در مراسم تجلیل از دریافت‌کنندگان مهر اصالت یونسکو عنوان شد:

نفت، صنایع دستی را به حاشیه برد

طی مراسمی از دریافت‌کنندگان مهر اصالت یونسکو در آذربایجان شرقی تجلیل شد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم به فعالیت 250 رشته زنده صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه از وقتی نفت وارد زندگی و اقتصاد مردم شد، بحث صنایع دستی با خطر فراموشی مواجه شد.
کد خبر: ۲۲۴۴۴۳

هاتفی افزود: برای تقویت جایگاه هنرمندان این عرصه و جلوگیری از فراموش شدن صنایع دستی، دولت 6 محور مهم و اساسی را در برنامه‌های خود به طور جدی دنبال می‌کند.

وی حفظ داشته‌های موجود، احیای 15‌رشته ارزشمند منسوخ، تشکیل شهرک‌های صنایع دستی در تمام استان‌ها حمایت از تجارت و بسته‌بندی صنایع دستی را از جمله محورهای این برنامه برشمرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره مهر اصالت یونسکو هم گفت: در سال جاری هنرمندان ما توانستند در 45 رشته مهر اصالت دریافت کنند که در نوع خود در تاریخ یونسکو بی‌نظیر و بی‌سابقه بود.

در این مراسم بیگی،‌استاندار آذربایجان شرقی سهم صنایع دستی به غیر از فرش را در صادرات استان حدود 40 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: اگر برنامه ریزی شود در این زمینه می توانیم بازارهای بهتری را در دنیا برای خود فراهم کنیم.وی افزود: با  ایجاد شهرک صنایع دستی و فراهم کردن زیرساخت های این شهرک و اقدامات  دیگر می توانیم این امکان را فراهم کنیم.

استاندار خاطرنشان کرد: این مورد که کمترین سهم از تسهیلات مربوط به بنگاه‌های زودبازده در اختیار صنایع دستی بوده حقیقتی انکارناپذیر است و در این رابطه استان آمادگی استفاده از این تسهیلات را دارد.

محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان هم در این مراسم به اشتغال نزدیک به 220 هزار نفر به طور مستقیم در بخش صنایع دستی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در استان به غیر از فرش نزدیک 220 هزار نفر  در رشته هایی چون نقره و جواهر ‌  هنرهای چوبی  سفال و سرامیک و گلیم و جاجیم و... شاغلند.

وی در ادامه به بحث وام و تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون اکثر صنایع دستی به غیر از فرش در کارگاه‌های زیر 10 نفر فعالیت می کنند و برای حمایت و توسعه این کارگاه‌ها حتی وام اندک 20 میلیون تومانی نیز کافی است.مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه هنرمندان صنایع دستی را افراد مظلوم قلمداد کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی در مورد بیمه مظلومند و امیدوارم با پیگیری جدی مسوولان بحث بیمه هنرمندان حل شود.

تبریز  - خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها