سرپرست معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از کشف یک محوطه تاریخی در شهرک فیروزه نیشابور خبر داد.
کد خبر: ۲۲۶۰۹۱

محمود بختیاری افزود: بر اثر خاکبرداری جهت احداث آپارتمان‌های مسکونی در شهرک فیروزه نیشابور، آثار و شواهد باستانی مشاهده شد.

وی تصریح کرد: پس از کسب اطلاع کارشناسان میراث فرهنگی شهرستان، گمانه‌زنی و مطالعات باستانشناسی را با اخذ مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی (از آبان‌ماه) توسط گروه باستان‌شناسی آغاز کردند و این کار به مدت یک ماه انجام شد.

بختیاری گفت: بر این اساس، آثار مشهود و مطالعات انجام شده مشخص کرد در زیر لایه‌های آبرفتی دشت نیشابور به ضخامت حدود یک و نیم تا دو و نیم متر، آثار و مواد فرهنگی مربوط به دوران گذشته تاریخی مدفون است.

وی به مهر اظهار داشت: قسمت اعظم محوطه باستانی در زیر خانه‌های مسکونی شهر جدید نیشابور قرار گرفته و در برنامه‌های بعدی جهت تعیین عرصه و حریم آثار لازم است همچنان این مطالعات باستان‌شناسی ادامه یابد.

گفتنی است که رودخانه‌های فصلی فراوانی که از  کوه‌های بینالود به سمت دشت سرازیر بوده ، احتمالا بخشی از زیستگاه‌های باستانی را  زیر رسوبات مدفون کرده است.

وی خاطرنشان کرد: پرونده ثبتی این عرصه، توسط کارشناسان باستان‌شناسی تهیه و جهت بررسی و اقدامات اولیه ثبت در فهرست آثار ملی به شورای فنی و ثبت ارائه شد.

شهرک فیروزه نیشابور در حاشیه جاده کمربندی نیشابور و در فاصله شش کیلومتری شمال شرق شهر تاریخی نیشابور واقع شده است.

گورستان 3 هزار ساله

از سوی دیگر به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کردستان، سه گور 3 ‌هزار ساله که از منطقه زاگرس سنندج به‌دست آمده‌اند، به‌صورت جعبه‌‌ای به موزه این شهرستان انتقال یافتند.

اقبال عزیزی در گفتگو با ایسنا ادامه داد: این سه گور بدون تغییر حالت‌شان به‌صورت جعبه‌ای با خاک و تشکیلات به‌صورت کامل به موزه سنندج انتقال یافتند. همراه این سه گور، اشیای فلزی، وسایل جنگی، سرنیزه و تعدادی ظرف و کاسه سفالی که از کاوش در این گورستان به‌دست آمده‌، به موزه منتقل شدند.

او افزود: این گورها به‌صورت اتفاقی و هنگام انجام عملیات تعریض جاده سنندج به روستای حسن‌آباد در دامنه شرقی «آبی‌دشت» و کنار شهرک زاگرس سنندج، کشف و به نام گورستان زاگرس نام‌گذاری شد. پس از کشف، در یک اقدام نجات‌بخشی، کاوش در این گورستان به‌مدت یک‌ماه انجام شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کردستان بیان کرد: در این کاوش، حدود 17 گور باز شد و اکنون کار روی اشیا و گورها با هدف تاریخ‌گذاری و بررسی ارتباطات فرهنگی ادامه دارد.

وی درباره حفاظت از این محوطه، اظهار کرد: از آنجا که این گورستان در کنار شهر قرار دارد، مشکل حفاظتی برای آن نداریم. همچنین به‌صورت نامحسوس این منطقه توسط نیروی یگان حفاظت زیر نظر است.این قبرها به هزاره اول پیش از میلاد متعلق‌اند. نتایج کاوش انجام‌شده روی قبرستان زاگرس نیز تا حدود دوماه آینده مشخص می‌شود.

مرمت تاریخ عجبشیر

همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی وعده داد ؛ حمام تاریخی نوبهار عجبشیر، زیبایی گذشته خود را بازیابد.

تراب محمدی افزود: با اتمام مرمت آن، زیبایی‌های این شهر برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بیشتر می‌شود.
این حمام در بخش سعیدآباد عجبشیر واقع شده است.این حمام قاجاری حدود 38 متر طول، 27 متر عرض و  5/4 متر ارتفاع دارد.

دربیرون این حمام از سنگ‌های مالون،ماکادام رودخانه‌ای، آهک، خاک و کاهگل استفاده شده و در داخل آن آهک و در جرزهای دیوارهای داخلی و خارجی، سنگ‌های مالون تراشه‌ای به کار رفته و تمام دیوارها تا 2 متر برای کاهش آسیب رطوبتی کاشیکاری شده است.

رئیس میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: با وجود تغییرات زیاد، این بنا اصالت و معماری خود را حفظ کرده است.

عجبشیر با داشتن چندین اثر تاریخی و گردشگری ارزشمند از جمله بندر رحمانلو، قلعه ضحاک، مساجد چوبی، خانه‌ها و کبوترخانه‌های قدیمی و تاریخی از شهرهای گردشگری آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها