معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز گفت: شهرک خاوران تبریز مدرن‌ترین شهرک مسکونی ایران می‌شود.
کد خبر: ۲۲۳۴۲۶

محمد عزتی امروز در گفتگو با فارس در تبریز افزود: از خصوصیات بارز طرح آماده‌سازی شهرک خاوران حذف گذرهای کمتر از 12 متر و قطعات کمتر از 300 متر و وجود مراکز محله‌ای، رعایت حریم فضای سبز و خیابان‌های اصلی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: این موارد با نگاه واقع‌بینانه به مسائل شهرسازی و تراکم‌های جمعیتی آینده برای این شهرک پیش‌بینی شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز، جمعیت پیش‌بینی‌ شده برای اسکان در شهرک خاوران را 160 هزار نفر اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر با آغاز فعالیت شهرداری منطقه 9 نقشه‌های آماده‌سازی فاز یک به همراه نقشه‌های قطعات شهرک به تفکیک مساحت‌های قطعات به منطقه مربوطه ابلاغ شده است که امید است نسبت به آغاز عملیات طراحی فاز دو و اگذاری اقدام کنند.

عزتی با اشاره به زمان آغاز طرح شهرک خاوران گفت: اوائل دهه 70 شهرداری تبریز در راستای ایجاد منبع درآمدی برای اجرای طرح‌های تفصیلی شهر تبریز آغاز به تملک اراضی خاوران برای احداث شهرک در شرق شهر کرد.

وی افزود: این طرح در زمان تهیه طرح جامع تبریز مطرح و بررسی آن به بعد از سال 80 موکول شد، در بررسی طرح، تعدادی از تعاونی‌ها حد فاصل خاوران تا شهر تبریز محدوده‌‌ای به نام آذران را تملک و توافقات اولیه را از شهرداری انجام دادند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز تصریح کرد: پرونده خاوران بعد از گذشت یک دهه در سال 83 در شورای عالی معماری ایران مطرح و به مساحت 700 هکتار مورد تصویب قرار گرفت در این مصوبه علی‌رغم وجود مصوبات شورای برنامه‌‌ریزی استان، شورای شهرسازی و معماری استان و ماده 5، سطوحی از اراضی تحت تملک شهرداری در خارج از محدوده پیشنهادی قرار گرفت و طرح مدت‌ها مسکوت ماند.

وی زمان آغاز مجدد طرح شهرک خاوران را اواخر سال 85 اعلام کرد و افزود: نهایتاً با پیگیری شورای شهر و مدیریت شهرداری تبریز، پیگیری‌های تعاونی‌های ذی‌نفع و تلاش همکاران معاونت شهرسازی و مساعدت اعضای کمیته فنی کمیسیون ماده پنج شهرداری تبریز در اوآخر سال 85 طرح تفصیلی شهرک خاوران تصویب و به شهرداری ابلاغ شد و با توجه به ضرورت نیاز به تهیه طرح آماده‌سازی برای آغاز عملیات منعقد شد و در اوایل سال 87 فاز یک آماد‌سازی، تصویب و ابلاغ شد.

عزتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود املاک تملیکی شهرداری تبریز در ضلع شرقی جاده زرنق چسبیده به محدوده مصوب خاوران افزود: انتظار این است که با همکاری مسوولان استان نسبت به طی مراحل تصویب فاز دو شهرک خاوران با وجود مصوبات ذکر شده، در این املاک اقدامات اجرایی صورت گیرد تا در آینده شاهد ایجاد بافت‌های غیرمجاز در کنار شهرک خاوران نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها