مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مطالعه، طراحی و احداث "موزه شهدا" برای نخستین بار در شهرهای مختلف کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۳۰۷۶۸

"محمدحسین فرمهینی فراهانی" امروز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: در هماهنگی های انجام شده با بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، مراحل اولیه راه اندازی موزه شهدا در استان های فارس و ارومیه به پایان رسیده و مرحله نهایی آن درحال انجام است.

وی با بیان این که امکان دارد این موزه ها با نام دفاع مقدس نامگذاری شود، گفت: موزه شهدا در تهران در جوار حرم حضرت امام خمینی (ره) و در استان های خوزستان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان نیز در مرحله مطالعات اولیه قرار دارد.

فراهانی ادامه داد: در این موزه ها وسایل شخصی، وصیت نامه، خاطرات و دست نوشته های شهدا و همچنین ابزار و ادوات جنگی عملیات های مختلف دفاع مقدس ، نگهداری و در معرض دید همگان قرار می گیرد.

به گفته وی، هزینه ساخت این موزه ها ازسوی سازمان های میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری و موسسه حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با استفاده از اعتبارات استانی هر استان تامین می شود.

طرح بازنگری موزه ها

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی به "طرح بازنگری موزه ها" اشاره کرد و گفت: در این طرح از تمام مسوولان موزه های کشور خواسته شده تا پیش از هر اقدامی جهت رفع مشکلات موزه ها، طرح محتوایی در این خصوص تهیه و در اختیار سازمان مرکزی قرار دهند.

فراهانی توضیح داد: به همین منظور و برای ایجاد ارتباط با موزه های سراسر کشور، "کمیته محتوایی" در اداره کل موزه ها در سازمان مرکزی تشکیل شده است.

طرح ساماندهی اشیای موزه ای

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی با بیان این که بیش از یک میلیون و 700 هزار شی تاریخی در موزه های سراسر کشور وجود دارد،گفت: با اجرای طرح ساماندهی اشیای موزه ای، تمامی اشیا ازجمله اشیای ویترینی و انباری به صورت دوره ای ساماندهی می شود.

وی با بیان این که برای این منظور "کمیته استانداردسازی موزه ها" در سازمان مرکزی تشکیل شده است، هدف از این طرح را دستیابی به تعداد دقیق اشیاء و بررسی نیاز آنها به حفاظت، مرمت و بازنگری مطرح کرد.

فراهانی با اشاره به این که طرح ساماندهی در سه مرحله انجام می شود، اظهار داشت: در مرحله نخست، همه اشیا شناسنامه دار شده و برای هر کدام یک شناسنامه کالبدی و یک شناسنامه اطلاعاتی شامل مشخصات شی و اینکه باید در چه گروهی قرار گیرد، تهیه می شود.

وی در مورد مرحله دوم ساماندهی اشیای موزه ای، گفت: دراین مرحله برای اطلاع از تعداد اشیا و امکان دسترسی آسان به این آمار، از آنها عکسبرداری شده و اطلاعات وارد سیستم رایانه می شود.

فراهانی ادامه داد: مرحله سوم ساماندهی، شامل تهیه بانک اطلاعاتی است که طی آن اطلاعات جامعی از اشیا شامل مانند تعداد،‌ تصویر، تاریخچه، زمان و مکان کشف و مراحل مرمت به صورت بانک جامع اطلاعاتی برای استفاده پژوهشگران، محققان، مرمت گران و موزه داران تهیه می شود.

به گفته وی، در دولت نهم و تا اسفند ماه سال 1386، تعداد 450 هزار شی موزه ای ساماندهی شده است.
فراهانی با بیان این که بیش از یک میلیون و 500 هزار شی تاریخی ثبت شده و ثبت نشده در ویترین ها و انبارهای موزه های سراسر کشور وجود دارد، افزود: سازمان میراث فرهنگی تلاش دارد تا پایان سال جاری بخش عمده ای از اشیای موزه ای را ساماندهی کند.

خرید اشیاء تاریخی از مردم

مدیرکل موزه های سازمان میراث فرهنگی همچنین به خرید اشیای تاریخی که در گنجینه های خصوصی افراد نگهداری می شود، اشاره کرد و گفت: "کمیته کارشناسی اشیا" برای بررسی تاریخچه و قیمت گذاری اشیایی که ازسوی مردم برای فروش ارایه می شود، تشکیل شده است.
وی هدف از این طرح را جلوگیری از قاچاق اشیای تاریخی و فروش آن به قاچاقچیان و غنی سازی موزه ها عنوان کرد.

فراهانی، اظهار داشت: اشیا پس از قیمت گذاری از سوی کمیته کارشناسی اشیای تاریخی، خریداری و به اداره کل موزه های سازمان میراث تحویل داده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها