سال جهانی نجوم در ایران با برگزاری برنامه‌های متعدد و متنوعی همراه بود. شروع پررویداد سال جهانی نجوم در ایران، امید سالی پربار را به همراه داشت. در نخستین روز این سال، روزنامه جام‌جم، ویژه‌نامه خود درباره این سال را با مطالب و یادداشت‌های متنوعی از چهره‌های برجسته علمی داخلی و خارجی کشور منتشر کرد.

در همین روز، دکتر صادق واعظ‌زاده، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز طی یادداشتی در روزنامه جام‌جم، ضمن اشاره به گذشته پرشکوه دانش ستاره‌شناسی در ایران و تاکیداتی که در تعالیم اسلامی به این دانش شده است، ابراز امیدواری کرده بود که با احداث رصدخانه ملی ایران که کلنگ تاسیس آن در سال جهانی نجوم به زمین زده خواهد شد، ایران بار دیگر در مسیر پیشرفت در این رشته قرار بگیرد. این پیام بلافاصله مورد توجه قرار گرفت و هماهنگ‌کننده بین‌المللی سال جهانی نجوم (IYA) ترجمه انگلیسی آن را در وب‌سایت خود منتشر کرد. در همان روز گروه‌های مختلفی در ایران اقدام به مشارکت در نخستین پروژه این سال کردند. این پروژه که به نام سپیده‌دم معروف شده بود، پروژه‌ای بود که در آن گروه‌های نجومی در غروب نخستین روز سال جهانی نجوم به رصد خورشید می‌پرداختند و مردم را دعوت به تماشای ستاره حیات‌بخش منظومه شمسی می‌کردند. این پروژه همراه با دیگر کشورها در شهرهایی چون ارومیه، سعادت‌شهر، مشهد و جزیره قشم برگزار شد. در جزیره قشم علاوه بر اجرای پروژه سپیده‌دم نخستین پروژه ایرانی این سال نیز کلید خورد. پروژه صلح ستارگان، پروژه‌ای است که مورد حمایت انجمن نجوم ایران قرار دارد و طی آن قرار است گروه‌های نجوم آماتوری در مرزهای مشترک کشورهای خود شب‌های رصدی مشترکی برای مردم برگزار کنند تا بر مفهوم آسمان بدون مرز تاکید نمایند.

در اولین مرحله این پروژه جزیره قشم و امارات متحده عربی این پروژه را برگزار کردند و رصدگران دو کشور در دو سوی خلیج فارس به رصد آسمان مشترک بالای سر خود پرداختند. ضمن این که در این برنامه یکی دیگر از پروژه‌های این سال به نام نمایشگاه «از زمین تا آسمان» یا FETU برگزار شد. در این نمایشگاه مردم فرصت تماشای نماهای مختلفی از کیهان را داشتند که آنها را قدم به قدم از زمین دور می‌کرد تا عظمت کیهان را پیش چشمان مردم به نمایش بگذارد.

از روز اول آغاز سال جهانی نجوم، وب سایت رسمی این سال در ایران به نشانی www.astronomi.ir  شروع به فعالیت کرد. این وب‌‌سایت قرار است مرکزی برای اطلاع‌رسانی رویدادها و انتشار گزارش‌های مختلف این سال باشد. در شبکه 4 سیما نیز برنامه آسمان شب کماکان در روزهای دوشنبه و حدود ساعت 30/21 به پخش ویژه‌برنامه‌هایی درخصوص این سال می‌پردازد.

این شب‌ها درخشش سیاره زهره در آسمان بسیار چشمگیر است و منظره‌ای پرشکوه را بر فراز سر ما می‌آفریند. دیدار با سیاره زهره و مناظری که ماه در آسمان زمستان می‌آفریند و صورت‌های فلکی چشمگیر زمستانی می‌توانند فرصت مناسبی را فراهم آورند که ما در سال نجوم اندکی به طبیعت فراموش شده بر فراز سرمان بنگریم.

مرجان مرادی