهه سراسر مرز را به ثبت رساند و اصولا امکان حفاظت تمامی این نقاط نیز وجود ندارد به همین دلیل همانطور که ذکر شد باید مکان هایی ثبت ملی شوند که اتفاق خاص و مهمی در آنجا رخ داده و لازم است از نظر تاریخی برای آگاهی نسلهای آینده باقی بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها