در صورت متقاعد نشدن طراحان،

استیضاح 2 وزیر یکشنبه اعلام وصول می‌شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر استیضاح کنندگان وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در چند روز باقی مانده، در جلسه با حضور وزیران متقاعد نشوند، طرح‌های استیضاح روز یکشنبه اعلام وصول می‌شود.
کد خبر: ۲۲۰۷۲۷

اگر چنین اتفاقی روی دهد، دولت محمود احمدی نژاد طبق اصول قانون اساسی از اکثریت خواهد افتاد و برای ادامه فعالیت خود در 8 ماه آینده باید برای همه وزیران خویش رای اعتماد از مجلس بگیرد.

هیات دولت دارای 21 وزیر است که تاکنون 10 تن از آنان به دلیل استعفا، برکناری یا استیضاح تغییر کرده اند و برکناری تنها یک وزیر دیگر از سوی مجلس یا رییس جمهوری، به معنای از اکثریت افتادن کل کابینه دولت خواهد بود.

از همین رو، لاریجانی رییس مجلس بارها گفته است که مایل به انجام استیضاح دیگری از سوی مجلس علیه وزیران نیست اما اگر نمایندگان بخواهند چنین کاری بکنند، او مانع آنان نخواهد شد.

لاریجانی امروز هم پس از اعتراض چندتن از نمایندگان نسبت به عدم اعلام وصول طرح استیضاح وزیران آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی که از سوی شماری از نمایندگان تقدیم هیات رییس مجلس شده است، گفت:«ما مسیر را با طمأنینه طی می‌کنیم تا هم نظر شما تامین شود و هم حجت تمام شود. معاونین وزیر آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در مجلس حضور دارند. آنها باید تلاش کنند در فاصله دو سه روز مانده به روز یکشنبه جلسات برگزار شود».

وی افزود: امیدواریم نمایندگان استیضاح کننده نیز روز شنبه در جلسه حضور داشته باشند اگر مسائل حل شد، که مطلوبتر است،اما، اگر حل نشد این حق شما است که روز یکشنبه استیضاح را دنبال کنید.

به گزارش فارس، این اظهارات لاریجانی در پاسخ به سید کاظم موسوی نماینده اردبیل بیان شد که در پایان جلسه علنی امروز در تذکری آئین نامه ای با انتقاد از اعلام وصول نشدن طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیات رییسه مجلس اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم منویات و آرمان شهید مدرس‌ها را در مجلس زنده کنیم باید این وزرایی که به ما و مردم بی توجه هستند و حرفمان را گوش نمی‌دهند، استیضاح کنیم.

وی افزود: به عنوان نمونه اخیرا 22 نفر محصلین مظلوم که در پشت یک وانت بار نیسان سوار شده بودند و برای تحصیل به جای دیگر می‌رفتند، به ته دره رفتند.

موسوی با تاکید بر اینکه ما از استیضاح دست بردار نیستیم، گفت: ما با دولت مشکل نداریم؛ دولت یک دولت مردمی است بلکه ما با این وزرای کم لطف، بی توجه و بی اعتنا کار داریم.

نماینده اردبیل با تاکید بر اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی امری مسلم است، اظهار داشت: در مصاحبه‌ای که با جراید داشتیم مطمئن بودیم که امروز یکی از این دو طرح در مجلس حتما اعلام وصول می‌شود .

او که به شدت عصبانی شده بود با لحنی بلند، گفت: اگر یکی از این دو طرح روز یکشنبه هفته آینده اعلام وصول نشود بنده از این مجلس استعفا می‌دهم.

در همین هنگام لاریجانی خطاب به موسوی گفت: این را نفرمائید؛ به جای این حرفها، به فکر قلب ما باشید.

سپس موسوی اظهار داشت: هیچ یک از استیضاح کنندگان امضای خود را از طرح استیضاح وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش پس نگرفته اند تا حق و حقوق فرهنگیان و کشاورزان را بگیرند.

وی همچنین با تاکید بر  لزوم ابقای استاندار اردبیل گفت: جناب آقای محصولی باید نسبت به ابقای استاندار اردبیل آقای نیکزاد که مورد قبول مردم هستند، اقدام کنند و با ما کنار بیایند.

آه و ناله مردم بلند شده است

قدرت الله علیخانی نماینده مردم قزوین نیز پیش از پایان جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس در تذکری آئین ‌نامه ای با استناد به ماده 17 آئین نامه داخلی با اشاره به پیشنهاد علی لاریجانی برای تشکیل جلسه‌ای جهت متقاعد شدن استیضاح کنندگان اظهار داشت: من فرمایشات شما را قبول دارم ولی بدانید بنده با وزیر جهاد کشاورزی نخواهم نشست چون وزیر کشاورزی را قبول ندارم.

او با اشاره به مشکلات کشاورزان افزود: کشاورزی در استان قزوین در حال نابودی است و هر جا که برای سرکشی و بازدید به مناطق کشاورزی قزوین سر می‌زنم، آه و ناله مردم بلند است.

علیخانی از رئیس مجلس خواست تا بدون برنامه ریزی جلسه استیضاح وزیر کشاورزی را اعلام وصول کند.

رئیس مجلس هم گفت: همان طوری که گفتم تا روز یکشنبه صبر می‌کنیم تا مشکل با بررسی ایرادات حل شود اما اگر حل نشد ما در خدمت شما هستیم.

لاریجانی افزود: ما هم به ماده 17 آئین نامه داخلی (سوگند هیئت رئیسه) معتقد هستیم و سعی می‌کنیم نظر نمایندگان را در مورد سوال و استیضاح پیگیری کنیم اما از طرفی سعی می‌کنیم این کار با متانت پیش برود تا اتمام حجت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها