امسال و به دلیل کم‌آبی

گاوخونی میزبان پرندگان نیست

گاوخونی این روزها حال و روز خوبی ندارد، دست‌هایش خالی است و نمی‌تواند میزبان پرنده‌های مهاجری باشد که هر سال همین وقت‌ها دل به زلالی این تالاب جهانی می‌سپردند.
کد خبر: ۲۲۵۹۲۴

 گاوخونی که زمانی از 100 هزار پرنده مهاجر میزبانی می‌کرد، حالا آنقدر از وسعت آبی‌اش کاسته شده که دیگر چشم هیچ پرنده‌ای را نمی‌گیرد.

امسال گاوخونی فصل هجرت پرنده‌ها را با خاطره روزهایی سپری می‌کند که سفره آبی‌اش پر بود و اکوسیستم بی‌نظیرش فوج‌فوج پرنده را به فلات مرکزی ایران می‌کشاند.

اگرچه هر سال از میزان آب این تالاب که یکی از 18 تالاب بین‌المللی جهان است، کاسته می‌شود، اما امسال این کاهش روند چشمگیری داشته است.  «عمق این تالاب از یک متر و نیم به 10 سانتیمتر رسیده است» این گفته مریم فرهمند کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان است.

کاهش آب به گونه‌ای است که دیگر توانی برای گاوخونی باقی نگذاشته تا از پرنده‌ها میزبانی کند. فرهمند می‌گوید: «لکه‌های کوچک آب این تالاب توان میزبانی را از این تالاب گرفته است؛ تالابی که 20 سال پیش در فصل مهاجرت پرندگان، میزبان بیش از 100هزار پرنده بود.»

افزایش جمعیت، انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به شهرهای مختلف و ... از جمله دلایلی است که به اعتقاد این کارشناس گاوخونی را با مشکل کم‌آبی روبه‌رو کرده است.

این تالاب که از آن به عنوان نگین درخشان فلات مرکزی ایران نام برده می‌شود، هرساله میزبان پرنده‌هایی چون فلامینگو، حواصیل، انواع اردک‌، پرستوها و ... بود.

هر سال حدود 12 هزار پرنده مهاجر به این تالاب سفر می‌کنند تا فصل‌هایی از سال در کنار گاوخونی زندگی کنند.
این تالاب جهانی 4 هزار و 700 هکتار وسعت دارد و در 140‌کیلومتری جنوب‌شرق اصفهان قرار گرفته است.

اصفهان - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها