نخستین دوربین‌های عکاسی سریع آنالوگ با نام تجاری "پولاروید" در روز 26 نوامبر 1948 به بازار آمدند. دوربین‌های عکس فوری که دارای "تاریک‌خانه" بودند، در مدت کوتاهی شهرت جهانی یافتند. "پولاروید"ها اکنون واپسین نفس‌ها را می‌کشند.
کد خبر: ۲۱۹۲۶۶

دوربین‌های آنالوگ عکس فوری موسوم به "پولاروید" برای نخستین بار توسط اِدوین لند (Edwin Land) ، فیزیکدان آمریکایی، طراحی شدند. این ایده زمانی به فکر لند رسید که دختر او برای دیدن عکس‌های مسافرتشان بی‌تابی می‌کرد.

لند که هفت سال پیش از این تاریخ کارخانه تولید لنزهای عکاسی را تأسیس کرده بود، از سال 1944 به‌طور مداوم بر روی این پروژه کار کرد. وی در روز 21 فوریه 1947 در شهر نیویورک در نشست "انجمن اپتیک آمریکا" نخستین دوربین عکس فوری خود را معرفی کرد.

نخستین مدل، "Polaroid Land Camera Model 95" بود که عکس گرفته‌شده را در حدود یک دقیقه ظاهر می‌کرد. فروش این مدل در 26 نوامبر 1948 (دقیقا 60 سال پیش) در فروشگاه‌های شهر بوستون آمریکا به قیمت 89 دلار و 75 سنت آغاز شد. 

فرایند ظهور "خشک" عکس در یک دقیقه که لند آن‌را اختراع کرد، به موفق‌ترین فرایند عکاسی سریع در دنیای آنالوگ تبدیل شد. ‌هشت سال پس از آغاز فروش (1956) ، یک میلیون دوربین تولید شده بود و این تعداد در سال 1964 به 5 میلیون و در میانه دهه 1960 به بیش از 6 میلیون دستگاه رسید.

در سال 1957 نخستین دستگاه‌ اسلاید پولاروید به بازار آمد که می‌توانست در مدت تنها دو دقیقه، اسلاید‌های آماده پخش سیاه‌وسفید تولید کند.

در سال 1963 بود که پولاروید نخستین فیلم رنگی عکس فوری را به بازار عرضه کرد که بسیاری از هنرمندان را به استفاده از این دوربین تشویق نمود.

شرکت سازنده دوربین‌های عکس فوری پولاروید، با تولید این دوربین‌ها به دومین سازنده دوربین عکاسی در دنیا تبدیل شد.

دوربینی نه چندان مطلوب برای پلیس

هنرمندان نیز مستقیم یا غیر مستقیم برای پولاروید تبلیغ می‌کردند. در آلمان، هانس‌یورگ فِلمی (Hansj?rg Felmy) بازیگر نقش کمیسر در سریال "صحنه جنایت"، با این دوربین از محل حادثه عکس‌برداری می‌کرد.

در دوربین‌های پولاروید، فیلم از میان دو غلطک عبور می‌کند و هم‌زمان ماده ظهور فیلم روی آن پخش می‌شود. این فرایند می‌تواند تحت تأثیر دما یا تغییر فشار غلطک‌ها بر فیلم، کیفیت عکس را تغییر دهد. ضعفی که برای مأموران پلیس، نه در فیلم‌ها که در عالم واقعیت، مشکل‌ساز بود. آنان جزئیات فراوانی را در عکس‌ها از دست می‌دادند.

این ضعف در مقابل به مذاق هنرمندان بسیار خوش آمد. آنان توانستند طرح‌های بدیعی را در عکس‌های خود خلق کنند. 

خداحافظی با پولاروید

دوران افول دوربین‌های عکس فوری آنالوگ زمانی فرا رسید که دوربین‌های دیجیتال به بازار عرضه شدند، دوربین‌هایی که عکاسی سریع با آنها به مراتب ارزان‌تر از عکس‌های آنالوگ بود.

البته عکاسی با پولاروید هیچ‌گاه ارزان نبود اما بالا بودن قیمت‌ها، امروز بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. در حال حاضر، یک بسته 10 تایی فیلم پولاروید حدود 20 یورو قیمت دارد. این مبلغ 20 برابر هزینه چاپ همین تعداد عکس دیجیتال است.

دوربین‌های پولاروید سال‌هاست که دیگر تولید نمی‌شوند. شرکت تولیدکننده این دوربین‌ها در سال 2001 ورشکست شد. تا چند ماه دیگر عکاسی با دوربین‌های پولاروید نیز تا ابد به تاریخ سپرده خواهد شد، زیرا دیگر فیلم مخصوص این دوربین‌ها در دسترس نخواهد بود. آخرین فیلم‌ها، ژوئن گذشته (2008) تولید شدند.

عکاسی و چاپ سریع به روش آنالوگ در عصر عکاسی دیجیتال جایگاهی ندارد. از ژوئن 2008 چاپگرهای کوچکی به نام "PoGo" به بازار عرضه شده‌اند که در جیب هم جا می‌شوند. چاپگرهایی که به کمک آنها می‌توان همه‌جا و البته سریع، عکس دوربین دیجیتال یا تلفن همراه را چاپ کرد.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها